Kirjoittaja Aihe: RCZ - Virheilmoitus "Engine fail, repair needed" (THP)  (Luettu 1643 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 994
Vs: RCZ - Virheilmoitus "Engine fail, repair needed" (THP)
« Vastaus #15 : 17.08.2018, 17:54:04 »
Ok, mutta ei kannata...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 107
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: RCZ - Virheilmoitus "Engine fail, repair needed" (THP)
« Vastaus #16 : 18.08.2018, 09:21:34 »
Riippuu aika paljon vian kalleudesta, lähinnä se että myös yksityinen myyjä on vastuussa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 212
Vs: RCZ - Virheilmoitus "Engine fail, repair needed" (THP)
« Vastaus #17 : 19.08.2018, 19:19:20 »
Esim. tuossa Subaru-casessa on oltava kyse hyvästä juristista ostajan puolella ja huonosta myyjän puolella, sillä mikään ei ole yllättävää ja ennalta arvaamatonta 14 vuotta vanhassa autossa oli sillä ajettu kuinka vähän tahansa. Ei noista tapauksista voi mitään päätellä, kun kaikki on oikeasti kiinni siitä kuinka hyvän lakimiehen palkkaan omaa asiaasi ajamaan.

THP:n tapauksessa mikään kuvatun kaltainen asia ei ole ennalta arvaamatonta, oli auton mittarissa kilometrejä yksi tai monta sataa tuhatta. Eikä näistä THP:n tyyppivioista välttämättä tiedä yhtään mitään edellisenä päivänä. Jos et havainnut vikaa koeajolla, eikä se vaivannut heti kun kaupat teit, niin miksi sen myyjä olisi sen paremmin huomannut. Eihän se edes vaivaa jokaisella käynnistyksellä, joten millon mahtoi vaivata ensimmäisen kerran.

Sitä en ymmärrä miksi lähdetään jokin nyrkkipajan arvausten perusteella vaihtelemaan osia satasilla, tai kuten tässä tapauksessa yli tonnilla. Osien vaihtaminen arvailemalla harvoin on edullisempaa, kuin hakea se diagnoosi merkkihuollosta, jossa kaikki vikakooditkin pystytään lukemaan oikein.

Toinen mitä en ymmärrä, niin autossa syttyy moottorin vikavalo palamaan ja se vielä tekstilläkin kertoo "Engine fail, repair needed", mutta ajoa vain jatketaan. Minusta kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta tulla vastaan senttiäkään, kun autolla ajamista ei ole lopetettu siihen paikkaan, kun vika alunperin ilmeni ja tutkittu missä vika. Silloin olisi saattanut päästä tonnin tai pari halvemmalla kuin nyt. Artisti on jatkanut ajamista, joten artisti maksaa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 107
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: RCZ - Virheilmoitus "Engine fail, repair needed" (THP)
« Vastaus #18 : 19.08.2018, 19:56:45 »
Merkkihuollon kalleutta liioitellaan paljon, moni vika olisi tullut korjattua huomattavasti edullisemmin kunhan huolto vaan on hyvä .
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tk-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: RCZ - Virheilmoitus "Engine fail, repair needed" (THP)
« Vastaus #19 : 19.08.2018, 20:16:36 »
Senverran tähän täytyy kommentoida, että miten merkkihuoltokaan pystyy sen paremmin vikakoodeista lukemaan onko vika korkeapainepumpussa/karstassa/puolissa/tulpissa jos koodina on sytytyskatkokset sylintereissä? Kyllä niitä osia merkkihuolloissakin aika paljon huvikseen vaihdellaan, viimeksi itselleni olisi etupyörän laakerin sijaan vaihdettu vetoakseli kun kuulemma sen tukilaakeri on väljä ja ulisee. Ja kyllä noiden puretech-ketjujen perusteella aika arpomalla vaihdetaan osia niihinkin koneisiin.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2018, 21:03:24, kirjoittanut tk- »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 107
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: RCZ - Virheilmoitus "Engine fail, repair needed" (THP)
« Vastaus #20 : 19.08.2018, 21:22:01 »
Huvikseen vaihdetut osat maksaa tunnetusti vaihtaja, ei kuluttaja.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Teemuxs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 63
Vs: RCZ - Virheilmoitus "Engine fail, repair needed" (THP)
« Vastaus #21 : 19.08.2018, 21:25:54 »
Senverran tähän täytyy kommentoida, että miten merkkihuoltokaan pystyy sen paremmin vikakoodeista lukemaan onko vika korkeapainepumpussa/karstassa/puolissa/tulpissa jos koodina on sytytyskatkokset sylintereissä? Kyllä niitä osia merkkihuolloissakin aika paljon huvikseen vaihdellaan, viimeksi itselleni olisi etupyörän laakerin sijaan vaihdettu vetoakseli kun kuulemma sen tukilaakeri on väljä ja ulisee. Ja kyllä noiden puretech-ketjujen perusteella aika arpomalla vaihdetaan osia niihinkin koneisiin.

