Kirjoittaja Aihe: 308 - Moottorinlämmitin (EB)  (Luettu 935 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

exrellumies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
308 - Moottorinlämmitin (EB)
« : 21.01.2018, 10:49:56 »
Auto: 2014 308 SW 1,2 Puretech 130 Active (automaatti).

Millainen moottorinlämmitin mahtaa olla 1.2 puretech 130 moottorissa? Auto on ostettu käytettynä ja siinä on Defan lämmitin sisäpistokkeella, mutta olen miettinyt kuinka kauan moottoria pitäisi lämmittää. Onko näissä nykymoottoreille tyypillinen tehoton säteilylämmitin, kun perinteistä lohkolämmitintä ei pysty asentamaan?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 612
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #1 : 21.01.2018, 11:50:58 »
Defan nettisivut tarjoaa ainakin pelkästään säteilylämmitintä kyseiselle moottorille.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 979
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #2 : 21.01.2018, 12:44:35 »
Eikä testeissä kuitenkin havaittu että myös säteilylämmittimistä oli huomattavaa hyötyä?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 075
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #3 : 21.01.2018, 13:15:58 »
Lämmitä sen verran kun sisätila vaatii, moottori kyllä lämpenee nopeasti.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 351
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #4 : 21.01.2018, 14:19:15 »
Just viiko sitten grillasin pojan 206:sta lätkälämmittimellä 4 tuntia. Suli lumet ja jäät konepellistä, kun ei ole eristemattoa välissä. Venakopan kansi oli varmaan +40c.
Mulla on hyvät kokemukset noista lätkälämmittimistä, en oikein ymmärrä kun niistä aina itketään, että ei niillä tee mitään. Mahtaako ne olla sitten rikki. 2 tuntia on kuitenkin mimimi, tunti ei varmaan riitä.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 811
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #5 : 21.01.2018, 14:32:44 »
Ja lähtökohtaisestihan säteilylämmittimen tarkoitus ei ole lämmittää koko moottoria, vaan öljy ja varmistaa moottorin hyvä voitelu heti käynnistyshetkestä lähtien ja pienentää kylmäkäynnistyksestä johtuvaa moottorin suurempaa kulumista. Kyllä moottori sitten käydessään lämpenee.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 388
  • Jotenkuten
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #6 : 21.01.2018, 14:48:35 »
Kyllä siitä lätkästä irtoo lohkoonkin lämpöö ,voihan siihen purtekkiin laitta defan lämppäriletkuihin tai pumpullisen tt-thermon.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

hessu208

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 149
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #7 : 21.01.2018, 15:48:43 »
Säteilylämmitin on ihan paikallaan. Lämpö tulee hyttiin pienellä viiveellä, mutta tosiaan öljyt ovat valmiiksi notkeammat.
205, 305, 405, 107, 208.

http://www.ylikerroin.com/

Leijona

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #8 : 21.01.2018, 16:36:49 »
Säteilylämmittimen teho on 250W luokkaa, joten ei sillä kyllä paljon lämmitetä kun vain puolet siitä on lohkossa kiinni.