Kirjoittaja Aihe: 405 - Laturin purkaminen (Mitsubishi 80 A)  (Luettu 8333 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Flänä

  • Vieras
405 - Laturin purkaminen (Mitsubishi 80 A)
« : 16.10.2006, 22:58:14 »
Auto: 1989 405 GR.

Tervehdys,

Laturivalo alkoi palaa n. 3 vko sitten himmeästi, ja nyt katosi akusta puhti. Akku ok, joten hiilien vaihto ja akkukenkien uusiminen nyt tekeillä.

Pienenä ropleemina laturin purku. Otin ne kolme pitkää ruuvia irti ja yritin ottaa laturin etupäätä erilleen talttameisselillä ylimmän alumiinikannen ja sen tummemman keskikappaleen (käämin?) välistä mutta panee selkeästi hanttiin. Haynes ei valaise tässä yhtään.

Voiko roottorin vetää ulos takakappaleesta hihnapyörää/tuuletinta irrottamatta vai pitääkö ne purkaa ensin pois tieltä ja vaihtaa hiilet sivusta? Eli onko niin että jos vääntää väkisin ulos niin takalaakeri tulee mukana ja rikkoo hiilipitimen joka on välissä? Räjäytyskuva viittaisi tähän:

http://www.stuartmcguire.co.uk/pug/GB/405F/5/57C04E.HTM

Hihnapyörän irroitukseen tarvii näköjään 22mm lenkkiä jossa isompi "upotus" sen laipan takia - tämmöstä ei ole joten pitää sitten hankkia jos sieltä alotetaan.

tnx.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 119
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Laturin purkaminen (Mitsubishi 80 A)
« Vastaus #1 : 17.10.2006, 07:24:24 »
Pari Mitsun 70 A laturia on tullut purettua, tosin viimeisestä operaatiosta on ainakin 6-vuotta.

Ne kolme ruuvia tosiaan auki ja kyllä se halkeaa jommasta kummasta tumman (käämiosa) ja vaalean (alumiininen kotelo) välistä. Loogisesti ajateltuna sen välin pitäisi olla lähempänä käyttöpyörää, mutta ku ei voi mitenkään muistaa. Tiukassa se on saletisti mutta kärsivällisyyttä, ei liikaa voimaa ettei mitään hajoa. Hihnapyörää ymv, ei tarvitse irroittaa jos et vaihda laakereita. Takalaakeri ei voi rikkoa hiilipidikettä, ne ei ole samalla linjalla.

Kannattaa vaihtaa laakerit samalla, ne on ihan stadardi laakeri kauppa kamaa. Hiilien asentamisen jälkeen työnnät vaan jonkun metallilangan (paperiklemmari ymv.) kotelon päädyssä olevasta pienestä reijästä, näin hiilet pysyy niin syvällä asennus rööreissään että laturin saa takaisin nippuun.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2006, 07:28:00, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 396
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 405 - Laturin purkaminen (Mitsubishi 80 A)
« Vastaus #2 : 17.10.2006, 11:32:55 »
Pari kuvaa.. Toivottavasti auttaa.. Tuosta kolosta sai ankkurin iskettyä ulos. Itse purin hihnapyörän pois. Laakerit vaihdoin samalla..



Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2007, 19:24:41, kirjoittanut Tonilind »
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

Flänä

  • Vieras
Vs: 405 - Laturin purkaminen (Mitsubishi 80 A)
« Vastaus #3 : 17.10.2006, 17:23:42 »
Laturi aukesi vääntämällä kahdella ruuvarilla yhtäaikaa yläkannen ja keskikelan välistä. Lähti ritinän kera, oli vissiin lukitusliimaa tms. alalaakerin pesässä. Olis voinut kans työntää sieltä alakannen reijästä mutta en nähnyt mitä siellä on vastassa niin otin yläkautta. Ulompi hiili oli kulunut neljä milliä lyhyemmäksi kuin sisempi. Laitoin motonetin lataussäätimen, siinä oli hiilien pidätyslanka jo valmiina.