Asiasta on THP:n osalta tiedoite, joiden perusteella asiansaosaava asentaja osaa oikean diagnoosin tehdä.
Nykyisin Peugeot 208 GTi by PSP -17

Ex PSA: Peugeot 207 GT -07

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 212
Vs: RCZ - Virheilmoitus "Engine fail, repair needed" (THP)
« Vastaus #22 : 19.08.2018, 21:27:38 »
Kyllähän sinnekin tumpuloita mahtuu, samoin kun kusettajia, jotka vaihtaa osia vain vaihtamisen ilosta. Merkkihuollossa on kuitenkin sellainen testeri, jolla näkee kaikki vikakoodit ja näkee sitäkin milloin ja missä tilanteessa ne ovat tulleet ja missä järjestyksessä. Toki itsellänikin on ollut joskus sellaisia vikoja, etenkin 307:ssa, että mitään vikakoodeja ei jäänyt muistiin, mutta taulu oli välillä täynnä valoja ja välillä oli kaikki virrat kadoksissa. Silloin kun dataa saadaan tarpeeksi ulos ongelmasta, niin syyn löytäminen on helpompaa. Aina kun moottorit uusiutuvat, niin menee hetki, joskus useampi, että opitaan sen niksit ja tunnistamaan eri viat. Sitä ammattitaitoa esim. THP:stä on kuitenkin enemmän merkkihuollossa, kuin random-korjaamolla.

THP:n ensimmäinen oire vielä edelleen on kuitenkin tehottomuus. Tulee esille niille, jotka survoo pedaalia pohjaan ja ajavat enemmän moottoria kuormittaen. Kaupunkiköröttelyssä ei välttämättä huomaa koskaan, mutta jos tapana on motarin rampilla oikaista nilkka suoraksi, niin sen kyllä huomaa, jos koneista vähintään 2/3 on kadoksissa. Tässä vaiheessa ei vielä näy mitään vikavaloja, mutta vikakoodeja on tallessa on sopiva määrä ongelman diagnosointiin.

Eikä nyt millään pahalla alkuperäistä kysyjää kohtaan, kysymykset ovat toki oikeutettuja. Jokainen myös toimii kuten itse parhaaksi näkee sen suhteen missä koittaa ongelmaa korjauttaa. Tällä foorumilla on kuitenkin varsin korkea tietämyksen taso näistä vioista ja siitäkin mitä kannattaa korjata itse, mitä korjaamolla ja mikä on parempi vielä merkkihuoltoon ihmeteltäväksi.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2018, 21:35:26, kirjoittanut Penguin »

tk-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: RCZ - Virheilmoitus "Engine fail, repair needed" (THP)
« Vastaus #23 : 19.08.2018, 21:41:26 »
Juu, esimerkiksi turbon väljä hukkaportti ei välttämättä anna mitään vikakoodia, vaan vian näkee vain ajaessa logitus päällä kun mitattu ahtopaine ei saavuta pyydettyä. Mutta esimerkiksi itsellä viallinen korkeapainepumppu antoi pelkästään sytytyskatkoja kylmällä koneella kaasua pohjempaan painettaessa, ei edes kaikissa sylintereissä, lämpöisenä ei ollut mitään oireita. En tiedä miten diagnostinen polku merkkihuollossa olisi edennyt kun vaihdoin pumpun omatoimisesti.

Mutta lähtökohtaisesti olen itsekin sitä mieltä, että kyllä thp:n viat kannattaa ammattitaitoisessa huollossa korjauttaa.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 212
Vs: RCZ - Virheilmoitus "Engine fail, repair needed" (THP)
« Vastaus #24 : 19.08.2018, 22:28:26 »
Toi on mulle uutta että siitä porsii hukkaportti. Sen olen kyllä tiennyt, että dump valve voi alkaa vuotamaan.

tk-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: RCZ - Virheilmoitus "Engine fail, repair needed" (THP)
« Vastaus #25 : 19.08.2018, 23:58:28 »
Hyvä täsmennys. Pahoittelen väärää termiä jota myös aikanaan turboa vaihdettaessa, merkkiliikkeessä, itsellenikin käytettiin.  ;)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 244
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: RCZ - Virheilmoitus "Engine fail, repair needed" (THP)
« Vastaus #26 : 20.08.2018, 07:55:25 »
Merkkihuollon kalleutta liioitellaan paljon
Tämän huomasin kun oman 607 kytkin nyrjähti, merkkihuolto oli halvin ja siellä se koejattiin.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Kanakukko

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: RCZ - Virheilmoitus "Engine fail, repair needed" (THP)
« Vastaus #27 : 30.08.2018, 06:33:20 »
Ketjunvaihto taisi olla 1200 ja venttiilien puhdistus jotain 100€.

Siis maksoiko imuventtiilien puhdistus 100€? Minulle annettiin Autokeskuksesta vikaselvityksen jälkeen hinnaksi 750€ (sieltä kyllä taidettiin soittaa perään 'niin siis ~600€ koska vahingossa vikaselvitys laskettiin siihen vahingossa')