Kirjoittaja Aihe: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti  (Luettu 6212 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« : 18.03.2017, 11:03:02 »
Moro!

Uusi foorumilainen ilmoittautuu kesäautoprojektin parissa. Tuli tehtyä kaupat vm. -88 Peugeot 309 XR:stä, myllynä XU52C Solexin kaasarilla. Oli ollut jo jonkun aikaa hakusessa joku mielenkiintoinen (tottakai ranskalainen) auto. Tämän auton bongasin nettiautosta muutama viikko sitten ja se oli rakkautta ensisilmäyksellä.

Auto on ollut koko ikänsä samassa perheessä ja ajettu vain 79 tkm! Nyt auto on kuitenkin ollut seisonnassa vuodesta 2008 asti, eli leimaa ei ole. Suurempia vikoja ei vielä ainakaan tiedossa, perushuoltoa ja pieni bensavuoto konehuoneessa. Auto on vielä edellisen omistajan hallussa mutta ensi viikolla se haetaan omalle tallille syyniin. Tavoitteena olisi saada auto leimalle ja ajoon ranskalaiseen visiittiin mennessä.

Yritän mahdollisimman ahkeraan päivitellä tätä projektia ;) Mielelläni otan myös vinkkejä ja rakentavia kommentteja vastaan. Ohessa muutamat kuvat autosta. Parempia kuvia tulee kunhan saadaan auto itselle.




Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #1 : 18.03.2017, 11:21:25 »
Tervetuloa foorumille ja onnittelut 309:n hankinnasta. :-) 309:ää ei juuri taideta Suomessa harrastaa, joten rohkean valinnan teit. Noin vähän ajetussa autossa ei varmaan suurempia vikoja ole ja luultavasti auto taitaa olla käytännössä ruosteetonkin, myös pohjastaan (takapää ruostuu helpoiten)? Kuvista päätellen autosta puuttuu takalasinpyyhkijä ja ainakin toinen ajovalopesuri.

309 on siitä mukava harrastuskohde, että sen tekniikka on yksinkertaista ja osia on saatavilla edullisesti.

Itselläni on valkoinen 1989 309 1,6 XL Look, joka vastaa pitkälti tuota hankkimaasi autoa tekniikaltaan. Varusteita XR:ssä on muistaakseni selvästi enemmän.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #2 : 18.03.2017, 11:38:28 »
Kiitos! Joo itse vähän samankaltaisen havainnon olen tehnyt että ei ole kovin yleinen malli. Ainakin helmat ja kori ovat ruosteettomat. Pohjakin näytti hyvältä sen mitä lumessa kontaten näki :)

Pyyhkimen ja pesurit oli myyjä ottanut pois mutta ne ovat tallessa ja saa mukaan! Tarkoituksena onkin pitää auto mahd. orkkiksena. "Erikoisuutena" autossa on edessä 405 Mi16 jakkarat ja takapenkkikin 309 GTi:stä. Oli myyjä vaihtanut kun ei tykännyt orkkispenkeistä. Tämä tietysti estää museoimisen parin vuoden päästä, mutta pitää katella mitä niitten penkkien kanssa tekee. Alkuperäisiä penkkejä vaan voi olla aika hankala löytää mistään :P
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #3 : 18.03.2017, 11:50:37 »
Onko etupenkkien kippimekanismi saatu silti säilytettyä, vaikka on laitettu 405:n penkit?

En antaisi noiden "väärien" penkkien häiritä itseäni, vaan mieluummin olisin tyytyväinen kunnon istuimista. :-) Ne perusmallien alkuperäispenkit nimittäin eivät ole mitenkään parhaimmasta päästä ja vanhemmiten varsinkin se kippimekanismi 3-ovisissa malleissa tahtoo mennä huonoksi.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Mikey_Rotten

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #4 : 18.03.2017, 11:52:31 »
Upealta näyttää! tämä projekti menee seurantaan  :)
405 GL 1.6 -94
(ex) 306 XR 1.6 -98

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 485
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #5 : 18.03.2017, 11:53:43 »
Onko taka-akselilla rasvanipat?
Peugeot RCZ HDI FAP

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #6 : 18.03.2017, 11:58:57 »
Onko taka-akselilla rasvanipat?

