Äänestys

Anna arvosana

Arvosana 5
0 (0%)
Arvosana 4
0 (0%)
Arvosana 3
0 (0%)
Arvosana 2
0 (0%)
Arvosana 1
0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 0

Kirjoittaja Aihe: VANTAA - Automax Tikkurila  (Luettu 2050 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kappas

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
VANTAA - Automax Tikkurila
« : 27.10.2017, 19:54:16 »
Välttäkää kyseistä autokorjaamoa jos pystytte!

Heidän huoltopäällikkönsä kävi haistattelemaan minulle ja työnsi minut ulos heidän liikkeestään. Tällaista käytöstä ei voi hyväksyä asiakaspalvelussa toimivalta ihmiseltä missään tapauksessa.

Käytin autoni heillä vuosihuollossa muutama viikko sitten ja heidän raportoimana tehtiin vielä lisätyönä oikean takajarrusatulan vaihto. Siinä työn yhteydessä he rikkoivat jarruputken ja vaativat, että maksan sen kiltisti, koska näin voi vain käydä. Tämä oli mielestäni jo erittäin huonoa asiakaspalvelua, koska he eivät mitenkään informoineet jarrusatulan irroittamiseen kuuluvista riskeistä, esimerkiksi jarruputki voi mennä rikki tms. En olisi tilannut tuota työtä, jos riskit olisi kerrottu minulle.

Saimme kuitenkin asialle kompromissin ja alkuperäisen yhden päivän korjauksen sijaan saisin autoni korjattuna kahden päivän päästä.

Automaxilla oli ollut vaikeuksia saada jarruja toimimaan oikein. He ilmoittivat ensin, että auton voi tulla hakemaan, mutta hetken päästä soittivat , että jarrujen ilmaus pitää vielä tehdä ja auton saanti viivästyy. Ihmettelin kovasti miten toimitaan näin. Ilmoitetaan kesken eräinen auto ja sitten pompotetaan asiakasta.

Lähdettyäni ajamaan autolla huollosta syttyi ABS/ESP varoitusvalo palamaan. Ajoin auton kotiin, korjasin takalyhdyn johdon jonka tiesin hapettuneen. Lähdin ajamaan katsastukseen. ABS-valo paloi. Ajattelin, että jos siitä tulee sanomista niin Automax sen saa korjata, koska se ilmestyi heidän huollon jälkeen. Tiesin, että etuvasen laakeri on huono, koska Automaxiltä oli näin kerrottu.

Yllätyksekseni katsastusmies ei sanonut mitään ABS-varoitusvalosta, mutta sen sijaan kertoi, että vasen yläpallonivel on aivan sökö. Lisäksi vasen etulaakeri on vaihdettava. Se, että Automaxilla ei oltu huomattu mitään tuosta etupallonivelesta, laittoi minut miettimään asentajan ammattitaidottomuutta. Siitä ei nimittäin Automax raportoinut mitään.

No ilmoitin Automaxille, että tuo ABS/ESP-valo palaa nyt ja se pitää korjata heidän toimesta veloituksetta, koska se tuli heidän korjauksen jälkeen. Kävin toisella korjaamolla korjauttamassa pallonivelen ja etulaakerit. Samalla siellä otettiin viralliset vikakoodit ylös. Diagnoosi oli oikea taka ABS-anturi oikosulku tai katkos.

Vein auton takaisin huoltoon ja keskustelimme asiasta hyvin asiakasmyönteisesti. Automax korjaa aiheuttamansa vahingot. Auto oli siellä päivän, minkä jälkeen he soittivat, että pitäisi tuoda auto ylihuomenna uudestaan, koska tarvitaan sähkömiestä paikalle.

Vein auton sinne sitten taas uudestaan korjattavaksi. Jossain vaiheessa heidän huoltopäällikkönsä soitti sitten minulle, että vian korjaus tulee maksamaan minulle n. 600 euroa. Olin tosi pöyristynyt. Miten tämä nyt yhtä äkkiä kaatui minulle? Auto oli kunnossa ABS-anturien osalta ennen huoltoa ja nyt se on rikki ja minun pitäisi se maksaa.

