Kirjoittaja Aihe: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)  (Luettu 8850 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

CJ

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Auto: 2016 308 SW 1,2 Puretech Allure Edition (automaatti, käyttöönotto 08/2016, 13 000 km).

Tänään (su 2.7.) moottoritien rampilla alkoi auto täristä ja kierrokset heittelivät kummasti. Engine failure -ilmoitus näyttöön ja saman tien tien sivuun. Hinuri vei Koivuhaan Veholle. Soittelen huomenna sinne päin...

Niin ja millään tavalla ei oireillut aiemmin. Auto toiminut kuin unelma. Öljyä ei ole syönyt koko aikana, tosin viimeisen kahden viikon aikana en ole tarkistanut.

TEMP_ARKISTOON
308 SW PureTech Allure Edition Automaatti -16
Ex-PSA:
Citroën C3 VTi68 Confort -14
Citroën Xsara Picasso 2.0 A Exclusive -03

CJ

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #1 : 06.07.2017, 19:58:20 »
No niin, auto kotona ja toimii. Ei moottorivikaa tai yli hypännyttä jakohihnaa, vaan 3. sylinterin sytytystulppa. Tämä oli rikki ja aiheuttanut ongelman. Moottoriöljyt ja suodatin vaihdettu ohjeen mukaan, ei muita toimenpiteitä. Vikakoodit P3060 ja P1339. Löytynyt TSB:B1AW0131Q0.

Sijaisautona oli Rellun Kadjar, käsivalintaisella vaihteistolla ja bensakoneella. Autosta hyvä näkyvyys ja helppo tulla/mennä, mutta muuten en tykännyt. 308:lla on paljon mukavampi ajaa. Ensi huollon ajaksi voisi ottaa koeajoon 3008 ihan vertailun vuoksi. Saapa nähdä, mitä mieltä sen jälkeen...
308 SW PureTech Allure Edition Automaatti -16
Ex-PSA:
Citroën C3 VTi68 Confort -14
Citroën Xsara Picasso 2.0 A Exclusive -03

KKnen

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #2 : 16.09.2017, 20:02:56 »
Auto: 2016 308 SW 1,2 Puretech (automaatti, 38 000 km).

Viikon pari nykimistä ajossa kunnes "engine failure" näyttöön. Hinausautolla Veholle, sytytystulppa rikki. Uudet tulpat takuuseen ja matka jatkuu.
Peugeot 308 II 1,2 Puretech 130 Autom. vm. 2016

eugen7

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #3 : 11.04.2018, 12:42:31 »
Niinhän siinä kävi, että jakohihna on rispaantunut  >:( Engine fault... vika, epätasainen tyhjäkäynti, vajaa kaksi vuotta vanha 308 ja ajettu vain 44tkm. Takuuseen menee.

Eivät kiutenkaan olleet varmoja jakohihnasta kun eivät saaneet oikeaa vikakoodia. Omana lisätietona: flekti pyörii sammutuksen jäleen kovaa vauhtia jonkin aikaa.
308 SW PureTech Allure Edition Automaatti -16

eugen7

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #4 : 16.04.2018, 10:27:02 »
Moi,

Omassa autossa olikin, kun asian kunnolla tarkastivat, vain sytytystulppa viallinen, huh  :)
Sammalla teetin 50tkm huollon (mittarissa 44tkm).
308 SW PureTech Allure Edition Automaatti -16

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 112
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #5 : 10.05.2018, 09:08:13 »
Auto: 2016 308 SW 1,2 Puretech (automaatti, 63 000 km).

Jäi tien poskeen sytytystulpan hajoamisen takia, lieko sitten joku paska erä tulppia kun alkuperäiset kesti 50 tkm, jälkimmäiset 13 tkm. Kiinastahan noi pösön merkki tulpat nykyään tulee. Samalla oli huomattu että laturin hihna on ihan valmis.
 
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Velmanteri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #6 : 10.05.2018, 13:39:14 »
Ainakin ahtamaton EB on varustettu NGK:n tulpilla. Luulisi laadunvarmistuksen olevan saman standardin mukainen valmistusmaasta riippumatta. Ihmettelin taannoin että miten nämä iridiumien vaihtoväli on näin harva. Eikös niillä yleensä ole vaihtoväli tuplasti verrattuna normaaleihin :o .
Peugeot 2008 Vti82 Active -14, Citroen C5 2.0i Berline -03

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 112
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #7 : 10.05.2018, 13:43:25 »
Näitä tulppavammaisia tulee kuulemma merkkiliikkeeseen ihan kiitettävää tahtia, usein tulpat kestää vain 5-15 tkm.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Teemuxs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 62
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #8 : 10.05.2018, 17:46:17 »
Ainakin ahtamaton EB on varustettu NGK:n tulpilla. Luulisi laadunvarmistuksen olevan saman standardin mukainen valmistusmaasta riippumatta. Ihmettelin taannoin että miten nämä iridiumien vaihtoväli on näin harva. Eikös niillä yleensä ole vaihtoväli tuplasti verrattuna normaaleihin :o .

