Kirjoittaja Aihe: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti  (Luettu 6122 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 475
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #15 : 19.03.2017, 09:58:10 »
Meillä oli uusi 3d 92hv Look ja kyllä riitti suorituskyky vuonna 1989. Ainoa vika joka autossa oli koskaan oli Boschin startti joka kärähti kun äippä käynnisteli jo käynnissä olevaa konetta.  ;D
Peugeot RCZ HDI FAP

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #16 : 19.03.2017, 10:40:05 »
Taitaa olla Mäntsälästä? Hieno peli. Itellä oli joskus -89 XS. Ei muuta vikaa ollut, kuin sytkän ohjainyksikkö piti vaihtaa pari kertaa ja konttiin valui jostain sadevettä. Huohotinputket ja öljyntäyttökorkin seutu kannattaa eristää/suojata jos ajaa talvella. 1.6 kone liikuttaa kevyttä autoa riittävästi.

Sieltähän se, tuttu auto? Tarkoitus toistaiseksi pitää vaan kesät ajossa. Joo kyllähän se 92 hv on ihan sopiva tehomäärä noin kevyelle pelille :D Kun ei kuitenkaan oo tarkotus rallia ajella vaan nauttia Peugeot'n pehmeästä kyydistä.
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 367
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #17 : 19.03.2017, 10:49:52 »
Ja mainitsiko joku jo huohotinletkujen putsauksen...
Takaluukun ja takavalojen tiiveys kannattaa tarkistaa.
On kyllä nätti punainen. Onko väri edes juuri haalistunut?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #18 : 19.03.2017, 10:52:58 »
Ja mainitsiko joku jo huohotinletkujen putsauksen...
Takaluukun ja takavalojen tiiveys kannattaa tarkistaa.
On kyllä nätti punainen. Onko väri edes juuri haalistunut?

Kiitokset näistäkin vinkeistä! Sanoisin että väri lähes uudenveroinen, maalipinta vaikutti muutenkin melko naarmuttomalta.
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 407
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #19 : 20.03.2017, 18:13:51 »
Hyvältä näyttää autosi.
Itsellä kokemuksia kahdesta mallista, 1.3 ja 1.6 92hv koneista.

Tuossa ekassa oli takaluukku vuotanut edellisellä omistajalla, ilmeisesti yläreunan peltitaivutus, se missä luukun tiiviste on, oli kääntyneenä liikaa luukun suuntaan. Auttoi kun taivutettiin katolle päin. Tuo oli helppo testata kun letkulla laski vettä katolle luukun rakoon, muistaakseni.

Tuon 1.6:n vaivoina olivat käynnistysvaikeudet lyhyen ajon jälkeen. Tuolloin ei meinannut lähteä käyntiin seuraavassa startissa. Piti pitää kaasu pohjassa ja startata ja uskoa että kyllä lähtee. Samankaltainen vaiva oli bensan haiseminen sammutuksen jälkeen, kai jonkinlainen ylivuoto. Automaattiryyppyyn en koskaan ihastunut. Käsiryyppy ois voinut olla hyvä kapistus. Sellainen oli 1.3-litraisessa.

Muistaakseni automaattiryyppy on sit edestä katsoen kaasarin vasemmalla puolella olevassa mustakantisessa (kansi pystysuorassa) kantikkaassa boksissa. Jos avaat ko. laatikon kannen joskus niin kantta ei voi vain vetää irti pulttien irroituksen jälkeen, koska menee jokin hentoinen muovivarsi poikki. Pitää hyvin varovasti raottaa ja kääntää kantta pystyyn tms jotta saa ko osan irti metallirungosta. Itse en tainnut avata, isä avasi.

Jossain vaiheessa kaasarin kakkoskurkku pikkuisen alkoi jumittaa kiinniasentoon, ehkä lämpötilaerojen seurauksena. Kaasua painaessa huomasi kun napsahti auki. Taidettiin säätää lopulta jollain tavalla niin että on aina karvan verran auki. Tuossahan kakkoskurkku avautuu vasta kun moottori lämpenee tarpeeksi. Muutenkin se avautuu vasta kaasua syvempään painettaessa.