Kyllä on nipat.

Onko etupenkkien kippimekanismi saatu silti säilytettyä, vaikka on laitettu 405:n penkit?

En antaisi noiden "väärien" penkkien häiritä itseäni, vaan mieluummin olisin tyytyväinen kunnon istuimista. :-) Ne perusmallien alkuperäispenkit nimittäin eivät ole mitenkään parhaimmasta päästä ja vanhemmiten varsinkin se kippimekanismi 3-ovisissa malleissa tahtoo mennä huonoksi.

Kippi on kyllä toiminnassa. Ja tottahan tuo on, onhan ne varmasti paljon mukavammat istua.
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 374
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #7 : 18.03.2017, 22:06:16 »
Todella tervetullut projekti ja projektinjohtaja. :)
309 oli itselläni portti Peugeotien pariin. Hauska ajettava ja käytännöllinen malli. Tuohan on vielä oikein käsiryypyllä, se oli hauska vimpstaaki, muistan 1. 309:stäni.
Bensaletkut vaihtoon ainakin konehuoneen puolelta ettei pääse heti kärähtämään
 ;)

Edit: Ostin aikoinaan Biltemasta bensaletkua omaan 1.6 GR:ääni, haurastuivat jo 1vuodessa, en voi suositella, toki aikaa on kulunut. Voi olla että myivät väärän tyyppistäkin. Löysin kyllä ihan kestävääkin letkua toisaalta.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2017, 22:31:08, kirjoittanut PgPete »
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #8 : 18.03.2017, 23:04:51 »
Tuohan on vielä oikein käsiryypyllä, se oli hauska vimpstaaki, muistan 1. 309:stäni.

XU52C-moottorin Solex 34/34 Z1 -kaasuttimessa on automaattirikastin, näkyy kuvassakin. :-)

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38345.0

"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 374
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #9 : 19.03.2017, 00:03:18 »
No voi että, ei pääse jäsen/309_xr sitten manuaalisesti säätelemään.  :D
Jännä kun minun 1.6 GR -88 :ssa oli tuo käsisäätö. Oikein hienostunut vipu, ei mikään vedettävä nuppi. ;)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #10 : 19.03.2017, 00:08:23 »
Joo automaattiryypyllä on tuo kuten ToniL sanoi. Mahdollinen bensavuoto, josta aiemmin mainitsin on juuri konehuoneen puolella, joten sieltä menee letkut uusiksi ;)
« Viimeksi muokattu: 19.03.2017, 00:15:35, kirjoittanut 309_XR »
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #11 : 19.03.2017, 00:27:36 »
Ole muuten varovainen noiden moottoritilan jäähdytysnesteletkujen ja erityisesti huohotinjärjestelmän letkujen kanssa, kun voivat vanhemmiten olla vähän hauraita.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #12 : 19.03.2017, 00:39:58 »
Ole muuten varovainen noiden moottoritilan jäähdytysnesteletkujen ja erityisesti huohotinjärjestelmän letkujen kanssa, kun voivat vanhemmiten olla vähän hauraita.

Pidetään mielessä!
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 207
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #13 : 19.03.2017, 09:03:06 »
XU52C-moottorin Solex 34/34 Z1 -kaasuttimessa on automaattirikastin, näkyy kuvassakin. :-)

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38345.0

Automaattiryyppy, joka ryppyili välillä - ainakin omistamassamme vm. -89 1.6. GR:ssä.

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 371
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #14 : 19.03.2017, 09:51:17 »
Taitaa olla Mäntsälästä? Hieno peli. Itellä oli joskus -89 XS. Ei muuta vikaa ollut, kuin sytkän ohjainyksikkö piti vaihtaa pari kertaa ja konttiin valui jostain sadevettä. Huohotinputket ja öljyntäyttökorkin seutu kannattaa eristää/suojata jos ajaa talvella. 1.6 kone liikuttaa kevyttä autoa riittävästi.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...