He pyysivät minut paikan päälle kun kerroin, että en hyväksy tätä ja tulen reklamoimaan asiasta. Huoltopäällikkö ja ilmeisesti omistaja olivat minua vastassa ja esittelivät omia lappujaan ja perustelujaan, että ABS-anturi oli tullut vaan käyttöikänsä päähän ja se hajosi. Kaikki oli vain ikävää yhteensattumaa minulle. En tietenkään ollut asiasta samaa mieltä. Ei ehjä anturi itsestään hajoa ja Automax teki korjauksia juuri saman pyörän jarrusatulaan ja jarruputkeen kuin hajonnut ABS-anturi signaloi.

Aloin tämän jälkeen epäillä koko jarruputken hajoamista ja menin tänä aamuna perjantaina 27.10 käymään vielä Automaxilla, että saanko nähdä sen hajonneen jarruputken. Tämän jälkeen sanoin huoltopäällikölle, että ethän pahastu, jos vien tämän putken mukanani. Hän hermostui silmin nähden ja alkoi vaatia putkea takaisin, on kuulemma todiste. Mille? En kuitenkaan suostunut palauttamaan putkea, koska se on minun. Haluan viedä sen toiseen autokorjaamoon tai kolmanteenkin ja kysyä toisia mielipiteitä oliko tuo jarruputki oikeasti niin huonossa kunnossa kuin Automaxin huoltopäällikkö väitti.

Tänään vielä tarkistin edelliset huollot ja silloin selvisi, että oikea taka ABS-anturi on vaihdettu alle vuosi sitten ja autolla on ajettu 6tkm sen jälkeen. Automaxin väitteet ruostumisesta ja itsestään hajoamisesti näyttävän olevan vain valheita ja meriselityksiä. Korjaaja on ollut kokematon ja tehnyt jotain väärin. Nyt Automax kieltäytyy velvoitteistaan ja vahingonkorvausvelvollisuudestaan. Vien asian kuluttajariitalautakuntaan.

En pysty millään suosittelemaan kyseistä korjaamoa kenellekään tahi käyttämään heidän palvelujaan uudestaan. Erittäin ammattitaidotonta ja vastuuta välttelevää käytöstä asiakasta kohtaan, puhumattakaan tämän aamupäivän huoltopäällikön huudoista minulle: ”Painu nyt vittuun täältä, heitän sinut ulos täältä”.


SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 040
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: VANTAA - Automax Tikkurila
« Vastaus #1 : 27.10.2017, 20:49:16 »
Oman kokemuksen mukaan 2001 ja uudempien jarruputkien holkit ei enää yleensä jämähdä ta muuten hajoa. Aikaisemmin sai uusia järjestäen uusia pätkän putkea. Toinen on noi esim 307an takapään ABS anturit, ei ne yleensä ole hajalla, riittää kun putsaa ylimääräiset ruosteet kiinnityksistä ja saastat mageettikehästä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 307
Vs: VANTAA - Automax Tikkurila
« Vastaus #2 : 27.10.2017, 21:11:57 »
Sanotaanko näin että sillä asentajalla on suuri merkitys jääkö se putki ehjäksi vai ei. Ylimääräisiä liikkeitä voi joutua tekemään mut kyllä se yleensä ehjänä lähtee ellei se nyt vaan oo sit tosiaan ruostunut. Itse teen asiakkaalle selväksi että pienikin remontti voi joskus paisua isoksi kun paikat on jumissa.

kappas

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: VANTAA - Automax Tikkurila
« Vastaus #3 : 28.10.2017, 06:45:16 »
Sanotaanko näin että sillä asentajalla on suuri merkitys jääkö se putki ehjäksi vai ei. Ylimääräisiä liikkeitä voi joutua tekemään mut kyllä se yleensä ehjänä lähtee ellei se nyt vaan oo sit tosiaan ruostunut. Itse teen asiakkaalle selväksi että pienikin remontti voi joskus paisua isoksi kun paikat on jumissa.