Ahdetuissa onkin Boschin tulpat.

Auto: 2016 308 SW 1,2 Puretech automaatti, 63 000 km

Jäi tien poskeen sytytystulpan hajoamisen takia, lieko sitten joku paska erä tulppia kun alkuperäiset kesti 50 tkm, jälkimmäiset 13 tkm. Kiinastahan noi pösön merkki tulpat nykyään tulee. Samalla oli huomattu että laturin hihna on ihan valmis.
 

Ja kyllä ainakin ahtamattoman EB:n ja THP:n NGK tulpat on pakkauksen mukaan Japanissa valmistettuja.
Nykyisin Peugeot 208 GTi by PSP -17

Ex PSA: Peugeot 207 GT -07

Kraistus

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #9 : 15.05.2018, 15:51:47 »
Auto: 2016 308 SW 1,2 Puretech 130 Allure (automaatti, käyttöönotto 06/15, 67 000 km).

Piti oikein kirjautua foorumille tämän takia.

Sama vika tuli myös omaan autoon, ja jätti motarille. Hinurin kyydissä korjaamolle. Diagnoosi oli imukanavan karstoittumisesta johtuen tulppa rikki.

Eli ilmanoton karstoittumisesta johtuu tämä (yleinen?) vika, ja taitaa olla monella edessä. Jatkoaikaa takuuseen tämän vian vuoksi voisi kuvitella olevan tiedossa. Eli kannattaa myös pyytää karstat putsaamaan, jottei vika heti uusiudu.

Kyllä tästä hieman oli, jälkikäteen ajateltuna, hieman merkkejä ilmassa; samanlaista mutta huomattavasti pienempää "tärryytystä" tuli silloin tällöin kun maantienopeuksilla kiihdytti. Tällöin tuntui kuin aski ei saisi 6->5 pykälää heti silmään. Kuvittelin tämän olevan vaihdelaatikon ongelmaa (sopeutukset, tms.).
« Viimeksi muokattu: 15.05.2018, 16:14:18, kirjoittanut Kraistus »

josiban

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #10 : 15.05.2018, 16:39:50 »
Auto: 2014 308 SW 1,2 Puretech 130 (automaatti, 60 000 km).

Edellä mainittujen vaihteen vaihdon yhteydessä tapahtuvien täryytyksien takia tehty seuraavaa: 8/2017, ajettu silloin 49000tkm =» poistettu karstat ja uusittu sylinterikansi. 4/2018, ajettu 59000tkm =» puhdistettu karstat ja uusittu venttiilikoppa. Samalla todettiin jakohihna huonokuntoiseksi ja se vaihdettiin samalla. Oireena oli tosiaan tuo vaihteen vaihdon yhteydessä tapahtunut täryytys, jota luulin kanssa aluksi vaihteiston viaksi. Lisäksi autoon laitettu ohjelmistopäivitys jonka pitäisi auttaa tuohon karstoittumiseen.... Toivotaan että toimisi...

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 207
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #11 : 16.05.2018, 16:51:32 »
Eikös tuo imukanavien karstoittuminen ole vähän kaikkien bensiinikäyttöisten suoraruiskutusmoottorien ongelma?

exrellumies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #12 : 16.05.2018, 17:16:09 »
Auto: 2014 308 SW 1,2 Puretech 130 Active (automaatti, 105 000 km).

Itsellä reilu 105 000 ajettu -14 automaatti ja oireet kuulostavat tutulta. Eli toisinaan, tyypillisesti moottoritielle kiihdytettäessä kun vauhtia on jo reilusti, tulee tämä röpötys ja tunne siitä että vaihteisto arpoisi. Tielle ei ole vielä jättänyt, eikä tuota ainakaan toistaiseksi kovin usein tule. Vaihteiston sijaan varmaan kyse on samasta tyyppiviasta/ suunnitteluvirheestä. "Tulppavammaisten" autojen saapuminen korjaamolle kiitettävään tahtiin kertoo varmasti jostain muusta kuin tulppien laadusta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 112
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #13 : 16.05.2018, 19:11:29 »
Eikös tuo imukanavien karstoittuminen ole vähän kaikkien bensiinikäyttöisten suoraruiskutusmoottorien ongelma?

On, koskee kaikkia merkistä riippumatta. Ei täällä moderointia tarvita muokkaammaan järkeviä kokemuksia. Sen sijaan turhat ei mitään lisäarvoa antavat kirjoitukset lähtee helposti
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 112
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #14 : 17.05.2018, 04:32:29 »
Lisäksi autoon laitettu ohjelmistopäivitys jonka pitäisi auttaa tuohon karstoittumiseen....

Mun käsityksen mukaan tehtaan ohjeen mukaan autoon pitää ehdottomasti ajaa uusi ohjelmisto karstan poiston yhteydessä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.