Kirjoittaja Aihe: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)  (Luettu 6789 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vmoi73

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #15 : 17.05.2018, 11:57:43 »
Omassa autossa oli myös noita edellä kuvattuja oireita, ja mainitsin niistä kun autoon tehtiin 50tkm huolto. Moottorinohjauksen ohjelma päivitettiin ja oireita ei ole sen jälkeen ollut. En ole myöskään huomannut mitään muutosta moottorin käytöksessä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 071
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #16 : 17.05.2018, 18:05:34 »
Mitä tolla omalla olen vähän ajanut sen jälkeen kun se korjaamolta tuli niin ei siinä mitään isoa eroa ole, mitä nyt S&S käynnistys on pehmeämpi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 430
    • CitiX Oy
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #17 : 18.05.2018, 11:47:28 »
"Ohjelmassa muutetaan suihkutusta, ennakkoa, ajoituksen säätöä ja nakutuksen tunnistusta."
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 231
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #18 : 19.05.2018, 13:25:41 »
Milloin tuo softa on uusittu?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #19 : 20.05.2018, 14:27:19 »
Juuri nyt on päivityskampanja JAD menossa.

-MH-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #20 : 06.06.2018, 12:51:29 »
Auto: 2014 308 SW 1,2 Puretech 130 (automaatti, 60 000 km).

Edellä mainittujen vaihteen vaihdon yhteydessä tapahtuvien täryytyksien takia tehty seuraavaa: 8/2017, ajettu silloin 49000tkm =» poistettu karstat ja uusittu sylinterikansi. 4/2018, ajettu 59000tkm =» puhdistettu karstat ja uusittu venttiilikoppa. Samalla todettiin jakohihna huonokuntoiseksi ja se vaihdettiin samalla. Oireena oli tosiaan tuo vaihteen vaihdon yhteydessä tapahtunut täryytys, jota luulin kanssa aluksi vaihteiston viaksi. Lisäksi autoon laitettu ohjelmistopäivitys jonka pitäisi auttaa tuohon karstoittumiseen.... Toivotaan että toimisi...

Auto: 2016 308 SW 1,2 Puretech 130 (automaatti, 28 000 km).

Vauhdissa nykii, tyhjäkäynti seilaa, lopulta täristää autoa tyhjäkäynnillä - Engine fault.  Helmikuussa nämä oireet, pajalla antoi virhettä 3. tulpasta. Vaihtoivat tulpat. Nyt kesäkuussa, sama vika, 1. tulpassa häiröitä. Nyt kertoivat varsinaisesta syystä, eli sama karstoitusongelma. Tällä hetkellä auto Veholla, huomenna pitäisi saada ajoon... Katsotaan. Näillä kilometreillä jo tällaista..., ei hyvä.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2018, 13:45:16, kirjoittanut -MH- »

pögömies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #21 : 06.06.2018, 22:49:10 »
Auto: 2014 308 SW 1,2 Puretech 130 Allure (automaatti, käyttöönotto 09/2014).

MH-lta kysyisin, kumpaa casoliinia pääasiassa käytät. 95 tai 98 okt. kysymys vain sen vuoksi, etten ole havainnut omassani lainkaan vastaavia ongelmia. Itse olen tankannut ainoastaan 98 okt. Tiedä senpuoleen noiden merkitystä, joskus kuulee huhuja 95 sta, että kun siinä on myös niitä ns. Biolisukkeita seassa, aiheuttaisiko ne karstalle mahkuja.-tuskin ehkä.? --Onhan sulla tietenkin sytytystulppina Platina, tai Iridium kynttilät?? --Omassa 130 pure-autom. ajettu yli 50 th, ilman tulppaongelmia, koputan silti puuta tulevina kilsoina.-- Reipasta kesämieltä jatkossa.
Nyk;Peugeot 308 II,Puretech,130,Autom.Allure 2014.SW.
Ex-407.2ltr.Comf.-04. 406.2ltr.-98. 307.GR 1,6.  206 GTI 1,9.  405.1,9 SRI.  405 1,9 GL.-SAAB 900 TBO.  SAAB 900. SAAB 99. Nissan. Taunus 20 V4 GL.  Mini 850. Triumph. Volkswagen. Skoda Oktavia Super.  Fiat.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 430
    • CitiX Oy
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #22 : 07.06.2018, 18:15:32 »
Näillä kilometreillä jo tällaista..., ei hyvä.