Juuri näin. Tähän olin tottunut aiemmissa korjaamokokemuksissani. Ei tullut sitten tunne, että yritetään vedättää asiakasta, vaan kerrottiin suoraan miten asia on. Asiakas voi sitten itse päättää onko riski vaan otettava ja maksettava lisäviulut tarpeen mukaan.

Tämä autoni on siis 2006 Peugeot 407 SW. Tuo jarruputki ei sinänsä ollut ollut mikään kynnyskysymys, melko pienellä lisäkustannuksella siitä pääsi.

Mutta alle vuoden vanhan ABS-anturin rikkoutuminen "itsestään" ja merkittävän lisälaskun sysääminen asiakkaalle on iso asia.

Tämäkin yritys pysyy vain ja ainoastaan pystyssä palvelemalla asiakasta. Jos lopputulos on se, että asiakaspalvelutehtävissä oleva ihminen heittää asiakkaan ylos fyysisesti työntämällä ja haistattelemalla, ei voi luvata hyvää tulosta firmalle. Kun vielä miettii mistä syystä...

Trakikoomiseksi asian tekee vielä se, että kun vilkaisee firman logoa jossa lukee "Automax - Ystävällinen autokorjaamo", niin pistää miettimään millaista mahtaa olla heidän käytös jos he lopettavat olemasta ystävällisiä.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2017, 06:51:01, kirjoittanut kappas »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 888
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: VANTAA - Automax Tikkurila
« Vastaus #4 : 28.10.2017, 09:15:24 »

Käytin autoni heillä vuosihuollossa muutama viikko sitten ja heidän raportoimana tehtiin vielä lisätyönä oikean takajarrusatulan vaihto. Siinä työn yhteydessä he rikkoivat jarruputken ja vaativat, että maksan sen kiltisti, koska näin voi vain käydä. Tämä oli mielestäni jo erittäin huonoa asiakaspalvelua, koska he eivät mitenkään informoineet jarrusatulan irroittamiseen kuuluvista riskeistä, esimerkiksi jarruputki voi mennä rikki tms. En olisi tilannut tuota työtä, jos riskit olisi kerrottu minulle.

Lähdin ajamaan katsastukseen. ABS-valo paloi. Ajattelin, että jos siitä tulee sanomista niin Automax sen saa korjata, koska se ilmestyi heidän huollon jälkeen. Tiesin, että etuvasen laakeri on huono, koska Automaxiltä oli näin kerrottu.

Yllätyksekseni katsastusmies ei sanonut mitään ABS-varoitusvalosta, mutta sen sijaan kertoi, että vasen yläpallonivel on aivan sökö. Lisäksi vasen etulaakeri on vaihdettava. Se, että Automaxilla ei oltu huomattu mitään tuosta etupallonivelesta, laittoi minut miettimään asentajan ammattitaidottomuutta. Siitä ei nimittäin Automax raportoinut mitään.

Aloin tämän jälkeen epäillä koko jarruputken hajoamista ja menin tänä aamuna perjantaina 27.10 käymään vielä Automaxilla, että saanko nähdä sen hajonneen jarruputken. Tämän jälkeen sanoin huoltopäällikölle, että ethän pahastu, jos vien tämän putken mukanani. Hän hermostui silmin nähden ja alkoi vaatia putkea takaisin, on kuulemma todiste. Mille? En kuitenkaan suostunut palauttamaan putkea, koska se on minun. Haluan viedä sen toiseen autokorjaamoon tai kolmanteenkin ja kysyä toisia mielipiteitä oliko tuo jarruputki oikeasti niin huonossa kunnossa kuin Automaxin huoltopäällikkö väitti.

