Kirjoittaja Aihe: 306 - Tärisee ajossa  (Luettu 2964 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pasi84

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
306 - Tärisee ajossa
« : 17.08.2017, 21:38:33 »
Auto: 1995 306 Cabriolet 2,0.

Hei. Olen uusi täällä foorumilla, asun Ruotsissa ja mulla on 306 Cabriolet. Mulla se on ollut kohta 2 vuotta. Olen vaihtanut kaikki etupäähän (nivelet, kumit, jouset, iskarit, joo siis aivan kaikki) ja takapäässä on uusiksi remontoitu taka-akseli ja uudet iskarit. Auto toimii muuten hyvin, mutta mulla on kummaa tärinää ajossa ja sellaista huteran tunnetta etupäässä...

Luulin ensin että se johtuu siitä kun edellinen omistaja oli laittanut jäähdytysnestettä ohjaustehostimen säiliöön. Tämä teki sen että kun auton ostin niin tehostin ei toiminut ja mun piti heti vaihtaa ohjausvaihteiston apusylinteri. Sen jälkeen tehostin alkoi toimimaan, toki huonolla voimalla eli ei oikein anna tehostin sitä apua minkä tarvii. Tänään olen vaihtanut tehostimen ja vaihdan myös pumpun.

Täirinät ei kuitenkaan johdu ohjaustehostimesta koska otin tuon laturinremmin irti ja siltikin kun paikallaan seisoo ja konetta nostattaa 2000 kierrosta/min niin ratissa tuntuu tärinää. Samoin ajossa kun kone on noin 2000 kierroksessa niin outoa tärinää ratissa/etupäässä...

Ei mitään klonksetta kuulu mistään ja katsastus meni ilman huomatuksia ja auto ollut kahesti jo rengasvinkkelien tarkastuksessa/säädössä ja mitään ei siellä huomattu. Mikä on vikana?

pasi84

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 306 - Tärisee ajossa
« Vastaus #1 : 20.08.2017, 18:23:24 »
No eikö kenelläkään ole vinkkiä antaa?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 207
Vs: 306 - Tärisee ajossa
« Vastaus #2 : 20.08.2017, 18:34:41 »
Jos tärinä tuntuu yhtälailla pysähdyksissä kuin maantiellä, vika on varmaan moottorissa tai kytkimessä. Tai voihan olla ohjaustehostimessa joku kumma hydraulinen efekti mutta jos sillä puolella on kaikki uusittu, niin tuskin siellä. Onkohan moottorin tukikumit kunnossa?

pasi84

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 306 - Tärisee ajossa
« Vastaus #3 : 20.08.2017, 20:04:26 »
Otin laturin/ohjaustehostimen remmin irti ja silti täristää. Miten nuo moottorin tukityynyt voi tarkastaa? Autolla ajettu 162 000 km.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 393
  • Jotenkuten
Vs: 306 - Tärisee ajossa
« Vastaus #4 : 20.08.2017, 20:41:23 »
Vaihdappa ne moottorin ja vaihteiston kumityynyt.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

pasi84

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 306 - Tärisee ajossa
« Vastaus #5 : 20.08.2017, 21:48:06 »
Kiitos vinkistä, vaihdan nuo kun aikaa saan, tilaan ne kyllä huomena heti. :)

pasi84

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 306 - Tärisee ajossa
« Vastaus #6 : 21.08.2017, 20:53:56 »
Laitetaan muutama kuva autosta myös  ;)
Tässä se on juuri pestynä:

Katto alhaalla:

Ja tänään otettu kuva kun sain ohjaustehostimen vaihdon valmiiksi  :)

pasi84

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 306 - Tärisee ajossa
« Vastaus #7 : 22.08.2017, 17:42:31 »
En ymmärrä tätä homma ollenkaan.. vaihdoin kaikki 3 moottorityynyä tänään ja vieläkin tärisee.. Tuntuu ajossa aivankuin joku olisi löysällä etupäässä, sillein niinkuin menee kuopissa vähän niinkuin laidasta laitaan.. Kaikki olen vaihtanut etupäähän, siis aivan kaikki.. en ymmärrä mikä autoa vaivaa..ei ole kovinkaan mukavaa ajellla tällä..

