Kirjoittaja Aihe: 407 - Sähköongelmat tavaratilan kannen korjauksen yhteydessä  (Luettu 4351 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Wattoo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Auto: 2008 407 1,6 HDi (DV6TED4, FAP, VF36D9HZC21761423).

BSI (?) sekosi takaluukun avausnapin remontin yhteydessä. Kaikki alkoi siitä kun takaluukun aukaisu lakkasi toimimasta, sekä napista että kaukosäätimestä. Vika paikallistettiin takaluukun johtonippuun. Jossain vaiheessa kesken korjausoperaatiota ilmaantui mm. seuraavia vikoja:

- Ovet eivät mene lukkoon keskuslukituksella, koska auton mielestä kaikki ovet ja takaluukku ovat auki (vaikka ovat siis fyysisesti kiinni). Kun auton käynnistää, tulee ilmoitus "doors, boot and rear screen open".
- Tuo "rear screen" ihmetyttää senkin takia, että sedanissa ei saa takalasia erikseen auki, niin kuin ilmeisesti farmarissa.
- Turvavyön varoitusvalo pysyy päällä, vaikka vyön laittaa kiinni.
- Hätävilkut saattavat syttyä itsekseen esim. seuraavien toimenpiteiden yhteydessä: (ei siis tapahdu systemaattisesti joka kerta, vaan silloin tällöin)
- Kun yrittää ovien lukitusta kaukosäätimestä.
- Kun akku on ollut irti ja laittaa akunkengän kiinni.
- Ainakin kerran ovat myös alkaneet vilkkua omia aikojaan auton seistessä parkkipaikalla.
- Kun ovat alkaneet vilkkua, hätävilkut saa sammumaan ainoastaan irrottamalla akunkengän.
- Joskus hätävilkkujen yhteydessä myös jarruvalot syttyvät (eivät mielestäni aina).
- Lisäksi hätävilkut eivät käynnisty kytkimestään (tästä ei ole varmuutta onko vika ilmennyt samassa rytäkässä, vai olisiko kytkin hajonnut jo aiemmin).

Sulakkeet on käyty läpi ja yksi moottoritilan maxi-sulakkeista (MF3/50A) olikin kärähtänyt, mutta sen uusiminen vaikutti vain jäähdyttimen tuulettimen pyörimiseen.

BSI-reboottia on yritetty monta kertaa, mutta ei tunnnu olevan vaikutusta. Akku on kohtalaisen uusi ja ladattu täyteen.

Onko tästä nyt muuta johtopäätöstä vedettävissä, kuin että BSI-boksi on hajonnut / seonnut? ja jos niin ikävästi on käynyt, onko oikeilla laitteilla mahdollista uudelleenkonfiguroida boksin softat jälleen henkiin vai onko se käytännössä entinen? Olisiko jotain muuta mitä kannattaisi vielä tutkia?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 315
Väkisin tulee mieleen kysymys, että onkohan siellä takakontin johtonipussa, nyt kaikki johdot kytketty oikein ja onko tuota johtonippua korjailtu akku kiinni kytkettynä?

Wattoo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Johdot pitäisi olla oikein kytketty, mutta täytyy vielä tarkistaa. On myös kokeiltu toimintaa johtonipun liitin irrotettuna, mutta ei vaikuttanut outoihin oireisiin.

Akku on ollut irrotettuna remonttia tehdessä, mutta todennäköisesti irrotus ei ole aina mennyt kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, eli BSI ei olisi kerinnyt sleeppiin...

Wattoo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Nyt on tarkistettu, että kytkennät on oikein ja yleismittarilla kokeiltu, että liittimeltä liittimelle on kontaktit kunnossa. Myös luukun avausmoottori toimii kun antaa suoraan virtaa. Kokeilin lisäksi sellaista, että otin peräkontin avauskytkimestä liittimen irti ja koitin pinnit yhdistämällä, että tulisiko mitään eloa mihinkään, mutta eipä tullut  :-\.

Kuvassa näkyy ympyröitynä peräkontin liitin, josta piuhat lähtevät lukkomekanismille / kytkimelle. Pitäisikö siihen tulla johonkin piuhaan jännite, kun akku on kiinni?