Tänään vielä tarkistin edelliset huollot ja silloin selvisi, että oikea taka ABS-anturi on vaihdettu alle vuosi sitten ja autolla on ajettu 6tkm sen jälkeen. Automaxin väitteet ruostumisesta ja itsestään hajoamisesti näyttävän olevan vain valheita ja meriselityksiä. Korjaaja on ollut kokematon ja tehnyt jotain väärin. Nyt Automax kieltäytyy velvoitteistaan ja vahingonkorvausvelvollisuudestaan. Vien asian kuluttajariitalautakuntaan.


Tarinassa on monta piirrettä. Paljonko autolla on ajettu? Osaltaan Automax yritti auttaa ja saada auton kuntoon, mutta toisaalta omistaja tiesi vioista. Laahasiko takajarru? ABS-anturin vaihto oikein suoritettuna vaatii bensatankin pudottamista alaspäin raolleen. Lisää työmenekkiä. Jos aiemmin uusittu anturi on tungettu ruosteiseen reikään, niin anturi on ollutkin jo jumissa. Katsastusmies on tehnyt virheen, kun epähuomiossa laskenut "ns. jarruviallisen" auton lävitse katsastuksesta. Hyllyssäni on 67 tkm ajettu 407 vm. 2006 taka-akselisto ja voin vääntää siitä jarruputken irti, lähtenee ehjänä, saas nähdä.

Tapaus on sinänsä mielenkiintoinen casena ja riita laitettaneen puoliksi, eli saanet 300 euroa hyvitystä. Huoltopäällikkö voisi pyytää anteeksi kiihtymystään, kun on lähes itsestään lämpiävää mallia  ;). Todistaja lausunnolle puuttuu, joten kannattaisi aina menna kahden henkilön voimin noutamaan kärryään. Toisaalta asiakas oli varmaan jo tuntunut riesalta ja huoltopäällikkö hiiltyi. Täytyypi googlata.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2017, 09:22:24, kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

kappas

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: VANTAA - Automax Tikkurila
« Vastaus #5 : 28.10.2017, 09:55:49 »
Autollani on ajettu 216tkm. Siitä asti kun olen sen omistanut (2013) , olen käyttänyt sen vuosihuollossa ennen katsastusta.

Aiemmin olin käynyt Vantaan autohuollossa, mutta tänä vuonna päätin kokeilla lähempänä olevaa korjaamoa.

Ainut vika mikä oli tiedossani ennen tätä vuosihuoltoa oli vasen takalyhty, joka oli pimeänä.

Sovimme ennen huoltoa, että mitään ylimääräistä ei tehdä ilman minun kanssani sopimista. He tutkivat auton ja ilmoittavat minulle havaituista vioista.

Soitto tuli ja he kertoivat seuraavat havaitut viat:
- oikea takajarrusatula pitää vaihtaa, käsijarru ei menisi katsastuksesta läpi
- vasen etulaakeri on liian kulunut, pitää vaihtaa
- vasen takalyhty on pimeänä, pitää korjata

He kertoivat hinnat ja hyväksyin noista viosta korjattavaksi vain takajarrusatulan vaihdon. Mitään ruostuneista tai hapertuneista jarruputkista ei mainittu sanallakaan minulle, tai että putket menee poikki ja minä sitten maksan.

Takalyhdyn johtosarjan vaihdosta olisi veloitettu melkein 300, sen halusin korjata itse. Etulaakerin vaihto olisi myös ollut monta sataa, siksi halusin nähdä meneekö katsastuksesta läpi. Korjataan jos ei mene.

Edeltävän vuoden huollossa oli vaihdettu oikea taka jarrulevy ja palat. Epäilyttävää että laahaisi jo alle vuoden päästä?

Kun auto on korjattu sovitulla tavalla ja maksettu ylimääräinen jarruputkikulu, havaitsen että ABS-anturi on vioittunut (johto tai anturi, ihan sama minun kannalta). Se om jo korjattu alle vuosi sitten ja toimi oikein tähän huoltoon saakka.

