Kirjoittaja Aihe: 407 - Käsijarrumekanismi  (Luettu 1527 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 407
  • Auto uutena 18.9.2006
407 - Käsijarrumekanismi
« : 29.03.2017, 08:48:55 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM 10831).

Siitä päätellen että käsijarrukahvan vedon alkuun alkaa tulla löysä alue, arvelen että nyt toisen kerran alkaa takapöyrän navan käsijarrumekanismi jumittaa. Ehkä vuosi tai kaksi sitten kävi samalla tavalla.

Osaako joku kertoa kuinka takanavan mekanismi puretaan? Sen verran sain viimeksi auki että käsijarruvaijeri oli takapäästä irti ja jokin pultti tai mutteri irti navan käsijarruvivusta, mutta sen pidemmälle en päässyt. Pitäisi saada purettua sen verran että saisi jumittavan kohdan esiin ja herkistettyä. Navassa oleva systeemi jättää käsijarrun vähän päälle eli ei palaudu itsekseen kun käsijarrun vapauttaa. Vaatii ylimääräistä voimankäyttöä. Viimeksi herkistyi kun aikansa käänteli edestakaisin. Mikä siellä mahtaa jumittaa?
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 25.8.2018 370 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 828
Vs: 407 - Käsijarrumekanismi
« Vastaus #1 : 29.03.2017, 09:01:07 »
Vastaavaa ollut isän 407:ssa, viimeksi herkistelin sen vain ruiskuttamalla monitoimiöljyä juuri mainitsemaasi paikkaan käsijarruvivun akseliin satulassa sen enmpää mekanismia purkamatta ja alkoi toimia hyvin. Nyt toki on uusi satula odottamassa vaihtoa kun seuraavan kerran alkaa jumia. Luulenpa että tuo lähtee purkautumaan männän puolelta eli jarrusatula vaan pöydälle ja pyörittelee männän irti niin pääsee kunnolla käsiksi tuohon jumittavaan akseliin. Veikkaan että syynä on tuo akselitiiviste, joka päästää kosteuden sinne akselille ja akseli ruostuu.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 128
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Käsijarrumekanismi
« Vastaus #2 : 29.03.2017, 09:37:52 »
En ole 407:n satuloita joutunut avaamaan mutta vastaavan Lagunan takasatulan olen purkanut ja kunnostanut. En usko, että rakenteet poikkeaa toisistaan kovinkaan paljoa.

Epäilen samaa kuin Antti3 edellä. Satula irti ja painaa männän ulos. Luultavasti käsijarrumekanismi on lukittuna männän alla jollain tavalla satulan runkoon. Joissain satuloissa on lukkosokka ja esim. Lagunassa oli sellainen teräksinen lukitusrengas jonka kynnet lukittuivat satulan runkoon. Tuon lukituksen kun saa pois niin käsijarrumekanismi alkaa purkautua. Jumittava akseli on kanssa todennäköisesti kiinni satulan rungossa jollain sokkatapilla, muutenhan se nousisi aikaa myöden ylös.

Lagunan tapauksessa jumittamisen suurin syy oli ruostunut neulalaakerointi, eli tuo käsijarrumekanismin akselin tiivistys oli pettänyt ja neulalaakerit ruosteessa. Osittain ruostumista auttaa myös mekanismissa oleva vähäinen rasvan määrä.

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 63
Vs: 407 - Käsijarrumekanismi
« Vastaus #3 : 29.03.2017, 10:40:36 »
Hei. Linkkinä Audin takajarrun purkuohje. Voisi toimia myös tässä tapauksessa, ainakin antaa vihjeen mitä odotettavissa.
http://www.audiworld.com/forums/audi-100-a6-c4-platform-24/rear-caliper-rebuild-guide-2770104/
Nyt 2008 Active Vti82 ja Active e-HDi92 2Tronic - ex 407 SW 1,6HDi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 407
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Käsijarrumekanismi
« Vastaus #4 : 01.04.2017, 21:23:04 »
Olikin jumittanut toinen puoli kuin se mitä herkistelin 1-2 vuotta sitten. Sama ensiapu auttoi. Oli kuluttanut takajarrupalat loppuun tuon jumittamisen seurauksena. Kun otin jarrusatulasta irti sen mutterilla kiinnitetyn vivun johon käsijarruvaijerin takapää tulee, huomasin samalla että vipuun tiivistävä tiiviste, joka siis painuu kun kässäri kiristetään, oli vuosien kuluessa painunut niin että käsijarru pois -asennossa se ei täysin tiivistänyt ko. vipuun. Aikojen saatossa tuosta raosta on päässyt tai pääsee vettä vivun akseliin. Laitoin tiivisteen sisään reilust vaseliinia. Jos vhän aikaa suojaisi. Pidän käytännössä käsijarrun aina päällä kun pysäköity. Ehkä edesauttanut tuohon.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 25.8.2018 370 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

