Kirjoittaja Aihe: 3008 - LED ajovalojen ominaisuudet  (Luettu 2161 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 212
3008 - LED ajovalojen ominaisuudet
« : 14.11.2017, 07:42:07 »
Auto: 2017 3008 1,6 BlueHDi 120 Allure (automaatti).

Miten olette pärjäilleet 3008:n Led valoilla? Nehän ei ole ns. kääntyvää mallia, joten onko se puute ongelmaksi asti? Miten ajovalot pysyvät puhtaana ilman pesureita?
Itsellä 508:n kääntyvät xenonit helpottavat mutkatiellä ajoa. Tätä ominaisuutta saattaa jäädä kaaipaamaan. Ajovalojen pesuri ei juuri ole tullut tarpeeseen. Aerodynamiikka voi vaikuttaa valojen likaantumiseen.
Civic, Sportside, Sportside, Caprice Classic, Suburban, Chevy Van, Chrysler 300M -00, Citroen Berlingo -03, Citroen C5 break -06, Grand Picasso -08, Chevrolet Silverado Duramax -03, Citroen C5 Tourer -10, Peugeot 508 GT -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. -18, Peugeot 508GT -15.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 108
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - LED ajovalojen ominaisuudet
« Vastaus #1 : 14.11.2017, 08:36:46 »
Taitaa olla tossa kuitenkin kulmavalot, auttaa hitaammissa nopeuksissa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 068
Vs: 3008 - LED ajovalojen ominaisuudet
« Vastaus #2 : 14.11.2017, 09:44:14 »
Suomen autokannasta reilusti yli 90% on kiinteillä valoilla. Väki ikääntyy ja harmaakaihi leviää kuljettajien keskuuteen, mutta en silti osaa olla kamalan huolissani valojen kääntymättömyydestä ::)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 108
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - LED ajovalojen ominaisuudet
« Vastaus #3 : 14.11.2017, 13:13:29 »
Kysymyshän on tuossa käytännössä siitä kun on tottunut niin onhan se vähän ankeaa kun ei ole sitä mitä aikaisemmin oli. Kulmavalot on just niitä että eipä niitä osaa kaivata, mutta on ne kivat kun on, varsinkin kun meillä päin kaupungilla ei tunnu olevan kiirettä korjata katuvaloja, vasta toi on pari vuotta ollut pimeänä just pihatien kohdilla. Siihen 307an kulmavalot toimii kivasti, näkee mihin on käätymässä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Peeveli

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 109
  • Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita
Vs: 3008 - LED ajovalojen ominaisuudet
« Vastaus #4 : 14.11.2017, 13:48:17 »
Miten immeiset ovat aiemmin pärjänneet ilman kääntyviä ajovaloja? Itse en kaipaa noita lainkaan, en myöskään sumariin kytkettyä kulmavalotoimintoa. Yksi potentiaalinen vikakohde lisää. Paineella toimivat valonpesimet ovat pääosin myös surkeita pesuteholtaan joten niiden puute 3008:ssa ei ole suuri miinus. Jos valonpesimet olisivat hyvät, niiden pitäisi olla vanhojen Saabien ja Volvojen tapaan sulalla varustetut, ja ne taas olivat rikkoutumis- ja jäätymisherkkiä. Pösön ledivalojen teho on aika ok, kaukana vanhan Golf V:n tai Volvo V40:n xenoneista (etenkin kun noissa oli kaukovaloille apuhalogeenitkin) mutta pärjää ok. Huonompiakin ledejä on keulalla todettu olevan.