Minkä kuluttujasuojalain mukaan minun kuluttajana pitäisi mitenkään osallistua vahingonkorjauskustannuksiin, jotka on aiheutettu vuosihuollon yhteydessä?
« Viimeksi muokattu: 28.10.2017, 10:01:01, kirjoittanut kappas »

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 950
Vs: VANTAA - Automax Tikkurila
« Vastaus #6 : 28.10.2017, 09:59:59 »
Lainaus
Edeltävän vuoden huollossa oli vaihdettu oikea taka jarrulevy ja palat. Epäilyttävää että laahaisi jo alle vuoden päästä?
Eikö tuossa ole eri asiasta kyse, eli mäntä siellä satulassa on se mikä nyt jumittaa ja näitä ei vissin kovin helpolla nykyään saa elvytettyä, ainakaan kunnolla, muuta kuin että vaihtaa koko satulan?

kappas

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: VANTAA - Automax Tikkurila
« Vastaus #7 : 28.10.2017, 10:05:53 »
Eikö tuossa ole eri asiasta kyse, eli mäntä siellä satulassa on se mikä nyt jumittaa ja näitä ei vissin kovin helpolla nykyään saa elvytettyä, ainakaan kunnolla, muuta kuin että vaihtaa koko satulan?

Voi hyvinkin olla, en tiedä tuota kuluttajana. Ainut vaihtoehto amatöörillä on luottaa ammattailaisten sanaan. Edellisen vuoden levyn ja palojem vaihto ei sitä mäntää varmastikaan putsaa tms

Eikä tuosta jarrusatulasta tässä marmatuksessa ole kyse.

Alle vuosi sitten korjatun ABS-anturin rikkominen vuosihuollossa ja vihamielisyys asiakasta kohtaan tässä on palautteen aiheena. Jokainen asiakas äänestää jaloillaan ja saa tehdä kuten tykkää.

Suurin osa asioinneista menee varmasti korjaamolla kuin korjaamolla sujuvasti. Ongelmatilanteissa sitten mitataan korjaamojen asiakasystävällisyys ja sehän meitä kuluttajia kiinnostaa

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 585
Vs: VANTAA - Automax Tikkurila
« Vastaus #8 : 28.10.2017, 11:14:02 »
Asiakaspalvelu on varmasti ollut huonoa ja korjauksen 600 € kustannusarvio kuulostaa aika kovalta, mutta mitä tulee noihin ABS-antureihin, niin olen antanut itseni ymmärtää, että niiden vaihtamiseen kannattaa varautua jos niitä irrotellaan. Vuodessakin kuitenki ehtii ryytyä aika hyvin kiinni. En kuitenkaan ole alan ammattilainen, joten tämä on puhdasta mutua. Jarruputken olen itsekin saanut rikottua satulan kanssa touhutessa. Näistä mahdollisista lisäkustannuksista olisi toki hyvä mainita asiakkaalle ennen remonttia, mutta helposti on liian rutiinia ja itsestään selvää ammattilaiselle, jolloin unohtuu mainita. Ei ole tarkoitus puolustella yritystä, mutta kertoa vain näkökulmia asian loppuun saattamiseksi. Toivottavasti pääsette järkevään sopuun.

Referenssinä: Aikanaan maksoin 407 sedanin vasemman takapyörän abs-anturin vaihtotyöstä 171 €.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Alfissimo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 342
  • TurboFiat ja V6-Alfoja. Ehkä taas joskus pösö.
Vs: VANTAA - Automax Tikkurila
« Vastaus #9 : 28.10.2017, 11:45:10 »
Puolueettomana kommenttina kymmenen vuotta asiakaspalvelutyötä kuluttaja-asiakkaiden kanssa tehneenä: Kannattaa toki miettiä myös omaa asennetta, käytöstä ja sanoja muutama hetki taaksepäin ennenkuin asiakas ohjattiin ulkoilmaan. Päälliköllä nyt vain saattoi olla huono hetki ja meni hermot. Joillain asiakkailla on erinomainen taipumus olla kuulematta ja ymmärtämättä MITÄÄN siinä vaiheessa, kun on jo valmiiksi otettu asenne, että myyjä syyllinen, myyjä maksaa, eikä enää kuunnella syitä ja perusteluita, miksi se ei automaattisesti suoraan myyjän, siis tässä tapauksessa korjaamon, piikkiin mene.

