Kirjoittaja Aihe: 5008 - Ajossa kimeä, jatkuva tasainen metallinen ääni (jumittavat jarrut)  (Luettu 1232 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ksk

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Auto: 2010 5008 1,6 HDi 2-Tronic (87 000 km).

Sisään kantautuva vinkuna kuuluu ehkä enempi vasemman etupyörän alueelta. Motarilla 100 km vinkuili koko ajan tasaisesti ja toiset 100 ei lainkaan. Aluksi ääni esiintyi vain vasemmalla kääntäessä. Siis välillä "kimittää" ikävästi ja toisinaan sitten taas ei. Itse arvelee, että levyjarruissa on jotakin, joka hinkkaa toisiaan vasten pyöriessään? Jarrupalat on vaihdettu 60 tmk.

En ole painellut vielä korjaamolle, koska tuo ei ole jatkuvaa vinkumista, mutta odotan täältä oikeita ohjeita. Muutoin meno on mukavaa eikä ilmene muuta vaivaa.

TEMP_ARKISTOON
5008 Hdi 1.6 2-Tronic -10, Honda CBR1100XX Super Blackbird -05/Ex:Focus 2/Civic 2/Carina/Saab 900 2/Saab 99 1/Saab 96 2/VW1600 2

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 651
Yksi mahdollisuus on kivi, niitä joskus kiilautuu hinkkaamaan jarrulevyä, varsinkin jos ajelee sorateitä. Toinen aikoinaan Opeliani vaivannut ongelma oli jarrupalojen liikkeen jumiminen (palat jäivät nojaamaan levyyn), jota huolto korjasi kuparitahnalla. Kuuluuko ääni, kun vaihdat vauhdissa vapaalle?

ksk

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Taitaa olla sama vaiva kuin tuossa Opelissa, kun painan hitusen jarrua ajon aikana niin kimitys päättyy siksi ajaksi.
Kiitos tiedosta, eiköhän korjaus mene tässäkin sitten samalla tavalla, kunhan saan aikaiseksi käväistä T:reenkäyttöautossa.
5008 Hdi 1.6 2-Tronic -10, Honda CBR1100XX Super Blackbird -05/Ex:Focus 2/Civic 2/Carina/Saab 900 2/Saab 99 1/Saab 96 2/VW1600 2

ksk

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vika oli takapyörän jarruissa. Ne olivat menneet jumiin ja ruostuneet kiinni. Huoltokorjaamolla vaihdettiin uudet levyt, rummut, laakerit ja
meno on nyt normaalin äänetöntä.

Itselleni sanoin, että älä enää pesuroi kylmään aikaan pyöriä/vanteita, koska jarrut jäätyvät ja jumittuvat.

Katsastus hyväksyi vasta em. operaation jälkeen. Heidän suositus on, että jarruja tulee käyttää reippaastikin.



5008 Hdi 1.6 2-Tronic -10, Honda CBR1100XX Super Blackbird -05/Ex:Focus 2/Civic 2/Carina/Saab 900 2/Saab 99 1/Saab 96 2/VW1600 2

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 562
Useimpien pösöjen takajarrujahan on suositeltu huollettavan (putsaus) ainakin kerran vuoteen, taitaapa takajarruhuolto olla jopa huoltokirjassa mainittuna. Pesemällä ne eivät jumitu.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Teemuxs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Jarrujen herkistely kuuluu huolto-ohjelmaan vielä 2010 vuosimallisessa autossa.
Nykyisin Peugeot 208 GTi by PSP -17

Ex PSA: Peugeot 207 GT -07

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 129
Jarruja pitää aika-ajoin polkea kovaa jotta ne ei jumitu. Sopivan paikan tullen (ei muita liikkujia näkösällä) "liinat kiinni reippaasta nopeudesta", siis yli 60 km/h jarrupoljin lattiaa kohti täydellä voimalla, näin käytettynä ne kestää ja toimii pidempään ilman ongelmia.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.