Kirjoittaja Aihe: 607 - Latausongelma, Battery charging fault  (Luettu 3715 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J-PR

  • Vieras
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #75 : 14.02.2018, 14:04:41 »
Jännite heilui nollan ja 10 tai 12v välillä (ei muista enää tarkasti). Mittasin jännitettä piuhan ollessa irti laturista.

Evreka

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #76 : 17.02.2018, 16:01:45 »
Ongelma poistui omalla kohdallani uudella laturilla. 207e tuli hintaa uudelle laturille ja moniurahihnalle, hinnasta saa vielä 20e pois kun vie vanhan laturin liikkeeseen. Ei lopulta paha rasti vaikka tilaa ei ole nimeksikään. Ilmastoinnin kompressori irti jolloin laturin saa pois ja laturi takapultit on helpommat irrottaa. Hihnan kiristimen saa löysättyä 1/2"->3/8" karamuuntimella ja räikkävääntimellä. AC:n kompura on kiinni neljällä 16mm pultilla kuin myös laturi. Laturin johdot 8mm ja 13mm muttereilla. Homma voisi vielä helpottua jos ei olisi tarvinut pihamaalla tehdä lumihangessa  ::)
Nyt lataa 14.5 V
Vanha laturi on vielä tallessa, jos sitä tutkii tarkemmin. Vanha ei lähtenyt ryntäyttämällä eikä ulkoisella herätevirralla lataamaan.
Autolla (laturilla) ajettu 285tkm ja Valeon laturi oli hajonnut.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 864
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #77 : 17.02.2018, 18:22:35 »
Hankiralli ok, mutta asennus ei. Valeon tyyppi CL15?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 815
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #78 : 17.02.2018, 19:35:01 »
Autolla (laturilla) ajettu 285tkm ja Valeon laturi oli hajonnut.
406;ssa Valeon laturista loppui hiilet noissa kilometreissä. Helppo ja halpa vaihtaa laturin ollessa paikallaan. Mutta voihan tuokin rakenne jo uudemmassa autossa olla täyshalvennettu ja huoltoa ei ole lainkaan suunniteltu tehtäväksi.

Evreka

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #79 : 18.02.2018, 08:57:44 »
Hankiralli ok, mutta asennus ei. Valeon tyyppi CL15?

Joo, CL15 näyttää olevan tyypiltään. Olisi kai tuon saanut kuntoon korjaamalla. Mutts en tuota työtä halunnu toista kertaa tehdä niin laitoin kokonaan uuden.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 864
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #80 : 18.02.2018, 12:01:58 »
Ok. Olisi kiinnostanut, että onko hiilet loppu, vai liukurenkaat kuluneet finaaliin tuossa 285 tkm ajetussa? Järkevintä on toki vaihtaa uusi.

Tuossa kuvat aiheeseen vielä koosteena.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 864
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #81 : 18.02.2018, 12:20:20 »
Tässä aika hyvin väännetty rautalangasta laturin toiminta ja kytkennät: http://matjarv.mbnet.fi/elektron/wlaturi/kytkent1.htm

Eikun kuparilangasta väännetty on käämit. Säätimen diodit ja zenerdit ovat nerokkaasti kytketty transistorihin (ns. darlington kytkentä http://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml26.sis). Magnetointikäämi antaa muuten melkoisen virtapiikin, jos yhteys katkeaa huonoissa hiilissä. Jos estodiodi ei kykene sitä maadoittamaan, niin säädin voi mennä rikki. Ellektroniikalla on muutenkin tietty elinkaarensa varsinkin kuumassa paikassa, missä tuo laturikin tuuletuksesta huolimatta kehrää sähköä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 129
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #82 : 18.02.2018, 18:50:22 »
Harvoin laturi käy ylikuumana, puolijohteen ideaali käyttölämpötila on noin +60 astetta. Jutussa olleen laturin hiilet oli kuluneet niin loppuun että johtimen kiinnitys hiileen oli jo syönyt laahausrenkaan puhki. Suuri syy lienee ollut huonolaatuinen hiili.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

Evreka

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #83 : 19.02.2018, 16:32:48 »
Ok. Olisi kiinnostanut, että onko hiilet loppu, vai liukurenkaat kuluneet finaaliin tuossa 285 tkm ajetussa? Järkevintä on toki vaihtaa uusi.

Tuossa kuvat aiheeseen vielä koosteena.
Liukurenkaat oli lopussa eikä hiiletkään kummoiset enää olleet

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 034
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #84 : 19.02.2018, 18:09:17 »
Kummallista, että liukurenkaat loppuvat.

Ennen "hiilet" olivat nimensä mukaisesti varsin pehmeitä, eivätkä ne sorvanneet koko laturia tuusan nuuskaksi, kuten nyt. Silloin korjaukseksi riitti hiilien vaihto, mutta nyt näköjään liukurenkaat ja hiilet loppuvat samaan aikaan. Olisikohan kuitenkin nykyinen kuvio pitkäikäisempi (285 tkm vs. 150 tkm) vaikka tuho lopuksi onkin pahempi.