Kertaalleen jäätyi ja kovassa pakkasessa posahti öljyntäyttöaukon alla oleva kumiletku. Muistaakseni oli kertynyt öljykuohaa sihtiin joka oli pakkasessa jäätynyt. Sihti mäkeen.
Jossain vajaa 200tkm ajettuna taisi sytytysyksikkö kärvähtää. Ensin pitkään ei startannut puolilämpimänä kunnes ei enää ollenkaan.
Lopussa alkoi myös vaivata katon etuosan ruostuminen, ikkunan tiiviste kun oli hangannut maalipinnan rikki.
Ja toi imuilman haitariputki ei lopussa enää millään pysynyt tuossa rautalankatelineen sisällä :-)
« Viimeksi muokattu: 20.03.2017, 18:28:38, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 25.8.2018 370 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #20 : 20.03.2017, 18:31:55 »
Kiitos, taas lisää hyviä vinkkejä ja mielenkiintoisia kokemuksia!
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #21 : 21.03.2017, 22:19:31 »
Tänään hain siirtokilvet konttorilta, nyt vaan pitää odottaa pitkä viikko että pääsee viikonloppuna hakemaan pösöä tallille ;D

Sitä tässä mietin, että onkohan tuossa Bendixin vai Girlingin jarrut?
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #22 : 22.03.2017, 00:38:23 »
Näissä autoni kuvissa on Girlingin etujarrusatulat:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=44779.msg236630#msg236630

Takajarruosien tunnistaminen:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=22152.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 739
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #23 : 22.03.2017, 02:15:37 »
Oikein nätti auto
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #24 : 22.03.2017, 09:07:25 »
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 363
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #25 : 22.03.2017, 15:32:48 »
Tuo kaverin varaosa-auto oli varustettu takapäästään monroen uusilla kaasuiskareilla, jotka vaihdettiin sitten minun autooni. Se siitä pehmeydestä, auto muuttui kivireeksi.  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 475
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #26 : 22.03.2017, 16:29:37 »
Noissa minun molemmissa oli alkuperäiset Peugeotin itsensä valmistamat iskunvaimentimet. Jep, Peugeot oli viimeinen massa-autonvalmistaja joka teki itse iskarinsa.
Peugeot RCZ HDI FAP

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 066
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #27 : 22.03.2017, 16:59:49 »
Alihankkija tekee iskarit sen mukaan millaisia tilataan. Ei niiden tekeminen mitään mytologiaa ole.

Hovimekaanikkoni asui Sipoossa h****tin kuoppaisen hiekkatien takana. Kerran tallissa oli rallialustalla varustettu 309. Yhtään ei etukulma painunut normaalisti käsillä painamalla, mutta isäntä sanoi, että menee erittäin tasaisesti siinä heidän kuoppaisella tiellä kunhan ei laske nopeutta alle 90 km/h.

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #28 : 25.03.2017, 16:42:35 »
Noniin, nyt on pösö tuotu uuteen kotiin. Aamulla lähdettiin autoa hakemaan ja kaikki meni hyvin kunnes pysähdyttiin Teboilille tankkaamaan...

Tankkauksen jälkeen ei pösö halunnut enää lähteä käymään, startti pyöri mutta ei lupaillutkaan käynnistyvänsä. Paikalle sattui sopivasti ystävällinen Peugeoteihin perehtynyt henkilö joka antoi neuvoja. Todettiin että kipinää tulee, joten epäiltiin bensansyötön puolella olevan vikaa. Ei kuitenkaan saatu Teboilin pihassa selvyyttä ongelmaan ja päädyttiin hinaamaan auto kotiin.

Kotona sitten ihmeteltiin ja pähkäiltiin mikä on vialla. Lopulta päädyttiin vaihtamaan tulpat kun olivat aika karstaiset. Kun tulpat oli vaihdettu, lähti pösö alkunikottelun jälkeen käymään! Tiedä sitten oliko vika tulpissa vaikka kipinää tulikin. Mietittiin myös että olisiko tankkiin aluksi kaadettu vanha bensa aiheuttanut ongelmia?

Nyt kuitenkin on saatu pösö sen jälkeen joka kerta käyntiin 'kop kop' ::) ja jonkunmoinen lenkkikin ajettiin. Toivotaan että vika ei toistu enää.

Tänään tuli lähinnä revittyä autosta irti edellisen omistajan kaiutin- ja lisävalovirityksiä sekä asennettua sekä takalasinpyyhin kiinnitettyä. Lisäksi  tarkistin että jakohihnalla uskaltaa ajaa Mäntsälästä Tampereelle asti :) Huomenna sitten todellinen koitos kun tuo edellä mainittu matka edessä.

Täytyy kyllä sanoa että kun pösöllä ajelee niin väkisinkin hymyilyttää kuin Hango keksiä :) Sen verran hauska laite! Ja kyllä toi 1.6 kone ihan hyvin liikuttaa tuon painoista autoa. Ohessa taas muutamat kuvat autosta. Palataan huomenna tai maanantaina asiaan kun on saatu pösö tallille!

Edit: Jos jollakulla tarvetta 15" Peugeot 306 GTi -aluvanteille, sellaiset on myynnissä > https://www.nettivaraosa.com/vanteet/2412607




« Viimeksi muokattu: 25.03.2017, 17:37:07, kirjoittanut 309_XR »
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 204
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #29 : 25.03.2017, 19:35:17 »
Kannattaisiko myös ohjauspyöräksi vaihtaa Mi16:n ratti?