Kirjoittaja Aihe: 508 - Päästöongelma (VTi)  (Luettu 2784 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MiJuRi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
508 - Päästöongelma (VTi)
« : 12.02.2018, 16:09:20 »
Auto: 2012 508 1,6 VTi 120 2-Tronic (VF38E5FS8BL104421, 140 000 km).

Ongelmana päästöt, hylsy tuli katsastuksessa liian suurien häkäpäästöjen takia.

CO                   0,55
CO2                 15,20
HC ppm            31
O2                    0,08
Lambda            0,987 

Tulpat uudet ja ilmanputsari juuri vaihdettu. Öljyinä kokeiluun otettu Comma Pro-Tech 5W-30 ACEA-C2 5l, jota kuluu n. 3L/10 000km :)
Epäilynä Lambda tai ilmamäärä-anturi. Voiko niiden toimivuuden itse testata? Minulla on autosta livedataa esim. antureiden jännitteistä, mutta en niiistä osaa diagnoosia tehdä. Osaisiko joku jeesata?

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 811
Vs: 508 - Päästöongelma (VTi)
« Vastaus #1 : 12.02.2018, 18:19:08 »
Öljyä kuluu kyllä mielestäni aika paljon, liekkö sitten varsinaisesti syy tähän ongelmaan. Lambda-arvohan näyttää olevan aika paljon myös pielessä, kun tavoite on 1,00 ja sallittu raja-arvo +- 0,03, eli seoksensäädössä ongelmia. Ilmamäärämittariahan tuossa ei ole vaan imusarjan painetunnistin MAP.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

MiJuRi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 508 - Päästöongelma (VTi)
« Vastaus #2 : 12.02.2018, 18:55:04 »
Öljyä kuluu kyllä mielestäni aika paljon, liekkö sitten varsinaisesti syy tähän ongelmaan.
Edellisten öljyjen (Mobil 1 ESP Formula 5W-30) kanssa vei kyllä käytännössä saman. Nyt lähiaikoina oireena on ollut myös se, että tasakaasulla on tullut pieni nykäisy, varoitusvalo mittaristoon ja vikakoodi p00b (Camshaft Position Slow Response) vikamuistiin. Lähtee kyllä itsestään pois muutaman käynnistämisen jälkeen. Koodin johdosta vaihdoin molemmat asentoanturit, mutta ei auttanut asiaa.
En tiedä auttaisiko se, että antaa kenkää oikein kunnolla moottorille(karstaa?) ennen leimaan menoa, normaaliajo on kuitenkin 90% kaupunkipyöritystä?

Ps. Marmorilla anturit yhteensä 500€, joten en haluaisi lähteä turhaan vaihtamaan.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2018, 19:00:20, kirjoittanut MiJuRi »

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 431
    • CitiX Oy
Vs: 508 - Päästöongelma (VTi)
« Vastaus #3 : 12.02.2018, 21:34:07 »
Kannattaisi tutkituttaa. Ei ne anturit maksa kuin 80€, mut solenoidit on kalliimpia. ja esim venynyt ketju voi oireilla noin....
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

MiJuRi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 508 - Päästöongelma (VTi)
« Vastaus #4 : 12.02.2018, 22:46:39 »
Jos kerrot mistä saan 80€ kpl anturit huomenna niin vaihdan ne välittömästi sekä ylimääräisenä vielä vaihdan pakopuolen solenoidin mikä maksaa serviceboxin mukaan juuri 80€?  Sitten taas nöyränä hattu kourassa menen näyttämään kinneriä inssille.
Tiedän, että kannattaisi viedä auto pajalle ja ammattilaiset siellä tutkisi viat ja korjaisi, mutta tyhmänä lyön kuitenkin päätä seinään ja yritän vajavaisella ymmärryksellä sekä vertaistukea toivottavasti saamalla koittaa korjata itse. Hyvällä tsägällä säästän, todennäköisesti en. Tietysti raha on tärkeä elementti ja sitä haluan säästää, mutta ennemminkin haluan ymmärtää autoani ja sen vikoja tekemällä asioita omilla pikku näpeillä.
Aikoinaan vein Opel Corsan vm-88 neljä kertaa jälkitarkastukseen yhden päivän aikana. Inssi pyöritteli päätään ja josain välissä suositteli auton viemistä korjaamolle, mutta selvitin jarrujen säätöjärjestyksen loppujenlopuksi ihan itse ja otin takkiin todennäköisesti vain n. 200 markkaa. Onnistumisen riemu oli sitäkin palkitsevampaa.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 811
Vs: 508 - Päästöongelma (VTi)
« Vastaus #5 : 13.02.2018, 07:16:41 »
Lienee kuitenkin järkevää saada auto merkkitesterin päähän, oli se sitten merkkihuollossa tai vaikka jollain foorumilaisella? Tuo antureiden tai toimilaitteiden summittainen vaihtaminen kuulostaa kyllä aika hakuammunnalta, joku saattaa osua oikeaan tai sitten ei. Ja sitten on vielä tuo ketjun mahdollinen venyminen, vaikka toki ollut enemmän thp moottorin ongelma, mutta onhan näitä ollut vti:ssäkin.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 305
Vs: 508 - Päästöongelma (VTi)
« Vastaus #6 : 13.02.2018, 11:17:29 »
Kyllä, voi tulla vähän enemmän takkiin tässä nykyaikaisessa autossa verrattuna -80 luvun autoon. Pahimmillaan moottoririkko, sillä nuo öljyn kulutukset kuulostaa pahalta.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

Samuk

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 508 - Päästöongelma (VTi)
« Vastaus #7 : 13.02.2018, 12:26:18 »
Ihan tunnettu tyyppivika tuossa 1:6vti moottorissa tuo öljynkulutus ongelma, eikä se mitään antureita vaihtamalla parane. Se anturin vaihto korjaa vain sen herjan näytöltä, mutta ei se päästöjen nousuja korjaa, joka johtuu mekaanisesta kulumisesta itse moottorissa, ku päästää öljyä läpi polttotilaan ja sitä kautta analyysi käppyrän nousua pakokaasutesteriin..

