Kirjoittaja Aihe: 308 - Ei aina käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (HDi)  (Luettu 844 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nakedible

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Auto: 2009 308 SW 1,6 HDi 110 FAP.

Taustaa: Autoon ilmestyi vikailmoitus "Risk of particle filter blocking". Yritin hankkia tälle huollon, mutta koska oli juuri kesäaika ja kaikkialla ruuhkaa, niin merkkihuoltoa oli hyvin haastava saada. Näinpä hiukkassuodatin pääsi tukkeutumaan ennenkuin ehdin huolto-ajalle, ja sitten auto pitikin hinauttaa huoltoon. Huollossa vaihdettiin hiukkassuodatin, sekä lisättiin eolys-ainetta. Allaoleva ongelma alkoi heti tämän ongelman jälkeen, mutta kaiken järjen mukaan näiden kahden tapahtuman ei pitäisi liittyä toisiinsa, muuta kuin ehkä johtojen ravistelujen kautta.

Vikana on että auto ei aina käynnisty, vaikka starttimoottori pyörii. Tämän lisäksi auto on kolmisen kertaa sammunut kesken ajon, aina jarruttaessa kun kytkin on pohjassa, eikä tämän jälkeen ole käynnistynyt uudestaan. Ongelmana on, että vika on väliaikainen, ja kun myöhemmin asiaa selvitellään niin vikaa ei enää ilmene, joten sen paikantaminen on hyvin haastavaa. Parhaimmillaan tilanne oli se, että auto ei aamulla käynnistynyt, sitten vein mukulan tarhaan, testasin uudestaan ja ei käynnistynyt, soitin hinauksen, ei käynnistynyt hinausauton saapuessa, hinausauto antoi lisävirtaa varmuudeksi, ei silti käynnistynyt, hinattiin huoltarin pihaan, ei käynnistynyt sielläkään - mutta kun huoltarilla vihdoin ehtivät vikaa selvittämään, auto toimi taas moitteetta. Huoltari ei käynyt läpi ns. "kaikki paikat", eikä ole vikaa löytänyt. Lopulta olivat sitä mieltä, että missään muualla vika ei oikein voi olla kuin BSM:ssä, mutta eivät takuuseen siitä voi mennä. Vaihtoehtojen puutteessa myönnyin sitten siihen, että BSM vaihdetaan minun riskilläni - mutta vika ei poistunut. Nyt auto sammuu tai ei käynnisty ehkä 2-3 kertaa viikossa.

Epäilty on ajonestoa, mutta käytös on sama sekä pääavaimella että vara-avaimella, eikä auton lukitseminen ja avaaminen vaikuta asiaan, ja en ole aivan varma voiko ajonesto sammuttaa auton kesken ajon. Jos voi, niin tämä voi edelleen olla syypää. Olen kuullut, että ajoneston saisi ehkä kytkettyä kokonaan pois jostain OBD-portin kautta - onkohan tämä näin, ja voisikohan se auttaa?

Sitten myöskin on epäilty että virransyöttö sytytystulpille pätkisi - eli että ECU ohjaisi niitä ihan oikein, mutta ne ei aina saisi virtaa. Tämän takia tuo BSM vaihdettiin, mutta sillä ei ollut vaikutusta asiaan.

Yksi huomattava piirre on, että normaalisti kun auton käynnistää niin se hörähtää käyntiin samantien, niin että kierroslukumittari nousee sinne 900 paikkeille samantien. Joskus kun auto ei käynnisty, niin auto vähän hörähtää, mutta kierroslukumittari jää 300 korville ja pysyy siellä niin kauan kun starttia pyörittää. Mutta silloin kun mitään ei oikein tapahdu niin kierroslukumittari ei liikahda yhtään mihinkään, vaikka starttia kuinka pyörittää. Tästä nousee minulle epäilys, että voisiko ongelma olla joku kierroslukuanturi, joka sitten aiheuttaisi nämä molemmat ongelmat?

Mutta, maalaisjärkeä lukuunottamatta mitään en autojen korjauksesta tiedä, joten aika arpomistahan tämä.

Myöskään en ole varma mitä ihmettä autolla tekisi. Vaihtoonhan se on jokatapauksessa menossa, mutta jos vikaa ei saane selville, ei siitä varmaan paljoa saa. Soittelin kanssa toiseen huoltoon ja kyselin tilannetta, ja he olivat vähän vastaavasti samaa mieltä että hyvin hankala ongelmaa on ratkoa jos sitä ei saa ilmenemään, ja että jos autoa pari viikkoa koeajetaan huoltamolla niin tämäkin alkaa maksamaan jo maltaita.

Ainiin, ja ei minkäänlaisia vikakoodeja aiheesta.

Ottaisin siis oikein mielelläni vastaan kaikennäköisiä neuvoja mitä asiaan vain sattuisi keltään liikiämään.

Osku407

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 65
Onko siitä kurkattu millaiset paineet polttoaineella on? Googlailin ja löysin yhden missä oli viallinen suutin aiheuttanu tuon ja syöttänyt liikaa polttoainetta.

Tos viel linkki niin saat itse tutkia jos lontoo taittuu.
http://www.peugeotforums.com/forums/#/topics/21535?page=1

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 651
Sytytystulpat tarkoittanee: Hehkut ?

Osku407

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 65
http://www.peugeotforums.com/forums/307-38/307-1-6hdi-low-fuel-pressure-wont-start-21535/

Tossa viel toimiva linkki, ei toi topicci auennukkaa edellises laittamassani linkissä.

Pingacha

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
How can I  do  this?