Aikanaan oli isot otsikot korjaamon tietokannassa olleesta "asiakas on mulkku"-tekstistä. Sisäiseksi tarkoitettu asiaton varoitus pääsi vuotamaan, mutta pystyn uskomaan, että ko. henkilö on lempinimeensä itse toimillaan vahvasti vaikuttanut.
Älä tee tänään sitä, minkä voit jättää vielä huomennakin tekemättä.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 871
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: VANTAA - Automax Tikkurila
« Vastaus #10 : 28.10.2017, 12:03:47 »
Kannattaa toki miettiä myös omaa asennetta, käytöstä ja sanoja muutama hetki taaksepäin ennenkuin asiakas ohjattiin ulkoilmaan.

No vuorovaikutus- ja neuvottelutilanteitahan nämä usein ovat, syyllisiä sekä syyttömiä istuu usein "neuvottelupöydän" molemmin puolin jos kerran hommat pääsee pahasti eskaloitumaan. Usein yhteistyössä nämä hommat tuppaavat ratkeamaan kun molemmin puolin löytyy sitä ymmärrystä myös sinne pöydän toiselle puolelle ja lopulta päästään yhteiseen sopimukseen asiasta. Joskus firma tulee vastaan, tai ottaa jopa koko keikan omaan piikkinsä, mutta aika usein tarjolla on korkeintaan selitykset ja perustelut mistä tuo asiakkaan lasku on muodostunut ja miksi. Jos tämä ei asiakasta kuitenkaan tyydytä, niin ainahan sitä voi lähteä tappelemaankin, mutta onko lopputulema kuitenkaan yhtään sen parempi. Läheskään aina ei, vaan koko keikasta jää molemmille lähinnä vain paskan maku suuhun ja sekö on sitten se tavoiteltu tahtotila ::)

Henk.koht. tässä on ihan erilainen kädenvääntö-case menossa erään toisen yrityksen kanssa ja lopputulema näyttää päättyvän kaikesta neuvottelusta huolimatta omaan piikkiini. Lakikin kun on ko. yrityksen puolella, niin voin vain vedota ko. yrityksen etiikkaan, jota ei siis tunnu ainakaan tässä tapauksessa olevan lainkaan. That's life. Otetaan opiksi jatkossa ja äänestän siis jaloillani, kun muutakaan en voi 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 135
Vs: VANTAA - Automax Tikkurila
« Vastaus #11 : 28.10.2017, 12:07:46 »
Aikoinaan Konalan Automaan huollossa teetin kytkinremontin jonka jälkiselvittelyissä kerroin heille myös asiakaspalvelusta. Sen jäkleen kävin siellä pari kertaa ja työmääräyksessä oli oikein ymmärryskynällä viivattuna lause "Punainen kirjekuori". Mitä sitten lienee tarkoittanutkin, minulle tuli mieleen varoitus v....tumaisesta asiakkaasta.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

kappas

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: VANTAA - Automax Tikkurila
« Vastaus #12 : 28.10.2017, 13:09:32 »
Pidän itseäni ihan käytöstavat omaavana keski-ikäisenä miehenä. Koulussa oli käytös ja huolellisuus aina 9 tai 10. Jämpti kaveri siis.

Sen olen huomannut, että aina kun asiakas haluaa pitää kiinni oikeuksistaan, niin hän muuttuu ns. vittumaiseksi asiakkaaksi. Tämä käännettynä toisin päin niin kaikki yrittäjät ovat automaattisesti vittumaisia, koska he haluavat pitää myös oikeuksistaan kiinni :) eli haluavat mahdollisimman parhaat voitot liiketoiminnallaan.