Tuolta voi lukea, sama moottori
https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=20110.0

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 431
    • CitiX Oy
Vs: 508 - Päästöongelma (VTi)
« Vastaus #8 : 13.02.2018, 19:19:06 »
Sori, luin että et ollut vielä nokan antureita vaihtanut, mutta sanoitkin että olit. Nehän maksaa sen n. 50€, samoin se kampiakselin tunnistin. Kampiakselin tunnistinta löytyy imatra, hämeenlinna, oulu suoraan hyllystä, mutta on myös maahantuojalla hyllyssä eli seuraavalle arkipäivälle saa tilattua. Magneettiventtiili on noin 100€, löyty paremmin jälleenmyyjiltä kuin kampitunnistinta.

Tosin en ainakaan minä usko että vaikuttavat päästöihin. Samoin kuin öljynkulutus, tuskin vaikuttaa päästöihin.

Mutta vaikeeksi menee vianhaku näin etänä. Lambdan toiminnann pystyisi testerillä tarkistamaan.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 053
Vs: 508 - Päästöongelma (VTi)
« Vastaus #9 : 13.02.2018, 19:41:25 »
En tunne asiaa, mutta jos öljyä kuluu 3 cl/100 km, niin luulisi sen palavan polttoaineen seassa kohtalaisen hyvin.

Edit: Yksi ravintola-annos on 4 cl.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2018, 19:45:24, kirjoittanut antsu »

MiJuRi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 508 - Päästöongelma (VTi)
« Vastaus #10 : 13.02.2018, 20:12:50 »
Niin, olen vaihtanut molemmat nokan asentotunnistimet, koska siitä tuli vikakoodi(p00b). Eipä apua ollut, seuraavana aamuna taas sama vikakoodi. Itsellä epäilyssä on/oli joko lambda-anturi tai päästöneston happianturi. Nämä kaksi anturia serviceboxin mukaan maksaa yhteensä 495€.  Vianhakua varten otin autosta ajossa livedataa, jossa mukana esim. molempien aikaisemmin mainittujen antureiden jännitetiedot. En vaan osaa tulkita saatua dataa. Yhtään aktiivista vikakoodia ei ole enkä historiastakaan löytänyt mitään päästöihin vaikuttavaa.

Tarkistin lisäämäni öljymäärät ja Mobilia meni suhteessa 2l/10 000km, kun nykyistä se 3l. Onko mahdollista, että nyt käyttämäni öljyt ovat täyttä itseään ja öljyjen ja suodattimien vaihto voisi auttaa päästöissä? Auttaisko moottorin sisäpesu? Tämä jo toinen öljysyöppö pösö peräkanaa ja se ei minua ole aikaisemmin häirinnyt, mutta nyt häiritsee, jos sen takia ei saa leimaa.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 127
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 508 - Päästöongelma (VTi)
« Vastaus #11 : 13.02.2018, 20:49:59 »
Tuota, jos kerran jatkuvasti tulee vikakoodeja jotka liittyvät ns. ajoitukseen ja asentotunnistimet on vaihdettu niin eikä tuo pahasti vaikuta jakopään ongelmalta? Varsinkin jos tämä on ihan mahdollinen vika vti:ssä.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 235
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 508 - Päästöongelma (VTi)
« Vastaus #12 : 13.02.2018, 21:01:27 »
Täh? Onko mulla mennyt jotain moottoritekniikasta sitten ohi? Siis kun öljyä pääsee palotilaan, niin sekö ei vaikuta päästöihin? Jaa.. no toi on ihan uutta kyllä minulle  ::)
hyvä että tulee uutta. Ei tuo määrä vaikuta vielä mitään, muutenhan yksikään vag ei saisi leimaa. Mulla aikanaan 605 vei paljon enemmän öljyä ja aina päästöistä läpi. Osadyy tähän on se että kuuma katti polttaa käryt.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

MiJuRi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 508 - Päästöongelma (VTi)
« Vastaus #13 : 13.02.2018, 21:08:25 »
Tuota, jos kerran jatkuvasti tulee vikakoodeja jotka liittyvät ns. ajoitukseen ja asentotunnistimet on vaihdettu niin eikä tuo pahasti vaikuta jakopään ongelmalta? Varsinkin jos tämä on ihan mahdollinen vika vti:ssä.
No sitten varmaan kannattaa miettiä jakopään magneettiventtiilin vaihtoa(75€) ja jos ei auta niin pajalle tarkistukseen ja mahdollisesti ketjun vaihtoon?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 305
Vs: 508 - Päästöongelma (VTi)
« Vastaus #14 : 13.02.2018, 22:33:21 »
Ai vielä hakuammuntana magneettiventtilin vaihtoa ja sitten vasta tutkimukseen...
Pyydän, varaa vaan se aika (merkki)korjaamolle niin saisit vian nopeiten ja vähimmin kuluin kartoitettua.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)