Kirjoittaja Aihe: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341  (Luettu 1688 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jackal

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 41
Auto: 2005 607 2,2 (156 kW).

Koodia pukkaa. Poiston jälkeen uusiutuu muutaman käynnistyksen jälkeen. Pumpun oikosulku kenties? Niihin vissiin kertyy ajan kanssa vettä ja läppä jäätyy kylmällä/liitännöistä ottaa oikoset?

P0341 taitaa liittyä myös huonoon maadoitukseen. Onko kokemuksia? Kukaan vaihtanut toisioilmapumppua itse?

Jackal

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #1 : 13.06.2018, 09:58:28 »
Päivitelläänpä tähän. P0413 siis lisäilmapumpun oikosulku (polttaa myös pumpun sulakkeen) eli läppä jäätyy pakkasella kiinni, mikäli pumpun sisään on kertynyt kosteutta. Pumppuun voi ilmeisesti tehdä pohjaan poralla pari reikää, jolloin ylimääräinen kosteus pääsee pois. Itsellä toimi sulakkeen vaihdon jälkeen seuraavan talven ilman ongelmia.

P0341 eli nokka-akselin asentotunnistimen toimintahäiriö. Kylmänä kone starttaa aina hyvin. Uudelleenkäynnistys kuumalla moottorilla (noin parin minuutin sisään sammuttamisesta) on joskus ongelmallista. Tällöin antaa koodin uusiksi. Käynnistyy kuitenkin aina normaalisti parin yrityksen jälkeen. Käyttää ilmeisesti kampiakselin anturia varalla, jonka tunnistus sytytykseen on hieman rouheampaa.

Nokka-akselin asentotunnistin helposti itse vaihdettavissa. Yleensä anturin hinta hujakoi 50-60e. Alvadista löytyyy myös epäilyttävän edullista Maxgear-tunnistinta jonka hinta noin 15e: http://alvadi.ee/fi/varaosat/peugeot/607-9-1999/tunnistin-nokka-akselin-ajoitus/?tdType=14533
Onko kenelläkään kokemusta niistä?

pjotrthegreat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #2 : 01.01.2019, 21:10:38 »
Korjaantuiko vika muuten tuolla nokka-akselin asentoanturin vaihdolla? Minulla 2.2 bensakoneella oleve 807 ja tismalleen samat koodit.

Vaari1960

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #3 : 02.01.2019, 08:23:19 »
Kolmas talvi menossa ilman lisäilma pumppua,oli aikanaan niin paha ääninen,,hyvin on toiminut,eikä ole vikakoodeja tullut,autona 406 2.2 vm-01

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 140
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #4 : 02.01.2019, 08:50:29 »
Samoin kun itselläni oli vielä 406 2,0 vm 2001, niin lisäilmapumppu oli pois käytöstä vajaan vuoden, eikä minkäänlaisia vikakoodeja antanut. Laitoin kuitenkin rompparilta ostamani pumpun, koska ajattelin, että auto on siinä kunnossa, kuin se on suunniteltu olevan. Eihän tuolla pumpulla muuta merkitystä ole kuin että kylmänä syöttää lisäilmaa pakosarjaan ja vähentää kylmäkäynnistyksen päästöjä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Jackal

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #5 : 04.01.2019, 21:15:28 »
Pumppu toiminut normaalisti sulakkeen vaihdon jälkeen kohta 2 vuotta. En porannut, vaihtanut tai tehnyt mitään. Nokka-akselin asentoanturia en ole edelleenkään vaihtanut (laiskuuttaan unohtanut kun eihän se siitä vikavaloja sytyttele.) Katsastukseen poistanut aseman pihalla koodin ettei ole setää haitannut. Jotenkin tottunut siihen Pözön omistajana, ettei ihan joka tuuttia sillä sekunnilla lähde korjaamaan 😄 Korjaantuvat sitten itsestään kun kelit kuivuvat ja/tai lämpenevät.

pjotrthegreat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #6 : 04.01.2019, 23:34:27 »
Vaihdoin tuon nokka-akselin asentoanturin - vartin homma. Nyt ei anna siitä koodia ja käynnistyy kunnolla lämpimänäkin.

Jackal

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #7 : 05.01.2019, 10:41:44 »
Oi hienoa. Oli ilmeisesti vain yhdellä ruuvilla kiinni ed. kats. kannessa oikealla takana. Minkä/mistä anturin laitoit?

pjotrthegreat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #8 : 05.01.2019, 11:42:17 »
Ihan motonetistä, joku perustarvikeanturi - oli tässä 2.2 bensakoneessa tulipeltiä lähempänä olevan nokan päällä kuskinpuoleisessa päädyssä. Vähän joutu tässä 807:ssa peilin kanssa kattelemaan että sai avaimen osumaan oikeaan reikään. "Normaali" autossa vielä helpompi.