Kirjoittaja Aihe: 3008 - Moottorin käyntilämpötila (HDi)  (Luettu 824 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slehton

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
3008 - Moottorin käyntilämpötila (HDi)
« : 23.01.2018, 08:17:31 »
Auto: 2017 3008 1,6 HDi 120 Allure (automaatti).

Tervehdys,

Oletteko huomanneet, että moottori lämpenee hitaasti pakkasilla. Moottoritie nopeuksilla auto lämpenee ja pitää veden lämpötilan noin 90 asteessa. Normaalissa maantie ajossa, jossa nopeus n.85km/h ja pakkasta -8 astetta, niin lämpötilat ei nousseet yli 70 asteen 60 km matkalla. Keulassa on nämä lumisuojat paikassa. Öljynlämpötila graaffisessa näytössä tippuu myös dramaattisesti, kun poistuu moottoritieltä.
Nykyinen: Peugeot 3008 SUV Allure 2017
Entiset: Peugeot 508 SW Style 2014
Peugeot 308 SW Allure 2012, Peugeot 307 SW Premium Plus 2008, Peugeot 307 XT 2004, Citroen Xsara 2000

308

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 224
  • 3008 1.2 aut
Vs: 3008 - Moottorin käyntilämpötila (HDi)
« Vastaus #1 : 23.01.2018, 09:30:14 »
Noinhan nuo hdi koneet on käyttäytyneet kautta aikojen, 2,2 litaisessa oli hitaampaa tuo jäähtyminen ja veikkaan, että 2,7 on vielä hitaampaa. Pääasia, että hytti pysyy lämpimänä.?

Slehton

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: 3008 - Moottorin käyntilämpötila (HDi)
« Vastaus #2 : 25.01.2018, 08:20:48 »
Eipä ole ollut näkyvissä aikasemmissa HDi koneissa
Nykyinen: Peugeot 3008 SUV Allure 2017
Entiset: Peugeot 508 SW Style 2014
Peugeot 308 SW Allure 2012, Peugeot 307 SW Premium Plus 2008, Peugeot 307 XT 2004, Citroen Xsara 2000

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 612
Vs: 3008 - Moottorin käyntilämpötila (HDi)
« Vastaus #3 : 25.01.2018, 08:26:40 »
Minulla käyttäytyi ainakin vm. 2008 308 1.6HDi juuri noin, muistelisin myös vm. 2004 407 2.0HDi:ssä olleen sama ominaisuus. Kovemmilla pakkasilla ja pienemmillä ajonopeuksilla lämmöt ei nousseet. Tuosta ilmiöstä löytyy muistaakseni enemmänkin keskustelua tältä foorumilta, näihin vanhempiin malleihin liittyen.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

308

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 224
  • 3008 1.2 aut
Vs: 3008 - Moottorin käyntilämpötila (HDi)
« Vastaus #4 : 25.01.2018, 09:02:00 »
Minulla on ollut 1.6, 2.0 ja 2.2 koneilla varustettuja Peugeotteja. Jokaisessa on enemmän tai vähemmän ollut kyseistä ilmiötä, 1.6 hdi:ssä tuon huomasi parhaiten, 2.0 ei edes lämmennyt talvella riippumatta matkasta, 2.2 piti parhaiten lämmön. Saattaa tietenkin olla, että jokaisessa oli erilainen lämmönmittaus toteutus?

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: 3008 - Moottorin käyntilämpötila (HDi)
« Vastaus #5 : 25.01.2018, 09:23:14 »
En ole juurikaan asiaan kiinnittänyt huomiota. Hytti lämpenee kyllä hyvin.

Onko asialla edes merkitystä? Jos on, niin voisiko lisäpeitto jäähdyttimen edessä auttaa? Rav4 miehet on laittaneet lisäledejä maskin ja jäähdyttimen väliin. Vois lisävalot samalla pitää lämpöjä ylhäällä. Kesällä voi olla tarkkailun paikka, ettei lämmöt nouse liikaa (ei varmaan Suomessa). Maskiritilän taakse laitetut lisäledit ovat visuaalisesti ok. Mahtuisikohan 3008:n ritilän taakse mitään, ja löytyykö kiinnityspiste sopivasti?
Civic, Sportside, Sportside, Caprice Classic, Suburban, Chevy Van, Chrysler 300M -00, Citroen Berlingo -03, Citroen C5 break -06, Grand Picasso -08, Chevrolet Silverado Duramax -03, Citroen C5 Tourer -10, Peugeot 508 GT -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. -18

Toeguep

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 3008 - Moottorin käyntilämpötila (HDi)
« Vastaus #6 : 25.01.2018, 10:31:11 »
Kyllä maskisuojalla on jotakin merkitystä, siirsin tämän tuolta citikka-foorumilta:

Tuollaisesta mustasta muovilevystä muotoilin lisäsuojat DS5 Hdi 163:n maskiin rekkarin ylä- ja alapuolella oleviin rakoihin, kiinnitys nippusiteillä. Kokonaanhan nuokaan eivät maskia peitä, mutta kyllä niillä vaikutusta on.
Vertailuna, ennen lisäsuojia kesti n -5 asteen talvikelillä kehätienopeudella moottorin lämmön nousu 90 asteeseen jotakuinkin 13 km ajomatkan ja sama suojien kanssa tapahtuu n 9 km kohdalla. Hyvin pysyy myös lämpö maantienopeuksissa seilaamatta mihinkään.
Sisälämpötilassa ei ole millään kelillä ollut valittamista, vaan sähkövastusten läpi alkaa tulla lämmintä sisälle jo parissa minuutissa.

Voisihan tuota vieläkin kehitellä tiiviimmäksi, kun tuo moottorin lämpö joka tapauksessa nousee varsin verkkaisesti