KiMiT

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: 407 - Käsijarrumekanismi
« Vastaus #5 : 14.10.2018, 16:29:02 »
Oikean puolen käsijarru ei pitänyt yhtään ja jumissahan se mekanismi oli. Laitoin sörssöö ja naputtelin akseilta edes takas siitä missä vaijerin pää on kii, aikansa touhutessa se rupesi kyllä liikkumaan ja jarru pitikin välillä mutta lopulta kävi niin että kun kässärin veti päälle niin eipä pitänytkään yhtään vaikka akseli oli ihan kiinni asennossa?

Meniköhän tuosta nyt joku rikki sisältä, akseli kyllä liikkuu mut ei ota jarru yhtään...  :-X En jaksanut vielä pitemmälle ryhtyä purkuhommissa..

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 225
Vs: 407 - Käsijarrumekanismi
« Vastaus #6 : 14.10.2018, 19:31:56 »
Oliko jarrupalat irti? Jos ei laita mäntää palassa oleviin tappeihin niin mäntä sattaa pyöriä takaisin vivun kanssa eikä räikkä nappaa uudesta kohtaa. Toki räikkä voi hajota mutta sen näkee jos mäntä ei liiku.

KiMiT

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: 407 - Käsijarrumekanismi
« Vastaus #7 : 14.10.2018, 20:02:00 »
Ei ollut palat irti, ihan kaikki osat paikallaan naputtelin akselia ees taa.

Eli mitäs, satula irti ja katsoa liikkuuko mäntä kässärin akselia kääntäessä ja jos ei niin akseli..poikkiko ? Onko tuossa tapauksessa järkevämää käydä/tilata 40e(?) satula ja antaa tuo vaihdossa. Koraussarjakin varmaan maksaa.. jne. jos vanhaa meinaa laitella kuntoon

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 984
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Käsijarrumekanismi
« Vastaus #8 : 14.10.2018, 21:59:08 »
Kannattaa uusia. Purin osiksi tuollaisen ja on monta osa kera tiivisteiden. Sinänsä simppeli. Mantä tulee ulos paineilmalla.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

KiMiT

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: 407 - Käsijarrumekanismi
« Vastaus #9 : 01.11.2018, 11:55:31 »
Tuli tuota jarrusatulaa väsäiltyä vähän aikaa sitten, liukutapit putsattu,rasvattu ja liukuu nätisti, mäntäkin toimii ihan ok ja käsijarrukin rupesi ottamaan joskin siten ettei käsin saanut enää pyöritettyä jarrulevyä mutta liikkeessä ei mene pyörä lukkoon, toisella puolella kuitenkin vetää ihan sujoksi eli eroa on siis liikaa eikä tule leimaa.

Onko tuossa satulan käsijarruvivussa siis joku säätö vielä, esim kierre siinä akselissa? Vai onko mäntä pyöritetty nyt liian sisään  ::)

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 828
Vs: 407 - Käsijarrumekanismi
« Vastaus #10 : 01.11.2018, 20:10:27 »
Satulassa itsessään ei ole säätöä käsijarrulle, mäntäkin on automaattisesti säätyvä eli ei haittaa vaikka pyörittää ihan pohjaan asti. Joissakin malleissa, ainakin 307:ssa on ollut mahdollista että mäntä on kuitenkin jäänyt väärään asentoon ja silloin käsijarru ottaa vain hieman. Männän kun käyttää ulkona ja ruuvaa takaisin niin pitäisi toimia jos siinä vika.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

KiMiT

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: 407 - Käsijarrumekanismi
« Vastaus #11 : 03.11.2018, 16:48:27 »
Männän kun käyttää ulkona ja ruuvaa takaisin niin pitäisi toimia jos siinä vika.


Juu kylläpä se nyt taisi ruveta toimii, useamman kerran veivasin mäntää eestaa... Pyörän pultit kiristin pyörä ilmassa ja kässäri päällä, ei hievahtanu pyörä yhtään, eiköhän se leimasta ala mennä.