Kirjoittaja Aihe: 308 - Etupyörän laakerin vaihto  (Luettu 1440 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
308 - Etupyörän laakerin vaihto
« : 18.06.2016, 20:13:05 »
Auto: 2013 308 SW 1,6 e-HDi 115 Style Sportium (DV6C, 9HD, 84 kW, DAM 13266/05.03.2013, 125 000 km).

Noin 120 000 km:n kohdalla alkoi auton etupäästä kuulua kovaäänistä ajonopeuden mukaan voimistuvaa jurisevaa ääntä, joka vasemmalle kaarrettaessa vaimeni selvästi. Lähes 5000 km myöhemmin ääni oli voimistunut jo selvästi. Paikansin vian oikeaan etupyörän laakeriin nostamalla auton etupään ylös ja pyörittämällä etupyörää käsin samalla tunnustellen sormin etujousesta. Etujousesta välittyi selvä värinä ja muutenkin pyörä pyöri selvästi eri tavalla kuin vasemmalla puolella, jossa laakeri oli ehjä.

Service Box:n ohjeiden mukaan laakerin vaihto on varsin yksinkertainen toimenpide, mutta vaatii toki hydraulipuristimen käyttöä. Koska olkatuki joudutaan irrottamaan, kannattaa samalla vaihtaa myös alapallonivel, mikäli sillä on jo paljon kilometrejä takanaan, koska alapallonivelen vaihtaminen vaatii joka tapauksessa olkatuen irrottamisen ja osa on edullinen hinnaltaan. Tämän auton tapauksessa vaihtotyö ulkoistettiin ajan puutteen vuoksi korjaamolle. Merkkiedustuksen omaavalla korjaamolla vaihtotyön hinnaksi tuli 144 e ja samalla vaihdettiin myös alapallonivel, jonka vaihdosta ei laskutettu lisähintaa. Alkuperäisosien hinnat:

16 066 235 80, FRONT HUB BEARING, EXCEPT INJECTION EP6CDTX, SINCE RPO 11648, etupyörän laakeri, 152,00 e (korvannut osan 3350 84)
3640 73, FRONT TRIANGLE ARM BALL-JOINT, alapallonivel, 32,80 e

Korjaamo tosin jätti vaihtamatta mm. lukkomutterit ja muutamat pultit, jotka Peugeotin ohje neuvoo aina uusimaan, joten niistä olisi kertynyt lisäkustannuksia jonkin verran. Laadukkaan tarvikelaakerin (esim. SKF, SNR tai FAG) saa n. puolet halvemmalla kuin vastaavan osan Peugeotin nimellä.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 17:03:33, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 308 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #1 : 19.06.2016, 00:04:51 »
Aikaa laakerin vaihtoon menee n. 1,5 h. Alapallohan on näihin helppo vaihtaa, 15 min. Ei kai sitä samalla turhaan tarvitse vaihtaa, ellei siinä välystä ole.

Mitkä lukkomutterit ja pultit olisi pitänyt vaihtaa? Lukkorengasta ja napamutteriako tarkoitat? Ne tulevat laakerin mukana.

Tällä pienehköllä merkkikorjaamolla tuntiveloitus oli 80 e ja työtä oli laskutettu ennalta sovitut 1,8 h.

Alapallonivelen vaihto onnistuu siis myös olkatuen ollessa kiinni autossa? Peugeotin alapallonivelen vaihtoa koskevan ohjeen mukaan olkatuki nimittäin olisi irrotettava, mutta ei olisi ensimmäinen kerta, kun joku toimenpide onnistuu muullakin tavalla. Hyvä tietää ja siinä tapauksessa alapalloniveltä tosiaan ei välttämättä kannata vaihtaa, vaikkakin esim. tämän tapauksen 125 000 km ajettu osa lieneekin jo käyttöikänsä loppupuolella (ainakin, jos se on yhtä alimitoitettu/laaduton kuin tuo laakeri). Alapalloniveleen sopii ilmeisesti ihan tavallinen 41 mm:n kuusikulmainen hylsy?

Olkatuen irrottamista koskevassa ohjeessa (B3CG0106P0) käsketään vaihtamaan kaikki irrotetut lukkomutterit (nyloc) kuten yleensäkin turvallisuuteen vaikuttavissa kohteissa pitäisi olla käytäntönä. Pultit mainitsin sen vuoksi, että lisäksi etujousituksen kiristystiukkuuksia koskevassa ohjeessa (B3CB0106P0) on erityismaininta: "ESSENTIAL: The "Low Friction" bolts (or nuts) (4), (3) are only for single use and must always be replaced. All re-use is prohibited (risk of breakage). The bolts (or nuts) removed must be thrown away." Tuolla tarkoitetaan etujoustintuen ja olkatuen välisiä kiinnityspultteja (2 kpl). Sama ohje määrää myös kaikki mutterit uusittaviksi irrottamisen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 17:05:22, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 453
    • CitiX Oy
Vs: 308 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #2 : 19.06.2016, 10:33:31 »
1,8 h on ohjeaika laakerin vaihdolle, käytännössä 1,5 tuntiin tekee osaava mies.

Alapallon virallinen ohje on tosiaan kuten sanoit, mutta "erikoistyökalulla" ilman olkatuen irrotusta. Työmenetelmästä en sen tarkemmin osaa sanoa, kun en noita itse vaihtele.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 17:05:55, kirjoittanut ToniL »
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 308 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #3 : 15.05.2017, 13:48:04 »
Auto: 2013 308 SW 1,6 e-HDi 115 Style Sportium (DV6C, 9HD, 84 kW, DAM 13266/05.03.2013, 125 000 km).

Noin 120 000 km:n kohdalla alkoi auton etupäästä kuulua kovaäänistä ajonopeuden mukaan voimistuvaa jurisevaa ääntä, joka vasemmalle kaarrettaessa vaimeni selvästi. Lähes 5000 km myöhemmin ääni oli voimistunut jo selvästi. Paikansin vian oikeaan etupyörän laakeriin nostamalla auton etupään ylös ja pyörittämällä etupyörää käsin samalla tunnustellen sormin etujousesta. Etujousesta välittyi selvä värinä ja muutenkin pyörä pyöri selvästi eri tavalla kuin vasemmalla puolella, jossa laakeri oli ehjä.

Tähän samaan autoon vaihdettiin myös vasemman etupyörän laakeri, joka alkoi oireilla n. 150 000 km:n paikkeilla. Vaihto tapahtui n. 8 000 km myöhemmin, jolloin ääni oli jo todella kova ja alkoi kuulua voimakkaana n. 30 km/h:n nopeudesta lähtien. Tällä kertaa ääni vaimeni selvästi oikealle kaarrettaessa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info