Kirjoittaja Aihe: 607 - Akun vaihto  (Luettu 5921 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 538
Vs: 607 - Akun vaihto
« Vastaus #30 : 12.01.2018, 10:40:36 »
Itse järkeilin kun ajan lähinnä pätkä ajoa niin tuommoinen pienempi akku kenties tulee täyteenkin kun taas jos olis laittanu 100ah akun joka ei ehdi latautumaan. Mitään käynnistysongelmia ei ole ollut toistaiseksi.

Täysin väärin järkeilty. Peukert-ilmiön takia sama käynnistys ottaa selvästi suuremman Ah-määrän pienestä kuin suuresta akusta. Pienellä virralla eroa ei olisi, mutta starttivirta on tyypillisesti 100-200 A. 50 Ah akulla starttivirta on 2-kertainen nimellisvirtaan (C/20) nähden 100 Ah akkuun verrattuna. Tästä johtue 50 Ah akusta otetaan startissa 20-40% suurempi Ah-määrä. Sama Ah-määrä tietysti tyhjentää 50 Ah akkua tuplasti enemmän kuin 100 Ah akkua, joten ilman Peukertiakin 50 Ah akku olisi tyhjempi.

Sitten latauksessa nykyiset laturit jaksavat lähes aina pitää jännitteen säätöarvossaan. Latausvirta riippuu siis vain akun kyvystä vastaanottaa virtaa. Samassa varaustilassa 100 Ah akku ottaa tuplasti suuremman virran vastaan kuin 50 Ah akku. Se siis palauttaa kulutetun Ah-määrän tuplanopeudella takaisin jo ilman Peukertin tuomaa heikennystä. Alemmassa varaustilassa akku ottaa enemmän virtaa vastaan.

Kokonaisuutena siis 100 Ah akku pysyy selvästi paremmin varattuna kuin 50 Ah. Tästä syystä 100 Ah akku kestää pidempään.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 476
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: 607 - Akun vaihto
« Vastaus #31 : 14.01.2018, 15:46:58 »
 
"Ei ehdi"?- Eikö se ole ihan sama, minkä kokoisesta akusta se normaalin käynnistyksen virtamäärä otetaan ja ladataan takaisin?  Virran vastaanottokyky on sitten asia erikseen.

 Iso akku reagoi lämmönvaihteluihin hitaammin. Lämpötilalla on kyllä merkitystä virran vastaanoton kanssa, ymmärtääkseni.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2018, 15:51:17, kirjoittanut megaman »
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 808
Vs: 607 - Akun vaihto
« Vastaus #32 : 12.01.2019, 03:03:52 »
Miten akun numerot 600 / 950 A (EN) pitää tulkita? Onko kapasiteetti 60 Ah ja kylmäkäynnistysvirta 950 A?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 265
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Akun vaihto
« Vastaus #33 : 12.01.2019, 09:31:46 »
Orkkis akun numeroista en tiedä mutta autoon sopii kuin nenä päähän ihan normaali 100 amppeerin akku
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 607 - Akun vaihto
« Vastaus #34 : 12.01.2019, 10:26:17 »
Veikkaan molempien olevan kylmäkäynnistysvirtoja, mutta ensimmäinen on EN1:n ja toinen EN2:n mukaisesti määritetty.
Ampeeritunnit on yleensä merkitty ihan selkeästi "Ah" mittayksiköllä.

Lainaus
EN (EN50342.1A1 Nov 2011 Item 5.3)

The test is performed at -18°C. The EN requirement is however split into two levels EN1 and EN2.

EN1: The battery is required to meet a voltage of 7.5V after 10 seconds and after 10 seconds rest, the battery is further discharged @ 0.6 x original current and is required to complete 73s in the second stage giving a total combined discharge period of 90 seconds (assume initial period equates to (10s/0.6) 
16.7 seconds.

EN2: As EN1 except that the second discharge period to 6.0V should achieve 133 seconds giving a total time of 150 seconds. The discharge current’s ability to meet both designs is very much subject to battery design and can vary from manufacturer to manufacturers and design to design.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 142
Vs: 607 - Akun vaihto
« Vastaus #35 : 12.01.2019, 10:33:24 »

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 808
Vs: 607 - Akun vaihto
« Vastaus #36 : 22.01.2019, 18:20:12 »
Startti rupes napsuun tai ei sanonut mitään ja pyörittäessäänkin hitaammasti niin otin kulkiessani uuden patterin. Saivat myytyä Tudor high tec TA1000 100Ah/900A 135 eur
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red