Kirjoittaja Aihe: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)  (Luettu 4004 kertaa)

3 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

-MH-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #30 : 20.06.2018, 14:03:28 »
Väittävät että 98 karstoittaa vähemmän, mitä hieman ihmettelen koska alkoholin pitäisi palaa aika puhtaasti... Ohjelmistolla voi karstoittumista hieman vähentää, muuten lienee kaikkien suoraruiskujen ongelma? (mikä muilla merkeillä ns. karstatilanne on?)
Öljyn vaihto ei vaikuta karstoittumiseen.

Juttelin tuttavan kanssa, joka töissä asentajana Peugeotin merkkihuollossa, muttan eri paikassa, missä olen käyttänyt autoa. Hän sanoi samaa, että muillakin merkeillä karstoittumista esiintyy, mutta ei ole kuullut, että vastaavia tulppien rikkoutumista esiintyisi muilla ainakaan siinä määrin mitä Peugeotilla. Heillä on ollut tänä vuonna raepuhalluksia ja pari moottirin vaihtoakin on ollut vastaavasta syystä. Tulpasta irronut palanen on aihettanut ketjureaktion, mikä johtanut moottorin vaihtoon. Toisessa autoista oli mittarissa alta 40 tkm. Käsittääkseni samaan lopputulokseen voi joutua, jos karstasta irtoaa pala, joka menee imuventtiiliin ja venttiilin lautanen ottaa kiinni mäntään...

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 399
    • CitiX Oy
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #31 : 23.06.2018, 15:10:28 »
Korjaamo on siis varmistanut softaversiot että ovat samat? Siis että ei ole tullut uutta versiota nyt toukokuussa...

Minusta ne tulpat vaan ovat huonoja. Ei tätä ongelmaa ole ollut vanhemmissa puretech moottoreissa. Eli ei se karsta sitä tulppaa riko. Karstaa varmasti syntyy enemmän jos tulppa ei toimi kunnolla...
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

-MH-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #32 : 23.06.2018, 16:05:57 »
Korjaamo sanoi kesäkuussa, että autossa on valmiina uusin softaversio, joka laitettiin helmikuussa edellisten vastaavien ongelmien yhteydessä.

Kävin pari päivää sitten Vehon työnjohtajan uuden juttusilla vielä uudelleen, jolloin vielä kertaalleen kysyin, johtuuko tulpan rikkoontuminen karstasta vai ei. Ja hän sanoi, että karstasta johtuu. Tiedä sitten, onko osasyynä tähän tulppien laatuongelma. Kun Veholta soitettiin 1. tulpan ongelmista, niin sanottiin, että alkuperäinen syy ei ole tulppa, vaan karstoittuminen.

CJ

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #33 : 23.06.2018, 23:27:06 »
Hmmm. Pitäisikö siis Pösölle antaa enemmän happea?
Nimim. Rauhallinen kuski
308 SW PureTech Allure Edition Automaatti -16
Ex-PSA:
Citroën C3 VTi68 Confort -14
Citroën Xsara Picasso 2.0 A Exclusive -03

josiban

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #34 : 24.06.2018, 08:03:36 »
Meidän autossa ollut tätä karstoittumisongelmaa kuten aikaisemmin kirjoittelin. Keväisen operaation jälkeen auto toiminut nyt hyvin ilman ongelmia. Autoon tehty nyt kaikki mitä sille voi tuon asian tiimoilta. Olen miettinyt hieman käytännön asioita mistä ongelma voisi johtua ja miten tuota karstoittumista voisi ehkä vähentää. Meillä autolla ajetaan pääsääntöisesti n. 40km päivässä josta noin puolet kaupungissa. Eipä se tietysti ole moottorin kannalta parasta, mutta noillehan ei mitään voi ja auton pitäisi kyllä kestää normaalia käyttöä. Automaattihan ajaa välillä normaaliasetuksella minun mielestä tarpeettoman pienillä kierroksilla, joka tuskin on hyvä asia karstoittumisen kannalta. Pyrin ajelemaan välillä sport asetuksella jotta matalimmat kierrosalueet jäisivät pois. Matalemmat kierrokset voisi osittain selittää miksi näitä ongelmia on ollut automaattivaihteisissa autoissa... tämä siis vain minun oma ajatus eikä perustu mihinkään faktaan. Lisäksi olen ajatellut vaihtaa polttoaineeksi 98, kun ei noissa hinnoissa juuri eroa ole ja halu olisi välttää jatkossa tämä ongelma.   

CJ

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #35 : tänään kello 15:38:07 »
No niin, nyt se tapahtui uudestaan ja olemme noin 10km Pärnusta pohjoiseen. Mittarissa nyt 31834 km ja odotellaan hinaus- ja/tai sijausautoa.
308 SW PureTech Allure Edition Automaatti -16
Ex-PSA:
Citroën C3 VTi68 Confort -14
Citroën Xsara Picasso 2.0 A Exclusive -03

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 387
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #36 : tänään kello 15:56:17 »
Pärnussahan on MariineAuto joka myy Peugeotia. Sinne varmaan vievät. Ja jos Kaskossa on keskeytysturva niin kannattaa sitä hyödyntää
Peugeot 308 SW 120 VTi -09 Entinen: Peugeot 307 1.6 SW -04

Apte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #37 : tänään kello 15:59:26 »
no ompas hiton huonoa tuuria sinulla kyseisestä yksilöstä (puretech moottori)..

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 866
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #38 : tänään kello 16:11:14 »
Lomapäiväkirjaan merkintä. Harmi, että prakas reissussa. 406 pudotti pakoputkensa lapissa, rakennevika liitoksessa. Maan Auto hoiti fiksusti ja toivotaan että tuo  308 vaiva talttuu muulla kuin peräkontissa tulppa ja -avain aina mukana matkassa  :).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 791
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #39 : tänään kello 17:15:01 »
Jotenkinhan tässä ollaan jännän äärillä koska autoissa ei yleensä ole mitään siihen sataantonniin asti. Jos ei lasketa vioiksi softavikoja.