Kone lähti käyntiin ok, mutta tilanne latausvalon kanssa on nyt sama kuin pari viikkoa sitten - latausvalo palaa himmeästi. Sähkölaitteet saavat kuitenkin hyvin virtaa: kaukovalojen, penkinlämmittimen ja tuulettimen kytkeminen ei hidasta lasinpyyhkimiä eikä latausvalo reagoi niihin kirkastumalla/tummumalla. Akun liittimiä en ehtinyt vielä uusia.

Roottorin liukupinnat oli tummuneet - etenkin se ulompi - muttei hälyyttävän näkösesti. Karhunkieli kirkasti sitä ulompaa sen verran että se näytti jo ihan käyttökelpoiselta. Tarviikohan hiilet vaan hetken aikaa asettuakseen, vai onko tää latausvalon himerrys yleensä sitä että laturin diodisilta tai maadoitusliitos tms. on "kuralla"?

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 121
Vs: 405 - Laturin purkaminen (Mitsubishi 80 A)
« Vastaus #4 : 17.10.2006, 18:31:06 »
Todennäköisesti joku diodi kärähtänyt. Itsellä oli Iskran laturista kuvan diodi palanut. Laturi toimii kuitenkin vaikka joku diodi on rikki, mutta ei kuitenkaan anna täysiä tehoja. Niitä diodeja ei pysty mittaamaan, jollei juota niitä kääminpäitä irti.



Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 119
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Laturin purkaminen (Mitsubishi 80 A)
« Vastaus #5 : 17.10.2006, 18:53:09 »
Tarviikohan hiilet vaan hetken aikaa asettuakseen, vai onko tää latausvalon himerrys yleensä sitä että laturin diodisilta tai maadoitusliitos tms. on "kuralla"... ?

Mulla ei ainakaan tarvinnut antaa asettua yhtään, se vaan joko toimii tai ei.

Yhdestä 205:sta meni laturi niin solmuun että siinä jäi latauksen valo palamaan himmeästi kun moottori kävi. Kun moottorin sammutti ja avaimet otti pois virta lukosta latauksen merkkivalo paloi kirkkaasti. Ei auttanut hiili pidike systeemin vaihto (taisi siinä olla joku muukin osa) piti vaihtaa koko laturi.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2009, 01:17:23, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Flänä

  • Vieras
Vs: 405 - Laturin purkaminen (Mitsubishi 80 A)
« Vastaus #6 : 17.10.2006, 23:56:01 »
Uusi diodisilta kustantaa näköjään 34,50 motonetissä. Niitä on vissiin kaksi, joten jos vaihdan vaan toisen niin on 50% mahdollisuus että se oli se väärä ja laturi kolmannen kerran auki (Uusi laturi kustantaa satasen).

Taidan askarrella siihen uudet diodit kun kerkee. Jos laturi puskee max. 80A ulos, niin yhdellä kolmesta vaiheesta lienee sitten jotain 26A maksimikuormaa...? Silti ne diodit näytti samoilta pieniltä kuin esim. 1N4007 yhden amppeerin diodit. Jos pitää vaan arpoa riittävä samanmittainen, niin vissiin YE:stä eli www.rsfinland.com Rectifier diode, BYX10GP 36A 1600V. On sama kotelo ja ton pitäis sitten varmaan riittää...

Onks joku vaihtanut noita diodeita niin että ne arvot tai tyyppi olis jääny tietoon?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 119
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Laturin purkaminen (Mitsubishi 80 A)
« Vastaus #7 : 18.10.2006, 07:27:11 »
Jos laturi puskee max. 80A ulos, niin yhdellä kolmesta vaiheesta lienee sitten jotain 26A maksimikuormaa...?

Se ei ole ihan noin yksinkertaista vaihtosähkön kanssa, laturi muodostaa siniaalto muotoista kolmivaihe virtaa jonka tehollisarvo on pikkasen eri juttu kuin piikki arvot. Tasasuuntaushan ei tee sähköstä tasasähköä vaan kääntää kaikki negatiivisen puolen siniaallot positiivisiksi, eli siitä tulee sykkivää tasajännitettä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.