Mitä tällä tarkoitat?  Että Bosch ei osaa tehdä tulppia vai?

Ps. tulppien vaihtoväli 50tkm/4v
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Simeoni

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #23 : 14.06.2018, 09:54:43 »
Auto: xxxx 308 SW 1,2 Puretech 130 (n. 37 000 km).

Terve. Aloitan lainauksella aiemmasta viestistä joka sopii  omaan. Ajettu vajaa 37 000 km , josta itse n. 7000 nyt 2018.

"Sama vika tuli myös omaan autoon, ja jätti motarille. Hinurin kyydissä korjaamolle. Diagnoosi oli imukanavan karstoittumisesta johtuen tulppa rikki."

Sen verran että auto menossa takuuhuoltoon juhannusviikolla. Kertoivat tarkastuksen jälkeen että imukanavat täytyy puhdistaa karstasta. Korjaus vaatii koko päivän työn.

Onko jollakin faktatietoa enempi. Huollossakin selittivät mekanismin eli polttoaineen suihkutuksen rakenteesta johtuen imukanavaan muodostuu karstaa joka sitten aiheuttaa käyntihäiriön eli nykimisen. Ja auto käy kuin aikoinaan 80-luvulla vanha kuplavolkkari josta yksi tulppa irtosi kesken ajon :-). Onko kukaan löytänyt ulkomaan keskusteluista onko siellä pösöissä ko vaivaa ja miten se hoidetaan? No sitten tieten oon miettinyt tässä että kannattaako tommosta moottoria pitää ittellä kovin pitkään jos vika uusiutuu esim. 70 000 km paikkeilla; takuu ohi ja kallis remontti tiedossa.

Velmanteri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #24 : 14.06.2018, 18:34:03 »
Kyllähän se jatkossakin karstottuu, niin kuin mikä tahansa suorasuihkutus moottori, missä polttoaine ei pääse "pesemään" kanavia ja venttiilejä. Jatkokeskustelu täällä.
Peugeot 2008 Vti82 Active -14, Citroen C5 2.0i Berline -03

-MH-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #25 : 18.06.2018, 20:46:45 »
Auto: 2014 308 SW 1,2 Puretech 130 Allure (automaatti, käyttöönotto 09/2014).

MH-lta kysyisin, kumpaa casoliinia pääasiassa käytät. 95 tai 98 okt. kysymys vain sen vuoksi, etten ole havainnut omassani lainkaan vastaavia ongelmia. Itse olen tankannut ainoastaan 98 okt. Tiedä senpuoleen noiden merkitystä, joskus kuulee huhuja 95 sta, että kun siinä on myös niitä ns. Biolisukkeita seassa, aiheuttaisiko ne karstalle mahkuja.-tuskin ehkä.? --Onhan sulla tietenkin sytytystulppina Platina, tai Iridium kynttilät?? --Omassa 130 pure-autom. ajettu yli 50 th, ilman tulppaongelmia, koputan silti puuta tulevina kilsoina.-- Reipasta kesämieltä jatkossa.

Itse on tankannut 95:sta tehtaan suositusten mukaisesti. En tiedä mitä tulppia tehdas ja merkkihuolto on käyttänyt. Helmikuussa -18 antoi virhekoodia 3. tulpasta, jolloin tulpat vaihdettiin Veholla. Vikana oli siis nykiminen, seilaava tyhjäkäynti, täristäminen ja Engine fault - Repair needed ilmoitus näytössä.  Tällöin vaihdetut tulpat olivat tehtaan jäljiltä. Nyt kesäkuussa -18 samat oireet, mutta antoi vikakoodia 1. tulpasta. Huollon mukaan vian aiheuttaja ei ollut tulpat, vaan varsinainen syy karstoittuminen, joka on rikkonut tulpan.

