Kirjoittaja Aihe: 307 - Vaihteiston laakerointi (BE4R-vaihteisto)  (Luettu 860 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

empii

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Auto: 2006 307 SW 2,0 (EW10A, BE4R).

COMMERCIAL MARQUE/COMPONENT TYPE    PEUGEOT
VEHICLE FAMILY    307 RESTYLING
ENGINE    EW10A INJECTION
TRANSMISSION    BVM5
GEARBOX (CHARACTERISTICS)    GEARBOX BE4 S
ENGINE (TYPE)    EW/DW

TRANSMISSION    BVM5
GEARBOX (CHARACTERISTICS)    GEARBOX BE4 S
FINAL DRIVE RATIO    REAR AXLE HYPOID GEARSET 19 X 77
GEARBOX TYPE (TYPE APPROVAL)    GEARBOX BE4/5 S TYPE
DIFFERENTIAL (GEARBOX)    DIFFERENTIAL 84
GEARBOX TYPE    GEARBOX BE4R
_____________

Hei,

Taustaa: Laatikosta kuuluu vedolla hieman hinkkaavaa ääntä eli taitaa olla laakerit sieltä huonona. Jonkun verran ääni vaihtelee esim kelien/pakkasten mukaan. Myös vienoinen "vihellys" kuuluu. Pakkia saa joskus houkutella toisen vaihteen kautta päälle. Öljyt on vaihdettu, olikos pääakselin mutteria kirrattu. Peugeotti jäänee kolmosautoksi, niin ehtisi ajan kanssa uusia laatikkoon laakerit ja stefat, kun ei netistä näytä pahan hintaisia settejä olevan. Kotitarvemekaanikko olen ilman alan koulutusta enkä laatikkoa ole koskaan purkanut, joten hieman mietityttää, että alkaisiko ollenkaan tekemään vai ajaisi niin kauan kuin kestää.

Mistähän tuo pakin ajottainen takeltelu johtuu?

Mistähän saisi jonkunlaiset ohjeet laatikon purkamiseen ja kasaamiseen, ja vielä momentit, välykset ja säädöt yms.?

-Mikko

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 071
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Vaihteiston laakerointi (BE4R-vaihteisto)
« Vastaus #1 : 11.02.2018, 20:16:54 »
Mitä mulla on 307 ollu niin pakkia joutuu joskus houkuttelemaan vähän käyttämällä kytkintä ylhäällä. Kuuluuko toi vihellys jossain tietyssä nopeudessa vai paikallaan? Onko ääni muuttunut kovemmaksi vai ollut läsnä pitkään? Noin lähinnä kun ton be4 askin ominaisuuksiin kuuluu tietyllä nopeudella kuuluva jollotus, yksilöissä on todella isoja eroja, kuulemma ko ominaisuus johtuu perän rattaista.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

empii

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 307 - Vaihteiston laakerointi (BE4R-vaihteisto)
« Vastaus #2 : 11.02.2018, 20:45:38 »
Kyllä se vienoinen vihellys/jollotus on kuulunut hyvin samanlaisena sen vajaa kaksi vuotta mitä auto on meillä ollut. Matka-ajossa sen kuulee. Ja eihän sitä kuule, jos ei osaa kuunnella. Laatikon ominaisuudeksi olen sen mieltänyt, mitä olen nettiä selannut.

empii

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 307 - Vaihteiston laakerointi (BE4R-vaihteisto)
« Vastaus #3 : 12.02.2018, 21:29:37 »
Ohjeet löysinkin.

fedu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 307 - Vaihteiston laakerointi (BE4R-vaihteisto)
« Vastaus #4 : 16.04.2018, 23:09:48 »
Paljon ajettu?

Itellä kuului kans pari vuotta tuota jollotusta (jos nyt oikein ymmärsin sen äänen) - muutoin boxi toimi todella hyvin. Sitten yks kaunis päivä alkoi moottorijarruttaessa kuulua hämmentävä nakutus ja hankaus. Boxi oli jokaisen ajon jälkeen tulikuuma vaikka vaihteistoöljytkin oli vaihdettu. Se olikin sitten sen BE4R:n menoa. 225tkm kesti.

Nyt on ollu vuoden verran purkuvaraosana ostettu (79tkm ajettu) samanlainen alla eikä kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Vaihdetun mukana tuli kuitenkin uusi ominaisuus: pakki ei meinaa mennä aina päälle. Yksilöitä kun ovat.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2018, 23:13:34, kirjoittanut fedu »
Peugeot 307 SW (2005 Facelift)