Kirjoittaja Aihe: 307 - Vaihteiston laakerointi (BE4R-vaihteisto)  (Luettu 1137 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

empii

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Auto: 2006 307 SW 2,0 (EW10A, BE4R).

COMMERCIAL MARQUE/COMPONENT TYPE    PEUGEOT
VEHICLE FAMILY    307 RESTYLING
ENGINE    EW10A INJECTION
TRANSMISSION    BVM5
GEARBOX (CHARACTERISTICS)    GEARBOX BE4 S
ENGINE (TYPE)    EW/DW

TRANSMISSION    BVM5
GEARBOX (CHARACTERISTICS)    GEARBOX BE4 S
FINAL DRIVE RATIO    REAR AXLE HYPOID GEARSET 19 X 77
GEARBOX TYPE (TYPE APPROVAL)    GEARBOX BE4/5 S TYPE
DIFFERENTIAL (GEARBOX)    DIFFERENTIAL 84
GEARBOX TYPE    GEARBOX BE4R
_____________

Hei,

Taustaa: Laatikosta kuuluu vedolla hieman hinkkaavaa ääntä eli taitaa olla laakerit sieltä huonona. Jonkun verran ääni vaihtelee esim kelien/pakkasten mukaan. Myös vienoinen "vihellys" kuuluu. Pakkia saa joskus houkutella toisen vaihteen kautta päälle. Öljyt on vaihdettu, olikos pääakselin mutteria kirrattu. Peugeotti jäänee kolmosautoksi, niin ehtisi ajan kanssa uusia laatikkoon laakerit ja stefat, kun ei netistä näytä pahan hintaisia settejä olevan. Kotitarvemekaanikko olen ilman alan koulutusta enkä laatikkoa ole koskaan purkanut, joten hieman mietityttää, että alkaisiko ollenkaan tekemään vai ajaisi niin kauan kuin kestää.

Mistähän tuo pakin ajottainen takeltelu johtuu?

Mistähän saisi jonkunlaiset ohjeet laatikon purkamiseen ja kasaamiseen, ja vielä momentit, välykset ja säädöt yms.?

-Mikko

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 109
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Vaihteiston laakerointi (BE4R-vaihteisto)
« Vastaus #1 : 11.02.2018, 20:16:54 »
Mitä mulla on 307 ollu niin pakkia joutuu joskus houkuttelemaan vähän käyttämällä kytkintä ylhäällä. Kuuluuko toi vihellys jossain tietyssä nopeudessa vai paikallaan? Onko ääni muuttunut kovemmaksi vai ollut läsnä pitkään? Noin lähinnä kun ton be4 askin ominaisuuksiin kuuluu tietyllä nopeudella kuuluva jollotus, yksilöissä on todella isoja eroja, kuulemma ko ominaisuus johtuu perän rattaista.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

empii

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 307 - Vaihteiston laakerointi (BE4R-vaihteisto)
« Vastaus #2 : 11.02.2018, 20:45:38 »
Kyllä se vienoinen vihellys/jollotus on kuulunut hyvin samanlaisena sen vajaa kaksi vuotta mitä auto on meillä ollut. Matka-ajossa sen kuulee. Ja eihän sitä kuule, jos ei osaa kuunnella. Laatikon ominaisuudeksi olen sen mieltänyt, mitä olen nettiä selannut.

empii

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 307 - Vaihteiston laakerointi (BE4R-vaihteisto)
« Vastaus #3 : 12.02.2018, 21:29:37 »
Ohjeet löysinkin.

fedu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 307 - Vaihteiston laakerointi (BE4R-vaihteisto)
« Vastaus #4 : 16.04.2018, 23:09:48 »
Paljon ajettu?

Itellä kuului kans pari vuotta tuota jollotusta (jos nyt oikein ymmärsin sen äänen) - muutoin boxi toimi todella hyvin. Sitten yks kaunis päivä alkoi moottorijarruttaessa kuulua hämmentävä nakutus ja hankaus. Boxi oli jokaisen ajon jälkeen tulikuuma vaikka vaihteistoöljytkin oli vaihdettu. Se olikin sitten sen BE4R:n menoa. 225tkm kesti.

Nyt on ollu vuoden verran purkuvaraosana ostettu (79tkm ajettu) samanlainen alla eikä kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Vaihdetun mukana tuli kuitenkin uusi ominaisuus: pakki ei meinaa mennä aina päälle. Yksilöitä kun ovat.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2018, 23:13:34, kirjoittanut fedu »
Peugeot 307 SW (2005 Facelift)

empii

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 307 - Vaihteiston laakerointi (BE4R-vaihteisto)
« Vastaus #5 : 03.11.2018, 12:01:52 »
Vastaanpa hyvinkin myöhässä.

Ajettu nyt 245 tkm. Liekköhän alkaa tälläkin laatikolla olla kilometrit täynnä. Mikähän näissä oikein on, kun eivät kestä.

En ole laakeroinut enkä tiedä jaksaako aloittaakaan. Alkaa olla sen hintainen auto ja muutakin hommaa olisi.

Pikkupakkasilla hinkkausääni kuului taas selvemmin. Otin äsken öljyä hieman pois ja pistin puoli desiä PowerUp Oil Additive -lisäainetta laatikkoon. Saapa nähdä leviääkö tuosta kokonaan, ainakin pikku lenkillä pystyi vielä vaihteita vaihtamaan :)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 225
Vs: 307 - Vaihteiston laakerointi (BE4R-vaihteisto)
« Vastaus #6 : 03.11.2018, 14:20:30 »
Jos on vaihtoauto, voi laatikon purkaa ajan kanssa ja uusia mitä tarvitaan. Myös kytkimen irrotus vauhtipyörästä kannattaa tsekata, ettei vaan vaihteiden takkuaminen johdu siitä. Huono irrotus vauhtipyörästä johtuu takertelusta pooreissa, jos siellä on vähän ruostetta. Voihan sen käsitellä hiomatahnalla, jospa herkistyisi. Asennuksessa ainakin itse käytän synteettistä rasvaa, en missään tapauksessa kuparivaseliinia.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 373
Vs: 307 - Vaihteiston laakerointi (BE4R-vaihteisto)
« Vastaus #7 : 03.11.2018, 15:34:28 »
Tekijämiehet näin varmaan toimii kuten fluxpur, mutta minusta tuo kuulostaa aika normaalilta tuolle vaihteisto/perätyypille että vähän ujeltaa. Toki vaikea vain luetun perusteella sanoa mikä on normaalia ja mikä jo vikaantumista. Pakki ei aina mene monessa muussakaan enemmän ajetussa autossa päälle käyttämättä esim ykkösellä vetoa hieman. En kuvausten perusteella vielä ottaisi vaihdelaatikkoa pöydälle, mutta enpä ole mekaanikkokaan tai muuten innostunut ropaamisesta.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

empii

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 307 - Vaihteiston laakerointi (BE4R-vaihteisto)
« Vastaus #8 : 03.11.2018, 17:17:23 »
Niin ujellus ei haittaa ja pakkikin mennyt viime aikoina aika sulavasti päälle. Tuo hinkkaava ääni vedolla ei ole normaalia, laakeritko siellä kahnaa.