Kirjoittaja Aihe: 307 - Nykiminen pienillä kierroksilla (TU5JP4)  (Luettu 995 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

artoav

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Auto: 2006 307 1,6 (TU5JP4, MA5/N-manuaalivaihteisto, 2. mallisarja, VF33CNFUL84817886).

307 on talvella alkanut nykimään pienillä kierroksilla, aluksi oli vain kylmänä muutaman minuutin startin jälkeen, mutta on vähitellen pahentunut ja nyt nykii oikeastaan koko ajan.

Nykiminen esiintyy vain pienillä kierroksilla, tyhjäkäynnistä ehkä noin 2500rpm asti ja ns. pintakaasulla. Tyhjäkäyntiä käy kyllä mutta myös tyhjäkäyntikierrokset seilaavat jonkin verran. Samoin esim. moottorijarrutukselta kaasun painaminen aiheuttaa usein selkeän nykäisyn, mikä tekee kaupunkiajosta ja liikkelleelähdöistä ikävää. Kiihdytyksessä ja korkeammilla kierroksilla toimii ihan normaalisti. Mitään vikavaloja ei ole näkynyt.

Onko palstalla mitään ideoita mihin oireet voisivat viitata? Nykiminen alkoi talvella tehdyn vaihteisto- & kytkinremontin jälkeen eli pieni epäilys on että siinä yhteydessä on saattanut käydä jotain, kun vaihteisto on purettu koneesta irti ja asennettu takaisin. Olen varaamassa korjaamoaikaa, koska itsellä ei ole osaamista tai tiloja jossa tuota tarkemmin tutkisin, mutta jos vastaavaa vikaa on ollut jollain niin mielelläni otan vihjeitä vastaan.

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 307 - Nykiminen pienillä kierroksilla (TU5JP4)
« Vastaus #1 : 21.05.2018, 16:58:58 »
Voi johtua monestakin viasta. Tuota vikaa kun voi aiheuttaa viallinen polttoainesuutin, Lamba-anturi, MAP-anturi, sytytystulpat, puolayksikkö tai lämpötila-anturi.

Ihan ensimmäiseksi tietenkin vaihtaisin sytystulpat kun ovat joiden vaihtoväli on muutenkin 60 000 km. Voi helposti jäädä vaihtamatta varsinkin vanhemmassa autossa.

MAP anturinkin voisi vaihtaa, jollei sitä ole tehty vast ikään. Sen vaihtoväli on 150 000 km ja on äärimmäisen helppo vaihtaa (helppo sijainti ja kiinni yhdellä ruuvilla). MAP-anturi maksaa 60 eur (huom. älä osta tarvikemallia vaan aito Bosch!).

Toivottavasti oli edes jotain apua, vaikka minunkin on vaikea sanoa missä on todellinen vika  ???

artoav

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 307 - Nykiminen pienillä kierroksilla (TU5JP4)
« Vastaus #2 : 09.06.2018, 22:36:36 »
Tulpat ja MAP-anturin vaihdoin, kumpikaan ei poistanut nykimistä. Kiitos vinkeistä joka tapauksessa, tulpat toki on vaihdettu huolto-ohjelman mukaan mutta kannatti kokeilla, ja MAP oli myös halpa ja helppo vaihtaa itse, ja sitä ei tietääkseni ole aiemmin vaihdettu.

Seuraavaksi siis johonkin korjaamolle aikaa, enempää osia en viitsi arpomalla vaihtaa.

kiy0shi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 307 - Nykiminen pienillä kierroksilla (TU5JP4)
« Vastaus #3 : 14.06.2018, 21:00:10 »
Ootko tarkastanut huohotinletkut? Ei mitään pitäisi vaikuttaa, mutta itsellä oli vastaavia oireita samanalaisessa autossa talvella huohotinletkun takia. Testasin sen irroittamalla huohottimenletkut imupuolelta ja tulppasin imupuolen. Letkut jäi roikkumaan testin ajaksi. Loppui nykiminen. Vaihdoin uuden huohotinputkihärpäkkeen(Ebaysta tilattuna 15e) ja toimi sen jälkeen kuin unelma.

artoav

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 307 - Nykiminen pienillä kierroksilla (TU5JP4)
« Vastaus #4 : 18.06.2018, 15:26:44 »
Silmämääräisesti olen tarkistanut ettei mitään ole irti tai rikki, mutta en enempää. Tarkoitatko siis letkuja jotka menevän moottorin kannesta imupuolen koteloon, vai onko siellä muita huohotinletkuja?