Kuvassa näkyy myös boksi, jossa on sulake ja pari relettä, mutta se ei imeisesti liity takakontin avaukseen millään lailla?

Wattoo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Seuraavanlaisia koodeja tuli vikakoodin luvusta:

BSI - 2 FAULTS
[PERMANENT]
[0400] Hazard lights input fault - not characterised - local

[PERMANENT]
[05FF] BSI internal fault (BSI reset) - not characterised - local


ENGINE - 3 FAULTS
[INTERMITTENT]
[0691] Fan high speed control: Short circuit to earth, short circuit to positive, or temperature too high

[PERMANENT]
[0483] Cooling Function Integrated into the ECU (fan unit): Open circuit or temperature too high

[PERMANENT]
[1351] Preheating relay circuit: Relay supplied an Plugs never supplied


ADDITIONAL HEATING - 2 FAULTS (oikeastihan noita on kyllä kolme...)
UNKNOWN FAULT: P000375 - 11100101 EOBD fault: None

UNKNOWN FAULT: P008520 - 11100101 EOBD fault: None

UNKNOWN FAULT: P0262B1 - 11100101 EOBD fault: None


AUTORADIO - 1 FAULT
[PERMANENT]
[0905] Left-hand analogue auxiliary audio input 1 fault - not characterised - local


Merkkihuollon valistunut arvaus oli, että vikaa pitäisi alkaa etsimään sulakeboksista.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 001
  • 407 3.0 V6 Sport
Seuraavanlaisia koodeja tuli vikakoodin luvusta:

[PERMANENT]
[05FF] BSI internal fault (BSI reset) - not characterised - local

AUTORADIO - 1 FAULT
[PERMANENT]
[0905] Left-hand analogue auxiliary audio input 1 fault - not characterised - local

Merkkihuollon valistunut arvaus oli, että vikaa pitäisi alkaa etsimään sulakeboksista.

BSi internal fault. BSIsta tulee takakontin signaali. Olisiko oikosulku polttanut folion BSI:n piirilevyltä?
Tarkista vielä johdot, varsinkin kierretty parikaapeli, joka on CAN väylä. Tuo 2008 malli on uudempaa CAN-tekniikkaa ja varaosia on niukemmin tarjolla. plagulta kannattaa kysessä boxin virginoinnista.

Left hand audio input on 407:n vakio-ilmoitus, ei vaikuta toimintoihin.

Kuvassa tuo maadoituspultin ja johdon välissä oleva elektrolyyttikondensaattori kiinnostaa, mikä se olikaan?

- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Wattoo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Enpä tiedä kondensaattorin tarkoitusta.

Mutta rapsin irti koko takaluukun johtohässäkän enkä löytänyt katkoksia. Sitten ostin muutaman metrin johtoa ja väkertelin uudet piuhat, mutta ei auttanut sekään.

Otin myös moottoritilan BSM-sulakeboksin irti, mutta ei ainakaan liittimissä näkynyt hapettumia eikä minun taidoillani tuota oikein enempää pysty tutkimaan. Kotelon pohjalta sattui silmiin hauska(?) juttu. Johtonippu, joka oli katkaistu ja vähän teippiä kietaistu päähän suojaksi. Liekö normikauraa Pösöissä, mutta kieltämättä vähän erikoinen näky  :o.

JPL, viittasit CAN-väylään, kerrotko vähän tarkemmin mistä kohtaa sitä kannattaisi tutkia?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 001
  • 407 3.0 V6 Sport
Harmi, että vastustaa. PSF-1/BSM boxi tuskin rikki, vaan koelaudan alla oleva BSI-boxi. Takakontin ohjaus tulee sieltä.
Tyhjä johtonippu on fiksusti laitetut varajohdot konehuoneesta matkustamoon. Toiset päät löytynevät BSI-boxin takaa.

PERMANENT]
[05FF] BSI internal fault (BSI reset)

http://www.bba-reman.com/gb/content/peugeot_bsi_body_control_failure

Kuten kirjoitit, niin BSI antaa jatkuvaa hälytystä. Käännä tuo linkki ja tee ohjeen mukaan.
Laitatko auton VIN-numeron (tuulilasin alareunasta tai oven karmitarrasta), niin katson sähköpiirustuksia.
Suurimmalla todennäköisyydellä BSi on mennyt sekaisin.