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 212
Vs: 3008 - LED ajovalojen ominaisuudet
« Vastaus #5 : 14.11.2017, 16:37:11 »
Ainahan sitä toivoo asioiden muuttuvan ja kehittyvän paremmiksi. Autojen valojen suhteen niin ei aina ole käynyt.
Viimeiset 4,5v olen ajanut kääntyvillä valoilla, ja kyseiset automallit ovat olleet jo jonkin aikaa markkinoilla. Kääntyvät valot alkoivat yleistymään ehkä 2007 tai jotain. Näin ollen Peugeotilta erikoinen veto jättää ne pois 3008 uutuudesta. Asiaa voisi perustella 3008:n erikoisen leveällä valokuviolla. Voihan olla, että ledit riittää valaisemaan yhtäläisesti kääntyvien xenonien kanssa leveyden suhteen. Ainakin rikkoontuvia komponentteja on autossa vähemmän.
Civic, Sportside, Sportside, Caprice Classic, Suburban, Chevy Van, Chrysler 300M -00, Citroen Berlingo -03, Citroen C5 break -06, Grand Picasso -08, Chevrolet Silverado Duramax -03, Citroen C5 Tourer -10, Peugeot 508 GT -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. -18, Peugeot 508GT -15.

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 212
Vs: 3008 - LED ajovalojen ominaisuudet
« Vastaus #6 : 21.01.2018, 11:09:08 »
Auto: 2017 3008 1,6 BlueHDi 120 Allure (automaatti).

Ohjekirja kertoo tällaisesta toiminnosta, mikä suuntaisi LED valot näyttämään kauemmaksi, kun ylitetään nopeus 110kmh. Saisikohan sen toiminnon aktivoitumaan jo 100kmh? Oikeastaan talvinopeusrajoituksilla se ois aktivoitua jo 80kmh nopeudella.

Itse en ole ko. ominaisuutta huomannut, mikä johtunee pääosin valaistulla valtatiellä ajamisesta. Oletteko muut huomanneet muutosta valojen suhteen ylitettyänne tuon 110kmh?
Civic, Sportside, Sportside, Caprice Classic, Suburban, Chevy Van, Chrysler 300M -00, Citroen Berlingo -03, Citroen C5 break -06, Grand Picasso -08, Chevrolet Silverado Duramax -03, Citroen C5 Tourer -10, Peugeot 508 GT -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. -18, Peugeot 508GT -15.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 436
    • CitiX Oy
Vs: 3008 - LED ajovalojen ominaisuudet
« Vastaus #7 : 22.01.2018, 19:36:49 »
Kyllä se hieman nostaa valoja ylemmäs motarilla, ei se paljoa ole, mutta tuo muutaman lisämetrin kantamaan. Motarilla ei niin väliä koska vastaantulijat ei häikäisty niin helposti. Eli ei tuota voi käyttöön normaali maantiellä laittaa kun sitten valot häikäisevät vastaantulijoita.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 212
Vs: 3008 - LED ajovalojen ominaisuudet
« Vastaus #8 : 25.01.2018, 09:14:43 »
Konehuoneessa näyttäisi olevan valojen säätöruuvit hyvin esillä. Oletteko säädelleet, ja millaisilla lopputuloksilla?
3008:n led valot ovat hyvät, mutta siltikin ne kannattaa olla optimi säädöissä.
Civic, Sportside, Sportside, Caprice Classic, Suburban, Chevy Van, Chrysler 300M -00, Citroen Berlingo -03, Citroen C5 break -06, Grand Picasso -08, Chevrolet Silverado Duramax -03, Citroen C5 Tourer -10, Peugeot 508 GT -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. -18, Peugeot 508GT -15.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 371
Vs: 3008 - LED ajovalojen ominaisuudet
« Vastaus #9 : 25.01.2018, 13:36:23 »
Eikö uusissakin noi valot ole säädetyt lain (katsastaja tarkistaa) sallimaan ylärajaan? En ole koskaan kuullut että tarvisi niitä mennä säätelemään. Voin toki olla väärässä. Mutta käsittääkseni niihin tarvii koskea vain jos umpio vaihdettu tai jos epäilee että on ottanut osumaa.
Itse aina ollut katsastuksessa mukana ja katsonut onko valot "yläviivassa".
Uudet autot tietysti eri asia, ei tarvi katsastaa...
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 436
    • CitiX Oy
Vs: 3008 - LED ajovalojen ominaisuudet
« Vastaus #10 : 25.01.2018, 21:56:51 »
Mitä noilla olen ajanut kahta yksilöä pimeässä niin eipä ole tarvetta säädölle ollut. Valot on niin korkealla korissa kiinni että ei tarvii kovin ylös edes suunnata että tulee riittävä kantama.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97