Kirjoittaja Aihe: RCZ - Ilmoitus ”Top up engine oil level” (THP)  (Luettu 3799 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Roni

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
  • Peugeot RCZ 1.6L thp 200.
Auto: 2010 RCZ 1,6 THP 200.

Morjens! Autoon vaihdettu toukokuussa öljyt ja suodatin Hyvinkään länsiautossa. Öljyn vaihtojen jälkeen käynyt nyt 3 kertaa niin että auto herjaa kokoajan ”oil level incorrect” jonka jälken ”top up engine oil level” viimeeksi tänäaamuna. Olen lisännyt öljyä joka kerta kun auto on öljytasosta herjannut. koska öljytikkuun ei jää oikeastaan yhtään öljyä hyvä jos tikku kastuu edes vähän. Itse en liikenteessä revittele joten en uskoisi että vika ajotavasta johtuisi. Osaisiko joku viisaampi kerroa että mitä kannattaisi lähteä tekemään?
-Roni 

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 108
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: RCZ - Ilmoitus ”Top up engine oil level” (THP)
« Vastaus #1 : 02.10.2017, 20:56:50 »
Siis syökö se oikeasti niin julmasti öljyä vai on häly nk. perätön. Eli jos lisäät vaikka litran niin kauanko menee että saa taas lisätä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Roni

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
  • Peugeot RCZ 1.6L thp 200.
Vs: RCZ - Ilmoitus ”Top up engine oil level” (THP)
« Vastaus #2 : 02.10.2017, 21:11:35 »
Syöhän se valitettavasti. viimeeksi taidettiin laittaa litra öljyä hieman ylikuukausi sitten. Ja kilometrejä tulee noin 2000.
-Roni

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 436
    • CitiX Oy
Vs: RCZ - Ilmoitus ”Top up engine oil level” (THP)
« Vastaus #3 : 06.10.2017, 23:34:46 »
Paljon autolla ajettu?

Tuskin tuolle oikeen mitään voi, huohotuksen ja öljyvuotojen tarkastus, joskus karstainen konekin voi kuluttaa enemmän öljyä. Muuten öljynkulutus ihan ominaisuus THP moottorille.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 262
Vs: RCZ - Ilmoitus ”Top up engine oil level” (THP)
« Vastaus #4 : 07.10.2017, 01:43:27 »
No, ei THP-koneelle mikään normaali öljyn kulutus ole puoli litraa per tuhat kilometriä. Itselläni kokemusta kahdesta THP-koneisesta, 150:stä ja 300:sta. Näistä ensimmäiseen piti vajaa litra lisätä 30 tkm:n matkalla. Jälkimmäisessä oli vaihtovälinä 10 tkm ja sillä matkalla ei lisäillä tarvinnut, eikä öljyntaso ehtinyt juurikaan maksimista pudota.

Tokihan tuon museo-150:sen ja Bimota-edition 300:sen väliin mahtuu aika paljon kaikenlaista, mutta ei tuollainen öljynkulutus ole normaalia millekään siviiliauton moottorille.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 371
Vs: RCZ - Ilmoitus ”Top up engine oil level” (THP)
« Vastaus #5 : 07.10.2017, 08:42:26 »
Jos kerran öljynvaihdon jlk tämä öljynkulutus lisääntynyt niin ehdottomasti kannattaa mennä sinne LänsiAutoon tarkastamaan tilanne. Ja tottakai öljytaso tarkastettu aina auto vaaterissa?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 108
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: RCZ - Ilmoitus ”Top up engine oil level” (THP)
« Vastaus #6 : 07.10.2017, 10:38:38 »
Mitäköhän öljyä sinne on laitettu nyt ja aikaisemmin? Kulutus kuullostaa aika hurjalta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

kilu

  • Vieras
Vs: RCZ - Ilmoitus ”Top up engine oil level” (THP)
« Vastaus #7 : 08.10.2017, 10:23:14 »
Auto: 2011 RCZ 1,6 THP 156 (automaatti, 89 000 km).

Vajaa vuosi sitten hankittu RCZ (77tkm mittarissa ostettessa), ensimmäinen määräaikaishuolto kun auto oli ollut minulla vajaa 3kk, jolloin öljyt vaihdettiin. Tästä 3kk ja reilu 3tkm eteenpäin ja auto ilmoitti että "top up engine oil", moottorista näki että "hikoillut" hieman, mutta ei jättänyt yksittäisiä tippoja enempää läikkiä asfalttiin tms, ja öljyä lisättin. Taas vastaava 3kk ~3tkm ja varoitus öljyn määrästä, vein auton paikalliseen huoltoon ja pösölle tehtiin öljynkulutusmittaus.

Tikusta katsomalla saivat öljynkulutuksen ~5dl/1000km ajolle (oma arvio talviajossa oli jossain reilu 3dl/1000km), ja haluaisivaat tehdä nyt öljyhuuhtelun kolmeen kertaan, puhistaa öljytilan, irroittaa ja puhdistaa nokka-akselin säädön magneettiventtiilin (ja tarvittaessa vaihtaa) + irroittaa ja puhdistaa (sekä tarvittaessa vaihtaa) alipainepumpun. Kustannusarviona jos pelkät öljyt ja työt n. 850€, tarvittaessa vaihdettavat mukaan niin rempan hinta 1500€ ja pennit päälle.

Jakopää rempattu jossain 55tkm paikkeilla, muita suurempia korjauksia auton ei tehty. Auto suuremman ketjun liikkeestä ostettu, myyjään päin ollut yhteydessä asian tiimoilta mutta oikein juuta eikä jaata ole vielä saanut takaisin päin.