Jotain ilmavuotoa imupuolella olen vähän epäillyt aiheuttajaksi. Tulpat kun vaihdoin niin vanhat olivat kaikki tasaisen ja nätin ruskeita, eli ainakaan mitään isompaa vikaa esim. polttoaineen syötössä tai sytytyksessä en usko olevan.

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 224
Vs: 307 - Nykiminen pienillä kierroksilla (TU5JP4)
« Vastaus #5 : 18.06.2018, 22:23:01 »
Meidän 307 myös nyki ja puolayksikkö oli hieman murtunut ja kosteus pääsi yksikköön. Nykiminen loppui puolayksikön vaihdon jälkeen.
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012
Pökötti - Chebaleba f.Rico Wamos

artoav

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 307 - Nykiminen pienillä kierroksilla (TU5JP4)
« Vastaus #6 : 27.06.2018, 09:47:46 »
307 kävi korjaamolla mutta parannusta nykimiseen ei löytynyt. Olivat kokeilleet mm. toisella puolayksiköllä eli vika ei ole siinä. Vikamuistissa ei ollut mitään ja testattu tai vaihdettu tähän mennessä on siis tulpat, MAP-anturi, puola, kaasuläpän ja kaasupolkimen toiminta ja tarkistettu että kaikki sähköjohdot ja muut on päällisin puolin ok. Kiy0shin ehdottaman moottorin huohottimen kokeilin myös mutta putkien irrotus ja liittimien tulppaaminen ei sekään tuntunut auttavan. Bensan seassa on nyt joku puhdistusaine, eli ajelen nyt vähän aikaa ja katson muuttuuko toiminta.

Edelleen siis pienoinen mysteeri, mutta koska nykiminen ei estä ajamista niin pitää miettiä rauhassa mitä seuraavaksi kannattaisi kokeilla. Ja ehkä sieltä sitten jotain hajoaa kokonaan jossain vaiheessa ja vika selviää sitä kautta. Pitää vain toivoa ettei ratkea kovin kaukana kotoa kun lomalla tulee taas autolle enemmän käyttöä.

artoav

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 307 - Nykiminen pienillä kierroksilla (TU5JP4)
« Vastaus #7 : 20.08.2018, 12:34:33 »
Auto kävi huollossa ja samalla tutkittiin tätä nykimistä taas. Epäilys kohdistui kampiakselin asentoanturiin, joka piti vaihtaa toisen malliseen samalla kun vaihdelaatikko vaihdettiin viime talvena.

Tämä auto on siis 307 HB, jossa on alkuperäisenä MA5 vaihteisto, mutta tilalle vaihdettiin 307 SW:n BE4 vaihdelaatikko, koska sellainen löytyi helpommin käytettynä ja hyväkuntoisena. Alkuperäinen kampiakselin anturi ei sopinut enää vaihteiston vaihdon jälkeen, joten samalla vaihdettiin myös BE4 laatikkoon kuuluva anturiversio. Nyt kuitenkin tämäkään ei ilmeisesti sopinut paikalleen suoraan vaan anturia oli pitänyt "sovittaa" ts. hioa sen kuoresta joku kohdistusnasta pois, mitä vaihdelaatikkoremontin tehnyt paja ei kuitenkaan silloin kertonut. Nyt siis anturi ei ole aivan oikeassa kohdassa eikä sitä myöskään saa kunnolla kohdistettua. Nykimistä tutkineen korjaamon mukaan vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä olisi pitänyt vaihtaa vielä myös vauhtipyörä, joka on ilmeisesti erilainen BE4 ja MA5 vaihteistoilla varustetuissa autoissa.

Toki tuo anturiasia nykimisen aiheuttajana on epäilys, mutta siinä on ainakin selvä ongelmakohta. Nyt kun korjaamo oli tuota anturia sovittanut paikalleen paremmin, niin nykiminen väheni kyllä selvästi, vaikkakaan ei kokonaan poistunut, eli olen taipuvainen uskomaan tähän.

Seuraavaksi pitäisi käydä kuitenkin katsastuskonttorilla, toivon ettei pakokaasutestissä tule ongelmia tämän takia. Nykimisen kanssa seuraava toimenpide onkin sitten vielä auki, tuota vauhtipyöräasiaa pitää ainakin selvitellä tarkemmin.