Kirjoittaja Aihe: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti  (Luettu 6120 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 128
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #30 : 25.03.2017, 20:00:25 »
Jos tuossa moottorissa on sellainen elektroninen sytytysyksikkö virranjakajassa kiinni niin se on yksi mahdollinen "mystinen" sammuilun syy. Yleensä vika iskee päälle kun kone on hieman lämmennyt tai kuuma mutta toisaalta tuolloin ei kyllä pitäisi enää kipinääkään tulla. Noissa sytytysyksiköissä oli aikanaan siis vikoja mutta saattaa olla, että nuo on jo vaihdettu uusiin ja olisiko uudet sitten olleet kestävämpiä.

Kauppalopo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 276
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #31 : 25.03.2017, 21:22:17 »
Tuon aikakauden kaasaripösöissä oli ongelmia lämpimänä starttaamisessa. Meillä oli 405 1,6 GR, joka oli uudesta pitäen vähän hankala, lämmin moottori piti startata painamalla kaasu pohjaan ja pitämällä se siellä kunnes kone lähti käymään. Kaikki muut kokeilut johtivat epäonnistumiseen.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #32 : 25.03.2017, 21:31:33 »
Solex 34/34 Z1 -kaasuttimella ja automaattirikastimella varustettu auto kuuluu lämpimänä käynnistää kaasupoljin pohjassa ja kylmänä kaasupolkimeen koskematta. Näin muistaakseni taidetaan sanoa ohjekirjassakin tai ainakin jostain vastaavasta materiaalista olen tuon lukenut ja myös käytännössä tarpeelliseksi todennut.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 395
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #33 : 25.03.2017, 21:36:28 »
Noissa oli kaasuttimen polttoainetilavuus pieni ja muistaakseni ongelmana oli polttoaineen kiehuminen sammuttamisen jälkeen.
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #34 : 25.03.2017, 21:46:51 »
Kiitoksia näistä vinkeistä. Edellinen omistaja tosin sanoi että kun lämpösenä starttaa niin ei nimenomaan saisi antaa kaasua...???

Täytyy käytännön kautta varmaan todeta kumpi parempi :D
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #35 : 27.03.2017, 15:53:38 »
Näköjään pitää tosiaan antaa kaasua kun lämpösenä käynnistää. Tänään tuli otettua pösö nosturille ja vaihdettua jarrunesteet. Vain yksi nippa piti puhdistella että sai nestettä läpi. Jarruja myös yritin herkistellä mutta en ihan pienellä väkivallalla saanut liukutappien ruuveja auki joten katsotaan sitä ehkä myöhemmin. Meinasivat vaan talttapääruuvien kannat mennä huonoksi. Mutta eipä ne jarrut kovin jumiset ole, lähinnä oikealla edessä vähän laahaa.

Tuli myös tarkastettua pohjapuoli, ja täytyy sanoa että ei ihan äkkiä uskoisi pohjan olevan 29 vuotiaasta autosta. Tosi siisti ja massaukset "loistaa". Ei näkynyt ruostetta edes taka-akselin luona mistä joku mainitsi aiemmin. Vähän näytti vasemman vetarin sisäpään stefa hikoilevan öljyä mutta ei sekään kovin pahalta näyttänyt.

Pahoittelen ekassa kuvassa näkyvää siivotonta tallia ::) Mutta mitäpä muuta odottaakkaan kuuden nuoren miehen kimppatallilta...





   
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 363
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #36 : 27.03.2017, 16:41:56 »
Ei tarvitse ainakaan hitsaamaan ruveta... ;) Taka-akselissa rasvanipat valmiina.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 367
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #37 : 27.03.2017, 16:48:03 »
Aika helmen löysit tosiaan kun vielä alapuoleltakin tuossa kunnossa.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #38 : 29.03.2017, 22:59:30 »
Sellainen pikku kysymys tuli tässä mieleen että mistähän löytäisi sopivaa letkua tuohon nykyisen imuletkun tilalle? Kun on melkoisen rapistunut se letku. Ei ihan pienellä haulla löytynyt sopivaa kun mittasin että pitäsi olla 63 mm ulkohalkaisija.

