Kirjoittaja Aihe: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)  (Luettu 4120 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 856
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #30 : 03.08.2017, 22:09:31 »
Osan tekeminen maksaa varmaan 50 centtiä, tuskin sitäkään ja Kiinan valtio maksaa postimaksut.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 393
  • Jotenkuten
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #31 : 03.08.2017, 22:50:23 »
Topautonosat 11,40€
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 401
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #32 : 03.08.2017, 23:22:10 »
Ehkä se kannattaa tilata sieltä Kiinasta jos kerran saman osan saa vitosella lähipostiin ja jos on aikaa odotella. Itse olen valmis maksamaan muutaman euron enemmän jos saan osan heti mukaani paikallisesta varaosaputkasta. Jokatapauksessa käsittämättömiä hinnan eroja näissä osissa on ja joku vetää kyllä lujaa euroja välistä. Meinaan jos sama osa maksaa Peugeot liikkeessä todellakin 70€. Ja sinnekin joutuvat sen luultavasti tilaamaan kun nykyään eivät pidä mitään enää hyllyssä.
Audi A6

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 856
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #33 : 03.08.2017, 23:39:07 »
Kiinasta ei pidä ostaa mitään. Muuten meillä on kohta pelkästään Kiinassa sekundalaadulla tehtyjä tavaroita, laatutuotteiden tekijät häviävät.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 997
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #34 : 04.08.2017, 09:26:21 »
Tuo Topautonosat ottaa välistä tuon 5 euroaa kiinalaisesta osast ☺.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 355
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #35 : 04.08.2017, 12:37:26 »
Niin se taitaa olla että se myy samaa Kiinanventtiiliä. Sen postinhan maksaa meidän posti. Ne ei ole siellä postinmaailmankongressissa saaneet hintoja ylöspäin. Ja siitä tulee kustannuksia meidän postille. Siitähän oli juttua vasta uutisissa.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 355
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #36 : 27.12.2017, 23:22:09 »
Olipa jonkulainen homma vaihtaa se huohotinletku. Imusarja irti että sen sinne sai. Ja olihan siellä öljyä menossa läppäkotelossa. Minä olen ihmetellytkin kun syöpi litran viidelletuhannelle vaikka renkaat on uudet. Tuokin on pakko laittaa alkuperäinen kun ei sellaisa kolmehaaraista pysty tekemään mitenkään. Osaako joku selitää miten se järjestelmä toimii. Kun minusta se kolmas haara tässäkin putkessa päättyi johon venttiilin tapaiseen. Onko se venttiilikopassa oleva öljynerotin. niin että se öljysumu menee teräsvillan läpi ja ylimääräinen öljy valuu öljypohjaan?

T.V.T.T.

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #37 : 01.07.2018, 16:00:13 »
Käsittääkseni XU- ja EW-moottoreissa ei ole irrallisia laakeriliuskoja nokka-akselille, vaan laakerointi on tehty koneistamalla suoraan sylinterikanteen ja laakerikanteen (tai erillisiin laakeripukkeihin tietyissä moottoreissa). Siksi esimerkiksi Peugeotin varaosaluettelossa ei laakeriliuskoja mainita ja korjaamokirjallisuudessa puhutaan vain laakeripesien ylikokoon poraamisesta.

Korjatkaa toki, jos olen väärässä, kun en ole itse uudempia XU- tai EW-moottoreita avannut. Vanhemmissa 8-venttiilisissä XU-moottoreissa ainakin asia on noin kuten aiemmin kirjoitin.

Tää alkoi kiinnostamaan, koska oon ihmetellyt pakonokka-akselin jakopään puoleisesta päästä kuuluvaa ääntä (erityispiirteenä se, että ääni alkaa voimistua hiljalleen n. puoli minuuttia käynnistyksen jälkeen, kuuluu muutaman minuutin kunnes alkaa vaimenemaan ja häipyy pois – ja mutta vain kun kone on kylmä, lämpimänä startatessa sitä ei kuulu).

Epäilyt oli hihnapyörässä, ja sen tärinäkumin vanhenemisessa, mutta. Raotin nokkapyörien (ja jakohihnan) päällä olevaa muovisuojaa sen verran, että sain edes ylhäältä päin vähän näköyhteyttä ko. osastolle. Kone käyntiin ja kuuntelemaan.

Kun ääni taas alkoi nousemaan, oli helppo hahmottaa että eihän se perhana tule hihnapyörästä. Varsin selvästi se vaikutti tulevan venttiilikannen alta, siitä pakonokka-akselin pyörän puoleisesta päästä (tietty). Aattelin että se on sitten oltava laakeri, kunnes löysin hakusanalla tän keskustelun.
(Ja edelleen ihmetyttää äänen ilmeneminen vain kun kone on kylmä.)

Korjausoppaassa puhutaan laakeripedistä kuvien kanssa, van kun ei riitä taas asian- eikä termistön tuntemus. Millainen on koneistamalla suoraan kansiin tehty laakerointi? Eli mitä sellaista siellä on, mikä voisi aiheuttaa sivuäänen?

Tältä se kuulosti loppukeväästä kylmemmillä säillä. Video alkaa vähän startin jälkeen, jolloin ääni on jo ehtinyt voimistua. Nyt lämpimillä keleillä saundi ei oo ihan noin rouhea.

https://youtu.be/arZxR8n_9Cw
Peugeot 406 1.8 EW7 (6FZ)

01/2003

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 138
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #38 : 01.07.2018, 18:44:31 »
Jos laakeripeti on tehty suoraan kanteen koneistamalla se tarkoittaa sitä, että tällöin laakeripinta on "osa" kantta, eli kannen alumiini toimii toisena laakeripintana. Noissa ei ole siis mitään irroitettavia ja vaihdettavia laakeriliuskoja.
Liitteenä kuva esim. Laguna II:sen vastaavasta ratkaisusta, ehkä tuo selventää asiaa.

... Millainen on koneistamalla suoraan kansiin tehty laakerointi? Eli mitä sellaista siellä on, mikä voisi aiheuttaa sivuäänen? ...

Itsellä ei tule mieleen mitään muuta syytä kuin, että laakeripinnassa olisi vikaa jos tuo ääni siis edes tulee nokka-akselin laakeroinnista. Laakeripinnassa kuten myöskään tuossa laakeroinnin rakenteessa ei ole mitään sellaista josta ääntä voi aiheutua (ilman kulumaa siis). Itse epäilisin ensin muita äänen aiheuttajia venttiilikannen sisällä (esim. nostajat, muu venttiilikoneisto), koska ääni siirtyy kovin helposti tuolla kannen sisällä.

T.V.T.T.

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #39 : 02.07.2018, 09:45:53 »
Itse epäilisin ensin muita äänen aiheuttajia venttiilikannen sisällä (esim. nostajat, muu venttiilikoneisto), koska ääni siirtyy kovin helposti tuolla kannen sisällä.

Jeps, ota siitä selvää. Ja kiitos täsmennyksestä.
Ääni on sen kuuloinen että teoriassa voisi olla resonanssiäänikin, kuten joku epäili, mutta on se sen verran voimakas etten jaksa uskoa siihen.
Jos se taas on nostajat tai venakoneisto, niin johan on meteli. 😬
Peugeot 406 1.8 EW7 (6FZ)

01/2003

Jyrki

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #40 : 03.07.2018, 09:40:59 »
Kummassakos kulmassa siinä kannen päässä on öljykanavassa se takaiskuventtiili.
Saattaisikin ääni tulla sieltä.