Kirjoittaja Aihe: 406 - Monitoiminäytön jälkiasennus (1. mallisarja)  (Luettu 730 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

406Coupe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 62
Auto: 1998 406 Coupe 2,0 (XU10J4R).

Vuosimallin -98 Coupéen tuli hiljattain jälkiasennettua Suomen oloissa jokseenkin harvinainen monitoiminäyttö pelkän lämpötilanäytön tilalle. Monitoiminäytöstä saa näkyviin hetkellisen kulutuksen, keskikulutuksen, keskinopeuden, matkan ja polttoaineen riittävyyden kilometreissä. Lisäksi näytössä näkyy lämpötila sekä jotain tietoja radiolta (kanava yms.), mikäli autossa on yhä paikallaan tämän datan tarjoava alkuperäinen soitin.

Näyttöjä on vähänlaisesti maailmallakin myynnissä joten aivan helppoa sen hankkiminen ei ole. Omani onnistuin löytämään eBayn kautta Saksasta, ja näyttö maksoi n. 50 euroa. Osanumero oikealle näytölle (metriset yksiköt) on 6155 J3. Huomattava on, että esim. Britanniassa myytävät näytöt saattavat olla mallia 6155.L1 (brittiläiset yksiköt, mailit, gallonat jne.) joten sieltä suunnalta kyseistä varustetta ei välttämättä kannata hankkia. Monitoiminäytön erottaa lämpömittarista ulkoisesti siten, että siinä on päällekkäiset paikat kahdelle liittimelle ja kaksi taustavalopolttimoa, kun pelkässä lämpömittarissa on vain yksi liitinpaikka ja taustavalo.

Näyttöä käytetään painonapilla joka sijaitsee lasinpyyhkijän viiksen päässä, eli jos asennuksesta haluaa alkuperäisen näköisen, tulee hankkia myös ko. viiksi. Sen osanumero oli minun tapauksessani 6239 A8 (auto sadetunnistimella ilman takalasin pyyhintä). Kuitenkin samasta viiksestä käytetään myös takalasin pyyhkijää ja kaikissa autoissa ei ole sadetunnistinta joten viiksen tulee olla auton muuta varustusta vastaava, ja niitä on siten olemassa useilla eri osanumeroilla. Viiksiä näyttäisi olevan melko paljolti myynnissä esim. eBayssa eivätkä ne ole kovin kalliitakaan. Tietenkään viiksen asentaminen ei ole pakollista, vaan mikä tahansa painonappi (virtapiirin sulkeva) soveltuu tarkoitukseen.

Omassa autossani näytölle näytti tulevan kaikki tarpeelliset johdot, mutta kun kytkin liittimet kiinni niin mitään tietoja en saanut näytölle ilmestymään. Tarkempi tutkimus osoitti, että kuvassa näkyvään ylempään liittimeen tulevat johdot eivät olleet toisesta päästään yhteydessä minnekään, vaan ne päättyivät ohjauspyörän alla sijaitsevaan pyöreään punaiseen liittimeen. Nähtävästi siis se, että monitoiminäytölle on olemassa johdotus, ei välttämättä tarkoita sitä että autossa olisi täysi valmius näytölle. Kuitenkin joissain autoissa täysi valmius saattaa hyvinkin olla olemassa.



Liittimeen tulee viisi johtoa, jotka ovat:
- pinni 2: maadoitus runkoon
- pinni 5: käyttökytkin (painonappi), vaihtaa näytön näkymän kun saa maadoituksen
- pinni 6: polttoainemittarin signaali, johdinnumero 4310
- pinni 10: nopeussignaali, johdinnumero 465
- pinni 12: kulutustieto moottorinohjaimelta, johdinnumero 1368

Polttoaineenkulutukseen liittyvää dataa kuljettava johdin oli vedettävä moottoritilaan, sillä kyseinen johdin oli olemassa vain moottorinohjaimen ja akun alla sijaitsevan pyöreän liittimen välillä. Ko. johtimelle ei liene muuta käyttötarkoitusta kuin ajotietokoneen näyttö, joten päädyin purkamaan moottorinohjaimen johtonippua lyhyeltä matkalta, katkaisemaan johtimen n. 10 cm päästä moottorinohjaimen liittimestä ja juottamaan siihen uuden johdon jonka vein näytön liittimelle asti. Tulipellin läpi toin johtimen samasta reiästä sisätilanpistokkeen johdon kanssa. Mahdollista on myös käyttää valmista, alkuperäistä läpivientiä kuskin puolen jalkatilassa jolloin jatkos lienee viisainta tehdä edellämainitusta akun alla sijaitsevasta liittimestä. Moottorinohjaimelta johdin löytyi helposti, sen kuoreen on painettu numero 1368. Omassa autossani johto oli keltainen, mutta värikoodiin ei Peugeoteissa yleisesti tule luottaa. Alkunsa tämä johto saa moottorinohjaimen pinniltä numero 4, ainakin kun kyse on Boschin MP5.2:sta. Johdinkoodi 1368 pätee käsittääkseni kaikkiin 1. mallisarjan autoihin.



Nopeussignaalin ja polttoainemittarin signaalin otin mittariston takaa. Molemmat löytyvät mittariston keltaiselle liittimelle (vasemmanpuoleinen) tulevista johdoista. Nopeussignaali löytyy johtimesta numero 465 (pinni 21 mittariston liittimellä) ja polttoainemittarin signaali johdossa numero 4310 (pinni 15 mittariston liittimellä). Omassa autossani tätä johdinta liittimeltä ei lähtenyt ollenkaan, joten etsin mittariston liittimiltä turhan johdon (hehkun merkkivalolle oli olemassa johto bensa-autossa), josta sain ylimääräisen pinnin liittimelle, ja siitä vedin johdon näytölle.



Pyyhkijän viiksen vaihto on erittäin helppo homma, mutta sinnekään autossani ei tullut tarpeellista johtoa. Viiksen päässä oleva painonappi yhdistää kuvaan merkityt kaksi pinniä, joista toinen on maadoitettu runkoon. Vedin viikselle uuden johdon, jonka liitin siihen hieman epäviralliseen tyyliin pienellä abiko-liittimellä. Jos alkuperäistä viikseä ei halua käyttää, voi siis käyttää mitä tahansa sulkeutuvaa kytkintä, joka kytketään näytön pinnistä 5 tulevan johdon ja maan välille.







Toiseen näytölle tulevaan liittimeen (johon tulee enemmän johtoja) ei tarvinnut kajota lainkaan. Sitä kautta näytölle tulee ainakin käyttöjännite, lämpötilatieto ja mahdollinen data radiolta.

Hetkellinen kulutus päivittyy näyttöön noin sekunnin välein, kulutuksen paikkaansapitävyyttä en ole tarkastanut mutta ihan järkeviä lukemia näyttää. Loppuun vielä kuva näytöstä toiminnassa:



TEMP_ARKISTOON
Peugeot 406 Coupé 2.0 -97
XU10J4R

Miihhali

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: 406 - Monitoiminäytön jälkiasennus (1. mallisarja)
« Vastaus #1 : 22.08.2018, 08:19:11 »
Hyvä ohje, saattaapi auttaa itseäni myös vastaavassa hommassa 605een.  :)
Peugeot 406 2.0 ST HDi GRW 2002, Peugeot 605 2.0 16V ST 1999 + muutamia purkuautoja (406 + 605)