Perjantaina on muuten viimein "totuuden hetki" kun pösö menee katsastussedän syyniin ;D
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #39 : 30.03.2017, 00:19:23 »
Itse ostin Motonetista 60 mm:n haitariputken ja maalasin sen mustaksi:

45-7060, Alumiiniletku ø60mm ->500mm "haitariputki, 6,90 e

http://www.motonet.fi/fi/tuote/457060/Alumiiniletku-o60mm--500mm-haitariputki

Muistaakseni sopii hyvin alkuperäisen tilalle. Saattoi olla, että laitoin uuden palasen kutistemuovisukkaa siihen kiinnityskohtaan.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #40 : 30.03.2017, 08:35:42 »
Juu, täytyy tuolla varmaan kokeilla!
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #41 : 31.03.2017, 21:03:24 »
Taas hieman tilannepäivitystä. Kävin näyttämässä pösöä konttorilla ja kaikki olikin muuten oikein hyvin paitsi vasen takajarru oli lähes eloton. Kun inssi kokeili käsijarrua, meni vasen takakulma puolestaan jumiin :P No näistähän seurasi luonnollisesti hylky.

Pösö ajettiin tallille ja ruvettiin purkamaan rumpua. Kevyet kaksi tuntia sai hakata rumpua irti. Sen jälkeen todettiin että jarrusylinteristä oli mennyt ilmausnipan kierteet p*skaksi. Ja varaosaliikkeet kiinni ja motonetissä ei sylintereitä. (Mielenkiintoista sinänsä että kierteet sökönä kun toimivat ihan hyvin aiemmin viikolla kun vaihdoin nesteet, vai itsekö ne olen siinä yhteydessä rikkonut?) Lisäksi jarruputki ei tahtonut lähteä sylinteristä auki joten piti avata toisesta päästä jotta sai sylinterin pois. Täytyy toivoa että huomenna löytyisi jostain liikkeestä sylinteri hyllystä. Ei viitsisi kovin kauaa ruveta sitä odottelemaan :) Lisäksi tuli ilmeisesti pahoinpideltyä takalaakeria, joten täytyy sekin uusia.

Muina hommina vaihdoin öljyt + suodattimen ja laitoin uuden imuputken. Ohessa parit kuvat takajarrusta.




Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #42 : 03.04.2017, 16:04:29 »
Päivitystä taas tähän projektiin. Löysin lauantaina laakerin ja jarrusylinterin. Eilen tuli laitettua takakulma nippuun ja tänään oli taas konttorilla käynti. Ja leimahan sieltä tuli! Nyt oli takajarrut melko tasaiset vaikka ero oli kyllä edelleen 21%. Kässärikin toimi kuin unelma.

Jonkun verran on ollut pösössä viimeaikoina käynnistysvaikeuksia myös kylmällä koneella, saa jonkun verran antaa kaasua että lähtee. Ihmettelin tuolla 309 puolella mustia tulppia /mahdollista rikasta seosta, mutta nyt kun on tullut jonkun verran ajettua, ovatkin tulpat vitivalkoiset ??? Jostain luin että se taasen johtuisi mahdollisesti laihasta seoksesta. Kaasarille en ole mitään muuta tehnyt kuin tyhjäkäyntiä säätänyt. Mielenkiintoista että tulpat yhtäkkiä vaihtoivat väriä. Katsellaan taas myöhemmin uusien juttujen parissa!



Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

ATS

  • Vieras
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #43 : 03.04.2017, 19:22:05 »
Hieno pelastus todellakin! Noihin taka-akseleihin rasvaa vain käsiprässillä . jos muilla niin hajottaa päätytiivisteet ja senjälkeen pääsee vesikin sinne sisään.

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 309 XR 1.6 - Kesäautoprojekti
« Vastaus #44 : 03.04.2017, 20:01:51 »
Kiitos :) Joo sekin on työlistalla!

Edit: Lisätään tähän vielä fiilistelykuva tältä päivältä
« Viimeksi muokattu: 03.04.2017, 20:06:14, kirjoittanut 309_XR »
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99