No tässä tulee kuitenkin kuvia moottorityynyjen vaihdosta:

Vasen ylätyyny on aika helpo vaihtaa mutta tarvii tukea ja nostaa moottoria jonkun verran työn aikana. Tyyny on raamipalkissa kierteillä kiinni joten sain mun autossa hakata irti sen vasaran ja ruuvitaltan avulla. Uuden tyynyn jenkoihin jotka menevät raamipalkkiin laiton kuparitahnaa että tulevaisuudessa on helpompi irroittaa.

Kuskin puolella:Akku ja sen kotelo pitää ottaa pois. Samoin akkukotelon alla oleva pelti joka on neljällä pultilla kiinni.

Tuollaiselle näyttää kuskin puolimmainen tyyny..

Ja siinä on uusi paikallaan :)

Takimmainen tyyny oli aika huono ja tässä olen laittamassa uutta paikalleen. Justiin sopi tup prässi sinne joka on muuten biltemalta.

Jos jollakin on vinkkejä tai ajatuksia mikä mun autoa vaivaa niin mielellään otan vastaan :)

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 393
  • Jotenkuten
Vs: 306 - Tärisee ajossa
« Vastaus #8 : 22.08.2017, 21:40:29 »
Mites jousitolpan yläpään kumit? Raidetangon sisä ja ulkopäät? Jne sanoit kyllä et etupäähän on kaikki vaihdettu mitespurungon kiinnitys.......
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 339
Vs: 306 - Tärisee ajossa
« Vastaus #9 : 22.08.2017, 22:59:09 »
Hieno auto. :) Mutta melkoinen mysteeri tuo täristäminen.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

pasi84

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 306 - Tärisee ajossa
« Vastaus #10 : 22.08.2017, 23:26:35 »
Mites jousitolpan yläpään kumit? Raidetangon sisä ja ulkopäät? Jne sanoit kyllä et etupäähän on kaikki vaihdettu mitespurungon kiinnitys.......

Apurungon kiinnitys, meinaat etuakselipalkkia? Siinä ei ole mitään uusittu koska sehän on suoraan pultattu auton runkoon kiinni, vai kuuluko olla kumilaakeroinnit välissä? Jousitolppien yläkumit ja laakerit myös uudet. Raidetangon nivelet ovat ne jotka nyt oli tuossa ohjausvaihteistossa jo kiinni ja ne oli hyvät eikä olleet väljät. Samaa tekee uusilla nivelillä jotka mulla oli entisessä ohjausvaihteessa.

pasi84

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 306 - Tärisee ajossa
« Vastaus #11 : 22.08.2017, 23:27:28 »
Hieno auto. :) Mutta melkoinen mysteeri tuo täristäminen.

Kiitos. Joo en ymmärrä mikä vaivaa.

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 357
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: 306 - Tärisee ajossa
« Vastaus #12 : 22.08.2017, 23:59:20 »
Ohjausakselin läpivienti sieltä polkimien takaa, onko ehjä?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

pasi84

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 306 - Tärisee ajossa
« Vastaus #13 : 23.08.2017, 00:18:04 »
Täytyy katsoa, onko siinä joku laakerointi?

pasi84

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 306 - Tärisee ajossa
« Vastaus #14 : 23.08.2017, 14:11:52 »
En ymmärrä mikä autossa on vikana... kun se on renkaitten päällä niin on väljyyttä/lonksaa kumpikin takarengas, vaikka käsijarru on päällä(ei ole rengaslaakerit?)..kaikki rengaslaakerit on uudet myös..
Taka-akselin ostin rempattuna..
« Viimeksi muokattu: 23.08.2017, 14:42:49, kirjoittanut pasi84 »