Ohjeesta poimittua:

Ennen kuin lähetät laitetta, kokeile BSI Reset -toimintoa, sillä tämä voi parantaa vikoja:
Aseta kuljettajan ikkuna alas, nosta konepelti ja varmista, että kaikki laitteet on sammutettu.

Varmista, että kaikki ovet ovat kiinni ja poista avain sytytyksestä.

Odota 3 minuuttia, irrota auton akku ja odota 15 sekuntia.

Kytke auton akku uudelleen, odota vielä 10 sekuntia (älä avaa ovia.).

Kytke sivuvalot kuljettajan ikkunan läpi.

Käynnistä sytytysvirta ja tarkasta järjestelmän toiminta.

Pidä lukitusnäppäintä alhaalla 10 sekunnin ajan.

Poista avain avata ja sulkea ovikokeiden keskuslukitusjärjestelmä.

Käynnistä moottori ja suorita järjestelmän tarkistus.

Tämän menettelyn noudattamatta jättäminen voi johtaa monien BSI: n liittyvien kohteiden virheelliseen toimintaan.

ps. voisiko plagu auttaa?

- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Wattoo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Olenko ymmärtänyt oikein, että BSI on se boksi, jossa kojelaudan sulakkeetkin on kiinni?

Tässä VIN: VF36D9HZC21761423

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 001
  • 407 3.0 V6 Sport
Kuskin hanskalokeron alla. Lokeron voi kääntää auki alas asti vääntämällä "huolto-asentoon".
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Wattoo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Aloin irroittelemaan BSI-boksia, mutta päätin kysyä neuvoa ennen kuin alkaa paikat hajoamaan... Liittenä pari kuvaa asiaa selventämään.

Boksin yläreunassa on kolme liitintä, joiden irroitusmekanismi ei selvinnyt. Niissä on jonkinlaiset klipsut, mutta mihin suuntaan niitä pitäisi kääntää? Ainakaan varovaisella kiskomisella liittimet eivät suostuneet irtoamaan.

Sitten itse boksin irrotus, pitäisikö koko valkoinen teline saada irti vai irrottaa pelkkä boksi telineestä? Boksin alareuna lähtee kyllä telineestä irti, mutta sitten loppuu tila manööveerata. Pitäisikö purkaa enemmän tavaraa tieltä pois, vai saako sen jollain kikka kolmosella muljautettua ihmisten ilmoille?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 119
  • Kuolema kuittaa univelat...
Tota, noi näyttää samanlaisilta kuin tossa kuvassa on, eli toi musta osa pitää kääntää sivuun niin liitin lähteen irti.

http://www.usedecus.com/en/peugeot/peugeot-407/peugeot-407-1-6-2-0-hdi-16v-04-10-body-control-module-fuse-box-9655221080-bsi-s02-00/
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 001
  • 407 3.0 V6 Sport
Keskellä on pieni uloke, jota painaen. Liitin nouseesitten ylös sankaa kääntäen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Wattoo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Laitetaanpa tilannepäivitystä. BSM- ja BSI-boksit lähtivät BBA-Remanille tutkittaviksi. Tuomio oli, että sulakeboksi on mäsä, ei voi (kannata) korjata. BSI:n korjaus onnistuu, mutta siinä yhteydessä boksin muisti nollautuu (tarkoittaa ilmeisesti samaa kuin virginointi, josta olen nähnyt foorumeilla puhutun). Eli korjauksen jäljiltä boksi pitäisi koodata uudelleen synkkaamaan auton kanssa.

Kysymys kuuluukin, että minkälainen operaatio ko. koodaus oikein on? Merkkihuollossa tiesivät lähinnä uusien boksien koodauksesta ja kommentti oli, että tuntitöinä tehdään, joskus menee helpolla ja joskus ei...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 001
  • 407 3.0 V6 Sport
Harmi kuulla, mutta pia kunnossa.

Tuossa Citroenin ohje konfata BSI, sama varmaan toimii Peugeotillekin  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -