Kirjoittaja Aihe: 306 - Öljyä jäähdytysnesteen seassa  (Luettu 817 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-Mika-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
306 - Öljyä jäähdytysnesteen seassa
« : 08.04.2018, 21:21:04 »
Auto: xxxx 306 2,0 Cabriolet (8-ventt., XU10).

Alkoi tunkea öljyä jäähdytysnesteeseen, se emulgoitui siellä ja tukki jäähdytysjärjestelmän, kone keitti. Oletin tietysti, että kansipahvi on palanut.

No kone siivuiksi, kansi koneistamoon plaanattavaksi ja koeponnistettavaksi. Samalla vaihdettiin osa venttiileistä, kaikki hiottiin ja säädettiin. Uusi kansipahvi ja korjattu kansi paikalleen ja ajamaan. Parin viikon päästä oli jäähdytysnesteessä jälleen jälkiä öljystä. Öljyä häviää aika vähän, vaikka se vähäinenkin määrä tekee aika ilkeää siellä jäähdytysnesteen seassa. Öljyn seassa ei ole eikä ole koskaan ollut jäähdytysnestettä. Nyt loppuu huumori ja konstit. Mistä se öljy sinne jäähdytysnesteen sekaan menee?

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 639
Vs: 306 - Öljyä jäähdytysnesteen seassa
« Vastaus #1 : 08.04.2018, 21:24:40 »
Oliko tuossakin lämmönvaihdin öljynsuodattimen alla? Se voisi olla syytä tarkistaa.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

-Mika-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 306 - Öljyä jäähdytysnesteen seassa
« Vastaus #2 : 08.04.2018, 21:52:33 »
Hyvä vinkki, täytyy tarkistaa tuo asia kun pääsen tallille auton luo.

-M-

-Mika-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 306 - Öljyä jäähdytysnesteen seassa
« Vastaus #3 : 09.04.2018, 17:19:17 »
Eipä ole lämmönvaihdinta suodattimen alla.

Jostain muualta sitä vuotoa täytyy etsiä. Öljynpaineet on kyllä aika kovat, ainakin jos uskoo öljynpainemittaria. Se kun lämähtää pohjaan heti startatessa ja näytttää aina sitä täyttä lukemaa, eli yli 8 kiloa.

ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 280
Vs: 306 - Öljyä jäähdytysnesteen seassa
« Vastaus #4 : 10.04.2018, 18:37:59 »
Öljy voi olla aika hankala saada pois jäähdytysjärjestelmästä. Se kerääntyy keveimpänä sinne paisariin, eli sitä paisuntasäiliötä voisi yrittää puhdistella
-jarno

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 224
Vs: 306 - Öljyä jäähdytysnesteen seassa
« Vastaus #5 : 10.04.2018, 18:52:33 »
Oletin tietysti, että kansipahvi on palanut.
No kone siivuiksi, kansi koneistamoon plaanattavaksi ja koeponnistettavaksi. Samalla vaihdettiin osa venttiileistä, kaikki hiottiin ja säädettiin.
Uusi kansipahvi ja korjattu kansi paikalleen ja ajamaan. Parin viikon päästä oli jäähdytysnesteessä jälleen jälkiä öljystä. Öljyä häviää aika vähän, vaikka se vähäinenkin määrä tekee aika ilkeää siellä jäähdytysnesteen seassa.

Oliko vanhassa kannentiivisteessä jälkiä että olisi vuotanut? Jos nykyinen öljy on vaan vanhaa perua, jos et pessyt järjestelmää flushilla.

-Mika-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 306 - Öljyä jäähdytysnesteen seassa
« Vastaus #6 : 10.04.2018, 19:49:26 »
Kannentiivisteessä ei ollut jälkiä, että olisi palanut. Ja jäähdytysjärjestelmä tuli kyllä pestyä huolella, se oli täysin puhdas. Ja nyt se on pesty useita kertoja uudelleen. Pelaa aina jonkin aikaa, kunnes öljyä on liikaa ja nesteet emulgoituu voiksi joka tukkii paikat. Lämmöt nousee sen seurauksena ja taas pesu jäähdytysjärjestelmälle ja jonkin aikaa voi taas ajaa. Moottorin kun antaa jäähtyä ja avaa termarin päältä ilmausruuvin, niin sieltä tulee aina hetken aikaa puhdasta öljyä! Aivan kuin öljyä  tulisi jäähdytysnesteeseen vasta moottorin sammuttamisen jälkeen..... outoa.

-Mika-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 306 - Öljyä jäähdytysnesteen seassa
« Vastaus #7 : 12.05.2018, 15:04:16 »
Ongelma saattoi selvitä, aika näyttää että hetkeksi vai pysyvästi.

Venttilikopan kun avaa, niin siinä on nokka-akselin laakeripukit yhdistävä putkisto. Sen toisessa päässä olevassa holkissa on pieni reikä, josta öljy pääsee purkautumaan. No nyt kyseinen holkki oli koneen oikeassa päässä, eli jakajan päässä (jos tässä olisi jakaja). Siinä päässä kun se holkki on, niin reikä on vasten päätyä ja näin ollen tukossa. Käänsin sen toiseen päähän ja nyt öljy pääsee vapaasti sieltä virtaamaan. Painemittari näyttää nyt hieman maltillisempia lukemia (noin 6 kiloa kierroksilla) ja jäähdytysnesteeseen ei ole vielä ainakaan ilmestynyt öljyä. Konetta käytetty nyt pari tuntia.

Seurataan tilannetta.

-Mika-