Kirjoittaja Aihe: 508 - Takapyörän laakerin vaihto  (Luettu 827 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
  • Ranskalaiskausi päättynyt
508 - Takapyörän laakerin vaihto
« : 03.07.2016, 12:12:42 »
Auto: 2011 508 SW 1,6 THP (100 780 km).

Tuli sitten eilen askarreltua 508:n oikea takapyöränlaakeri uusiksi. Homma sujui hitaasti siihen saakka, kunnes tajusin vaihtaa dremelikopioon uuden laikan ja avot, johan alkoi kirjoittaa. ;D Eroja näköjään niissäkin. Vastakkaisille puolille tehdyistä urista huolimatta kooli ei katkennut kuten elokuvissa, mutta kun lyöntitaltalla pyöräytti koolin irti paikaltaan, lähti se käsin kevyesti vetämällä pois akselilta. Vanha laakeri oli näemmä saanut joskus vettä sisäänsä ja alapuoli koolista (sisempi siis) oli todella rajusti syöpynyt. Välystä ei ollut, ääntä kyllä.

Uuden laakerin takominen paikalleen tuntui väkivaltaisemmalta kuin vanhan irrotus. ;D Samassa yhteydessä herkistelin jarrut ja vaihdoin jarrupalat, kun alkoivat kuitenkin olla selkeästi ehtoopuolella. Ei ongelmia, työtä vain. Ja tuloksena hiljainen kabiini. Laakerina germaanialainen Optimal, joita tilasin 2 kpl hintaan 47,55 €/kpl (Autopartsmarket.fi). On sitten toinenkin valmiina odottamassa hetkeä.

Oboy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #1 : 06.07.2018, 22:11:28 »
Auto: 2014 508 1,6 HDi 115 (DV6C, porrasperä, VF38D9HD8DL059812).

Meinasin vaihtaa itse toisen puolen takalaakerin, kun tuntui korjaamokokemus (300€) ekalle puolelle melko suolaiselle. Mutta mistä ihmeestä tietää mikä on oikea laakeri. Autodocin nettikaupasta katselin ja vaikka sinne annetaan rekisterinumero tulee erilaisia vaihtoehtoja. On ABS-sensorirenkaalla ja ilman, lisäksi korkeuksissa näyttää olevan muutaman mm eroja. Hinnat sinällään halpoja, kun ne 40-80€ mallista riippuen ja huollossa ottivat laakerista 160€..
T. Ossi

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 562
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #2 : 07.07.2018, 09:41:04 »
Varminta on katsoa service boxista auton alustanumerolla virallinen varaosanumero ja ostaa sen perusteella oikea osa.

Keskustelua service boxista: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0  ja  http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18085.0
Ja linkki service boxiin: http://public.servicebox.peugeot.com

Rekisteröinti ammattilaisena.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Oboy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #3 : 07.07.2018, 19:42:57 »
kiitos.

Yritin ja sain kirjauduttua serviceboksiin, mutta ei nyt meinaa onnistua.. kun yritän etsiä osaa hyppää sivut ranskaksi ( tai joku muu himputin kieli mitä en ymmärrä ;) )
Alustan numero VF38D9HD8DL059812
Saisko vielä vähän jelppiä jos joku osaa paremmin tuota serviceboksia käyttää..

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 562
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #4 : 07.07.2018, 20:53:05 »
Tuolla alustanumerolla tarjoaisi takapyörän laakerin varaosanumeroksi 3748A6
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Oboy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #5 : 07.07.2018, 21:02:26 »
Jo alkoi löytymään.
Paljon kiitoksia!

Oboy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #6 : 10.07.2018, 22:46:24 »
No niin, takaisin lähtöruutuun. Ei asia ollutkaan niin helppo. Kun tuolla koodilla kyllä löytyy vinot pinot pyörännapoja/laakereita, mutta ne on kaikki magneettikehällä varustettuja. Omassa autossani on jostain ihme syystä napa jossa on "jurmut" ABS:ää varten eikä magneettirengasta. 2 tuntia nettikauppojen selaamista ja ei vain löydy. Olisiko jollain kokemusta mistä kannattaisi kysellä?

peukku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #7 : 11.07.2018, 06:17:12 »
Eikös GT-mallia lukuunottamatta näissä kaikissa pitäisi olla sama napa takana. Jos se napa olisi erimallinen (kurkkasitko huolella), niin saattaisi siihen kuitenkin tuo alustanumeron mukaan valittu käydä. Napa on tarvikeliikkeissä Suomessa jotain 80e ja merkkiliikkeessä himpun yli 100e, että en lähtisi epävarmassa tilanteessa tilaamaan verkkokaupoista.

Oboy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #8 : 11.07.2018, 11:06:43 »
Kysyin merkkiliikkeestä ja tilasivat huomiselle. Huollon asiakaspalevelijalla ei ollut kuvaa, joten huomenna paljastuu minkälaista tarjoavat. Jos tuo on magneettirenkaalla niin pitää varmistaa kun vanha on erilainen. Miehenvaistoni jotenkin sanoo että se magneettirenkaalla oleva ei käy, vaikka joka paikassa sitä vaihtoehtoa tarjoavatkin.

Oboy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #9 : 11.07.2018, 11:09:22 »
Kuva

Oboy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #10 : 11.07.2018, 11:10:49 »
Ja vielä sen verran että eri kappaleilla kokeilin ja tuo nykyinen ei ole magneettinen.  :)

Oboy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #11 : 13.07.2018, 19:47:20 »
No niin. Laakeri paikallaan ja autuas hiljaisuus on vallannut auton kabiinin.  :)
Niinhän se oli että kyllä se magneettirenkaalla oleva on kuitenkin oikea. Kun sain vanhan purettua selvisi että magneettirengas sieltäkin lopulta paljastui vaikka kuinka luulin muuta. Nuo jurmut on vain magneettiin tarttunutta metallipölyä tms.
Hommana tuo oli yllättävän helppo, kun sai van vanhan lääkerin sisäkoolin akselilta (käytin lopulta varovasti rälläkkää). Sen verran vinkkinä, että kannattaa renkaan irroituksen jälkeen jatkaa jarruvaijerin ja sen suojakuoren irroittamisella, niin pääsee parhaiten satulan pultteihin käsiksi.
Ja lisäksi kannattaa myös muistaa laittaa jarruvaijeri takaisin ennen kuin lähtee ajelemaan ja ihmettelee minsi käsijarru ei toimi.  ;)