Mitä tällä tarkoitat?  Että Bosch ei osaa tehdä tulppia vai?

Ps. tulppien vaihtoväli 50tkm/4v

Niin tarkoitan sitä, että jos autolla on ajettu todella vähän, niin onko normaalia, että moottori karstoittuu jo näillä kilometreillä rikkoen tulpat? Jos ei, mitä asialle on tehtävissä? Helmikuussa mittarissa oli 28 tkm ja nyt kesäkuussa, kun ongelma toistui niin 34 tkm. Käytännössä auto on jouduttu hinaamaan 3 kertaa tämän vian johdosta Veholle. Kaksi kertaa helmikuussa ja kerran kesäkuussa. Korjauksena oli kesäkuussa karstan puhdistus raepuhalluksella imukanaviin, moottoriöljyt, suodatin ja tulpat vaihdettu. Toukokuun kampanjan mukainen moottorisoftan päivitys tehtiin tähän jo helmikuussa. Huollon mukaan on edellä mainitut korjaustoimenpiteet ovat tällä hetkellä ainoat toimenpiteet, mitä tähän ongelmaan on korjauksena. Itseäni ei kiinnosta tehdä tätä ruljanssia tehdä joka vuosi, etenkin kun auto seisoo pajalla monta päivää.  Onkohan jollain tietoa, mitä edellä mainitut korjaustoimenpiteet mahtaa maksaa takuuajan jälkeen merkkiliikkeessä?

cola

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 272
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #26 : 19.06.2018, 11:56:47 »
Koskeeko tämä ongelma vain pohjoismaisia olosuhteita! Vähentäisikö  öljynvaihtovälin puolittaminen karstoittumista!

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 430
    • CitiX Oy
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #27 : 20.06.2018, 11:27:09 »
Toukokuun kampanjan mukainen moottorisoftan päivitys tehtiin tähän jo helmikuussa.

Tuo ei kyllä ole mitenkään mahdollista. Tehdä tulevaisuuden päivityksiä etukäteen?

Väittävät että 98 karstoittaa vähemmän, mitä hieman ihmettelen koska alkoholin pitäisi palaa aika puhtaasti... Ohjelmistolla voi karstoittumista hieman vähentää, muuten lienee kaikkien suoraruiskujen ongelma? (mikä muilla merkeillä ns. karstatilanne on?)
Öljyn vaihto ei vaikuta karstoittumiseen.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

-MH-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #28 : 20.06.2018, 13:53:45 »
Tuo ei kyllä ole mitenkään mahdollista. Tehdä tulevaisuuden päivityksiä etukäteen?

Softapäivitys oli julkaistu korjaamoille jo aiemmin, mutta varsinainen kampanja siitä lähti toukokuussa.  Ei siinä sen ihmeellisempää.


-MH-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #29 : 20.06.2018, 14:03:28 »
Väittävät että 98 karstoittaa vähemmän, mitä hieman ihmettelen koska alkoholin pitäisi palaa aika puhtaasti... Ohjelmistolla voi karstoittumista hieman vähentää, muuten lienee kaikkien suoraruiskujen ongelma? (mikä muilla merkeillä ns. karstatilanne on?)
Öljyn vaihto ei vaikuta karstoittumiseen.

Juttelin tuttavan kanssa, joka töissä asentajana Peugeotin merkkihuollossa, muttan eri paikassa, missä olen käyttänyt autoa. Hän sanoi samaa, että muillakin merkeillä karstoittumista esiintyy, mutta ei ole kuullut, että vastaavia tulppien rikkoutumista esiintyisi muilla ainakaan siinä määrin mitä Peugeotilla. Heillä on ollut tänä vuonna raepuhalluksia ja pari moottirin vaihtoakin on ollut vastaavasta syystä. Tulpasta irronut palanen on aihettanut ketjureaktion, mikä johtanut moottorin vaihtoon. Toisessa autoista oli mittarissa alta 40 tkm. Käsittääkseni samaan lopputulokseen voi joutua, jos karstasta irtoaa pala, joka menee imuventtiiliin ja venttiilin lautanen ottaa kiinni mäntään...