Kirjoittaja Aihe: 3008 - Taka-akselin värinänvaimennus  (Luettu 1629 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ilmari100

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
3008 - Taka-akselin värinänvaimennus
« : 13.04.2018, 09:10:42 »
Auto: 2009 3008 1,6 HDi (9HZ, 80 kW, VF30U9HZH9S197570).

Joku aika sitten alkoi taka-akselilta kuulumaan kolinaa terävistä pompuista, etenkin jos pomppu tulee toiselle puolelle. Tai se ei ollut ihan kolina vaan ensin ajattelin jousen olevan poikki. No mitään sen kaltaista en löytänyt.

Nyt renkaita vaihtaessa huomasin erikoisuuden, taka akselihan on sellainen U-palkki ja sen sisällä on joku tanko, se on keskeltä poikki.

Kuuluuko sen olla yhtenäinen? Luultavasti.

Liitin kuvan ServiceBoxista johon olen tehnyt nuolen osoittamaan kyseistä tankoa. Tuossa samassa kuvassa sanotaan osan numero 11, joka tulee akselin keskiosaan, olevan nimeltään "Takavarren värinänvaimennin". Tuo on tainnut multa tippua, kun en sitä muista nähneeni.

Minkäslainen ongelma tässä on käsissä? Tulisiko tuon tangon olla yhtenäinen?
Huomasin juuri, että 6 viimeistä ostosta on ollut PSA vehkeitä:
605 -> C5 -> 607
406 -> C4 -> 3008
Ei kai ne ihan huonoja ole voineet olla...

ilmari100

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 3008 - Taka-akselin värinänvaimennus
« Vastaus #1 : 13.04.2018, 10:52:04 »
Voisin viikonlopun aikana ottaa valokuvia siitä tangosta. Netistäkään ei googlaamalla oikein löydy kunnon kuvaa siitä.
Huomasin juuri, että 6 viimeistä ostosta on ollut PSA vehkeitä:
605 -> C5 -> 607
406 -> C4 -> 3008
Ei kai ne ihan huonoja ole voineet olla...

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 504
Vs: 3008 - Taka-akselin värinänvaimennus
« Vastaus #2 : 13.04.2018, 18:45:27 »
Se on varmastikin kallistuksenvaimennin.

ilmari100

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 3008 - Taka-akselin värinänvaimennus
« Vastaus #3 : 14.04.2018, 08:50:40 »
Jäykässä taka-akselissa? Mihin se sellaista tarvitsee?
Huomasin juuri, että 6 viimeistä ostosta on ollut PSA vehkeitä:
605 -> C5 -> 607
406 -> C4 -> 3008
Ei kai ne ihan huonoja ole voineet olla...

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 070
Vs: 3008 - Taka-akselin värinänvaimennus
« Vastaus #4 : 14.04.2018, 09:12:35 »
Jäykkiä taka-akseleita ei liene enää juuri muualla kuin kuorma-autoissa. TM:n koeajon yhteydessä todetaan taka-akselista seuraavaa:

Yhdystukiakseli; kiertyvällä poikittaispalkilla yhdistetyt eteenpäin suunnatut pitkittäistukivarret, kallistuksenvaimennin, kierrejouset, kaasunesteiskuvaimentimet

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 504
Vs: 3008 - Taka-akselin värinänvaimennus
« Vastaus #5 : 14.04.2018, 11:35:15 »
Yhdystukiakseli ei tosiaan ole ns. jäykkä akseli, vaan siinä on pitkittäiset tukivarret, ja se on melko joustava rempula. Tanko siellä sisällä toimii vääntöjousena, ja lisää kallistuksenvaimennusta. En tiedä, mutta tuo osa 11 saattaisi liittyä ehkä siihen iskunvaimentimien väliseen nesteellä (vai kaasulla?) toimivaan kallistuksenvaimennukseen. Joku tietää varmaan paremmin tuosta. Arvausta tukee se, että kysyjän autossa ei sellaista ole, ja sehän ei varmaan kuulunut vakiovarusteena kaikkiin versioihin.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2018, 11:38:24, kirjoittanut MJ »

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 855
Vs: 3008 - Taka-akselin värinänvaimennus
« Vastaus #6 : 14.04.2018, 13:52:23 »
Katkennut osa on kallistuksenvakaaja. Yhdystukiakselistoonkin voidaan lisätä vakaaja, jos halutaan vähemmän kallistelua. Esim. Golfissa aikoinaan oli ainoastaan GTI-malliin lisätty vakaaja ja jälkiasennustarvikkeenakin moniin autoihin saa ylimääräisen vakaajan.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 225
Vs: 3008 - Taka-akselin värinänvaimennus
« Vastaus #7 : 14.04.2018, 22:25:29 »
Veikkaan että vaimennin on jotain polyuretaania tms. ja se estää pitkää vääntösauvaa laulamasta. Eikös pitkä tanko ala soimaan jos tulee sen ominaistaajuudella sopivat täräykset?
Kuinka tanko saadaan poikki on arvoitus, ehkä valmistusvirhe...