Mutta asiaan. Meidän kuluttajan oikeudet ovat aika yksiselitteisiä monessakin kohtaa.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/auton-huolto/

Lainaus
Jos on sovittu enimmäishinnasta, yritys ei saa laskuttaa sovittua enimmäishintaa enempää, vaikka työstä aiheuttaisi suuremmat kustannukset. Sen sijaan hinta voi alentua, jos työn tai työssä käytettävien materiaalien kustannukset ovatkin pienemmät.

Itse kerroin yritykselle , että korjaus saa maksaa enintään 600 euroa. Siihen ei tullut vastaväitettä työtilausta tehdessä. Tarvitseeko tuota enempää tulkita?

Lainaus
Kuluttajalla on oikeus vaatia korvausta vahingoista, joita virhe on aiheuttanut. Vahingonkorvauksen saaminen edellyttää näyttöä vahingon syntymisestä. Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys.

Jos toimiva osa on rikottu tahallaan tai vahingossa, uskoisin, että korvausvelvollisuus pätee. Todisteenahan minulla on monta seikkaa: alle vuosi sitten jo vaihdettu anturi, anturi toiminut vajaan vuoden ilman ongelmaa, korjaamon oma analyysi ei raportoinut abs-vikaa ennem korjausta, korjaus tehtiin samalla toisen osan korjausalueella (takaoikea jarrusatula+käsijärrusäätö), abs-vika ilmaantui korjaamolta lähdettäessä

Kyllä saa olla aika Houdini, jos kehtaa väittää, että on olemassa joku todennäköisempi syy anturin rikkoutumiseen huollon aikana.

Mulla onneksi tuo paha mieli meni kyllä pois , kun pääsin kyseisestä liikkeestä vaan pois. Ei tee tiukkaa vaatia oikeutta, koska esim. kuluttajariitalautakunnan käsittelyhän ei aiheita minulle mitään kuluja. Toki heidän päätös on vain suositus, mutta järkevät yritykset Suomessa pyrkivät niitä noudattamaan.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2017, 13:21:11, kirjoittanut kappas »

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 135
Vs: VANTAA - Automax Tikkurila
« Vastaus #13 : 28.10.2017, 13:28:12 »
Tsemppiä kappas, kyllä asia kannattaa katsoa loppuun saakka, oppivathan ainakin varomaan tekosiaan siellä huollossa.
On hyvä kun kerroit jotta voin askeltaa tuollaisen liikken ohi.
Tuo edellinen juttuni päättyi hyvin, työnjohto vaihtui ja asiakaspalvelu parani.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

Alfissimo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 342
  • TurboFiat ja V6-Alfoja. Ehkä taas joskus pösö.
Vs: VANTAA - Automax Tikkurila
« Vastaus #14 : 28.10.2017, 14:24:35 »
Vittumaisiahan tuollaiset tilanteet on molemmille osapuolille ja korostan vielä osaltani, että oma kommenttini oli siis puhtaasti yleinen toteamus hetkestä, jolloin asiat menevät vaikeaksi, eikä missään nimessä syytös tahi epäily kappas:ta kohtaan :).

Taustaa siis sen verran, että toimin aikanaan ison kodinkonemyymälän takuuvastaavana ja valitettavan monesti asiakkailla oli vääriä ajatuksia siitä, mikä kaikki takuuseen ja liikkeen/valmistajan vastuuseen kuuluu. Yleinen lähtöoletus oli kuitenkin, että rajatapauksissa asia ratkaistiin vähintään 50/50 tai joskus jopa kokonaan asiakkaan eduksi. Mutta jos se puhelin on siinä tiskillä lauantaiaamuna edelleen siideristä märkänä, niin on turha lähteä ovesta ulos pää punaisena huutaen "paska paikka", kun ei sattunutkaan olemaan enää takuukeikka :o
Älä tee tänään sitä, minkä voit jättää vielä huomennakin tekemättä.