Olisiko vinkkejä kuinka asian kanssa kannattaisi edetä?

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 068
Vs: RCZ - Ilmoitus ”Top up engine oil level” (THP)
« Vastaus #8 : 08.10.2017, 10:41:54 »
Eihän se öljynkulutus moottorin huuhtelulla mihinkään lopu.

Hartsa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: RCZ - Ilmoitus ”Top up engine oil level” (THP)
« Vastaus #9 : 08.10.2017, 11:13:44 »
THP:n öljynkulutus on ihan normaalia, mutta kyllä yksillä öljyillä pitäisi vaihtoväli 10 000km päästä.

Itse olen luotettavalta citroen ja peugeot korjaamolta kuullut, että joissain tapauksissa on THP:n öljynkulutus saatu kuriin moottorinpesulla tai ihan vain sillä että on öljyt vaihdettu muutaman kerran todella lyhyellä vaihtovälillä. Esim. vaihdat öljyt nyt ja uudestaan 2000km päästä. Tarkoitus on tietysti se että öljy huuhtelee moottoria ja ottaa mukaansa kaikki epäpuhtaudet. Moottorinpesussa laitetaan öljyn sekaan puhdistusaineet, annetaan koneen käydä kuumaksi ja jätetään puhdistusaineet yön yli, aamulla vielä kuumaksi ja sen jälkeen öljyjen vaihto.

Itse lähtisin kyllä ensin kokeilemaan ihan itse öljyjen vaihtoa tai moottorinpesua, kerran sillä on tuloksia saatu aikaan. Öljyinä tietysti 0W-30, joka huuhtelee moottoria paremmin kuin esim 5W-30. Taitaa nykyään myös olla 0W-30 (B71 2312) virallinen suositus THP moottoriin, aikasemmin myös 5W-30 oli suositeltujen listalla.

Jos taas haluat lähteä tuolle huollon suosittelemalle tielle niin kannattaa myyjäliike ottaa mukaan ja vaatia heitä vastaamaan puolesta korjauskustannuksista. Tosin en kyllä tiedä saadaanko muilla toimenpiteillä kuin tuolla öljyhuuhtelulla mitään aikaan, en ainakaan henkilökohtaisesti ole kuullut noista muista ehdotetuista tarkastuskohteista. Ehkä joku muu osaa tässä kohtaa kertoa tarkemmin, tai itse huoltamo, joka korjauksen meinaa suorittaa. Itselle järkevimmiltä tarkastuskohteelta olisi kuullostanut venttiilien tiiviys ja männän öljyrenkaat. Jokatapauksessa ei kuullostaa normaalilta huoltotoimenpiteeltä autolle jolla on ajettu 89tkm, vaikkakin auton ostosta on jo yli 6kk.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 238
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: RCZ - Ilmoitus ”Top up engine oil level” (THP)
« Vastaus #10 : 08.10.2017, 11:14:42 »
Ei kannata tehdä mitään muuta kuin lisäillä öljyä.
Voisi koittaa laskeeko pinta tikussa samaa vauhtia puolivälin jälkeenkin.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Hartsa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: RCZ - Ilmoitus ”Top up engine oil level” (THP)
« Vastaus #11 : 08.10.2017, 11:15:33 »
Nyt luin viestisi vielä kerran uudestaan ja sisäistin että auto jättää siis öljyläikkiä allensa? Eli öljyä tulee jostain muualtakin ulos kuin vain savuna pakoputkesta. Lähtisin etsimään, että mistä sitä öljyä vuotaa.

kilu

  • Vieras
Vs: RCZ - Ilmoitus ”Top up engine oil level” (THP)
« Vastaus #12 : 08.10.2017, 15:20:23 »
Unohdin näpätä avausviestiin tarkemmin, että kone vuotaa siis huollon mukaan hieman öljyä venttiilikopan tiivisteistä (venttiilikopan vaihto tarvittaessa oli myös liikkeen työlistalla), mutta ei sellaisia määriä jotka selittäisivät öljynkulutuksen.

Hartsa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: RCZ - Ilmoitus ”Top up engine oil level” (THP)
« Vastaus #13 : 08.10.2017, 15:39:13 »
Vuotava venttiilikopan tiiviste yhdistettynä THP:n normaaliin öljynkulutukseen aiheuttaa varmasti tarvetta lisätä öljyä. Kerran sitä öljyä riittää ihan lattialle asti niin tuleehan sitä silloin aika paljonkin tiivisteen välistä ulos. Tiiviste nyt ainakin aluksi vaihtoon ja uudet 0W-30 öljyt koneeseen ja katsoo tilannetta uudestaan ennenkuin lähtee toista tonnia painamaan rahaa epämääräisiin tarkastuksiin.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 262
Vs: RCZ - Ilmoitus ”Top up engine oil level” (THP)
« Vastaus #14 : 08.10.2017, 22:13:01 »
Eikös THP 156:ssa ole huolto-ohjelman mukainen vaihtoväli 30 tkm. Tuo edellä olevan mukaan tuolla välillä pitäisi lisätä noin 15 litraa öljyä, että koneessa olisi tarpeeksi. Kun öljytilavuus taisi olla 4,25 litraa, niin tuossahan palaa huoltovälillä liki neljään kertaan koko öljytilavuuden verran öljyä. Ei siihen mitkään huuhtelut auta.

Mitenkäs tuo ensimmäiset 3 kk, jonka se on sinulla ollut, eikö silloin tarvinnut lisäillä vai eikö kilometrejä kertynyt? Oli miten oli, niin kyllähän se öljynkulutuksen syy pitäisi etsiä, eikä vaan hinnakasta valohoitoa antaa.