Jos tykkäät ettei kallistelu häiritse, poista koko tanko ja toivo ettei katsastusmies huomaa sitä. Ainakin takajousitus paranee.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2018, 22:32:40, kirjoittanut fluxpur »

Skodisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: 3008 - Taka-akselin värinänvaimennus
« Vastaus #8 : 15.04.2018, 00:05:42 »
Näin minäkin olettaisin, että tangolla vakioidaan taka-akseliston vääntöjäykkyys ja tangon mahdollisesti ruostuttamalla katkaisevalla vaimentimella, estetään tangon värähtelyitä. En lähtisi mihinkään "pielavetisiin" ;), vaan uutta tankoa tilalle. https://www.youtube.com/watch?v=JNi7cuUywN0

ilmari100

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 3008 - Taka-akselin värinänvaimennus
« Vastaus #9 : 16.04.2018, 20:41:47 »
Kiitos kaikille vastauksista. Alkuun oli niin hiljaista, että luulin jo että olen murheineni yksin :)

Nyt kun asiaa miettii, niin eihän tuo U-palkki mikään erikoisen kiertojäykkä ole. Taivutusta moneen suuntaa kestää hyvin, mutta tuo kierto on sen heikko kohta. Tai tässä tapauksessa tietoinen ominaisuus.

Tuo auto on kallistellut todella vähän ollakseen noin korkea auto. Alusta on siis aika kova ja sen takia auto on myös aika liukas talvikeleillä. Kitkarenkaat ei sopinut alle, vaikka minulla on niistä muuten vain hyviä kokemuksia. Sivuttaispito niissä ei ole mikään erikoinen ja tässä tapauksessa, kun alusta on jäykkä, niin se murtui turhan helposti ja tuntuu hontelolta liukkaalla.

Minun mielestä ominaisuudet voisi olla siis parempi näin. Tuota akselia ei kuitenkaan (luultavasti) ole suunniteltu kestämään kiertoja ilman sitä tankoa.

Onkohan se tanko vaihdettavissa vai menisikö koko taka-akseli vaihtoon? Näyttää kovin kiinteältä paketilta.
Huomasin juuri, että 6 viimeistä ostosta on ollut PSA vehkeitä:
605 -> C5 -> 607
406 -> C4 -> 3008
Ei kai ne ihan huonoja ole voineet olla...

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 225
Vs: 3008 - Taka-akselin värinänvaimennus
« Vastaus #10 : 16.04.2018, 23:50:08 »
Jettassani oli sama systeemi ilman tankoa ja hyvin toimi. Mutta sehän oli sedani eikä korkea tila-auto. Tietysti yhdystukiakselit voi olla eri mitoituksilla ettei voi pelkän nimen perusteella sanoa että riittää vakauttamaan ilman tankoa mutta jos itse ajaa ja tykkää että toimii niin mikäs siinä. Tietysti rauhallisempi ajo on silloin tarpeen jos vastaan tulee vaikka hirvi niin ei tule paniikkia. Mutta jos laki vaatii sen tangon niin minkäs teet.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: 3008 - Taka-akselin värinänvaimennus
« Vastaus #11 : 17.04.2018, 02:05:58 »
Tänään vaihdoin renkaat vm. 2009 308 sw:hen ja siellähän oli samanlainen taka-akselisto, ehjällä vääntösauvalla. Piti vähän kiirettä, niin en ehtinyt paljoa tutkia mutta "värinänvaimennin" ei kannatellut vääntösauvaa millään tavalla ja Service box:in mukaan tuohon ei ainakaan saa sauvaa erikseen, vaan se tulee akselin kylkiäisenä reilulla tonnilla. Tuo värinänvaimennin taas oli luokkaa 300-400€ 

ilmari100

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 3008 - Taka-akselin värinänvaimennus
« Vastaus #12 : 17.04.2018, 21:17:16 »
Mitähän materiaalia se tanko mahtaa olla? Voisikohan sitä koittaa hitsata, jos vetäisi rälläkällä siihen kalkeamakohtaan vinon vekin.
Hitsaussauma saataa hiukan vetää, mutta tuskin se tuossa rakenteessa hattaa.
Huomasin juuri, että 6 viimeistä ostosta on ollut PSA vehkeitä:
605 -> C5 -> 607
406 -> C4 -> 3008
Ei kai ne ihan huonoja ole voineet olla...

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 225
Vs: 3008 - Taka-akselin värinänvaimennus
« Vastaus #13 : 18.04.2018, 00:09:52 »
Veikkaisin että on jousiterästä eli karkaistua...

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 504
Vs: 3008 - Taka-akselin värinänvaimennus
« Vastaus #14 : 18.04.2018, 09:00:43 »
Kolariautosta ehjä kallistuksenvaimennin, tai koko askeli?