Kirjoittaja Aihe: Miten suoritetaan ns. automaattisäätöisen PSA-tyypin kytkinvaijerin nollaus?  (Luettu 5250 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nisunalle

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Onko kukaan lähiaikoina suorittanut ns. automaattisäätöisen Peugeot/Citroen tyyppisen kytkinvaijerin nollausta alkuperäispituuteen takaisin? Volkkareitten käyttämästä vaijerimallista näyttää Googlekin löytävän, jopa kuvallisia ohjeitakin, joilla "kotiasentajakin" saa sen nollattua. Mutta vastaavia ohjeita ei ole löytynyt PSA-tyypin kytkinvaijerin nollaukseen! Esim. PSA:n kytkinvaijeri, tyyppiä 2150Y8, kaipaisi nyt nollausohjetta!

Marko73

  • Vieras
Muistaakseni youTubesta joskus katselin videon jossa asentaja nimenomaan painotti sitä että "älä poista sitä lukitusliuskaa ennen kuin vaijeri on asennettu" syystä että se on sitten uuden vaijerin osto koska sen takaisinkelaamiseen ei yksi vuorokausi riitä

Nisunalle

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Tilanne on nyt vähän toinen, kun vaihdelaatikko oli välillä parin metrin päässä autosta ja kytkinvaijeri oli sen takia irti! Itte vaijerissa ei ole vielä mitään vikaa, mutta pitäisi saada alkuasentoon, jotta uudella kytkinpaketilla poljin ottaisi jo vähän alempana kiinni.

pasiv

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 33
Saisikohan sitä säätöpalikkaa yhteen puristamalla lukituksen avattua, että saa vaijeria lykättyä takaisin päin?

Nisunalle

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Yllätys kyllä, lopulta aika simppeli homma ainakin tällä kytkinvaijerimallilla 2150Y8, kumipalje pois tieltä ja muutamilla nippusiteillä se iso vieteri vaijerin kuoren päällä täysin kasaan. Sen jälkeen saa pistettyä vaijerin alkupituuteen. Vaijeri paikoilleen ja viimeksi katkoo nippusiteet ja vetää taas kumipalkeen ison vieterin päälle.

pasiv

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 33
Hienoa että homma onnistui. :D

jarmot

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Kopsin tähän muutama vuosi sitten sitikkafoorumille kirjoittamani tuskailun kytkinvaijerin kanssa:

Picasson kytkin on jo kuukauden päivät pitänyt ikävää naksuntaa ja pari kertaa on poljinkin jäänyt pohjaan. Kytkinrempan tein tasan vuosi sitten, joten epäilys kohdistui vaijeriin. Vaihtotyön rimpuilin tähän tapaan.

Poistin ilmanputsarin ja muut kilkkeet vaihteiston päältä että vaijeriin pääsi käsiksi.

Irroitin kytkinvaijerin vaihteiston puoleisen pään:


Suojapaneeli pois niin polkimet tulevat näkyviin:


Nysväilin vaijerin irti kytkinpolkimesta. Olisi kannattanut suosiolla irroittaa kytkinpoljin.

Vanha vaijeri oli tosi tiukassa ja polkimen puoleiset osat tulivat pitkän taistelun kanssa pala kerrallaan ulos. Nyt kun tietää rakenteen, niin romut voisi raakasti lyödä polkimen puolelta vasaralla ja sopivalla pultilla ulos.

Uusi vaijeri oli ostettu Artikkelista. Artikkelin kaverit varoittelivat irroittamasta automaattisäädön kiinnipitoholkkia ennen kuin vaijeri on asennettu. Neuvosta ei paljoa iloa ollut, kun kyseisen muovihokin onnettomat kiinnityskorvakkeet murtuivat irtipoikki ottaessani vaijerin pussista ja kolauttaessani sen työpöydälle. Onneton viritys. Tästä sitten tulikin mukava lisätyö kun sai hetken miettiä tilanteen korjaamisen keinoja kun säätöä ei saa ulkoapäin vapautettua.

Kiristinmekanismin saa auki näin:


Tässä näkyy hajonnut holkin rimpula ja nippusideviritys holkin korvaajaksi:


Automaattisäätö on toteutettu 12:lla kuulalla:


Ujutellaan mekanismi takaisin paikoilleen:


Nippusiteet tiukalle ja varmuuden vuoksi laitoin vielä klemmarit vähän venyneiden pidäkkeiden päälle:


Vanha ja uusi:


Tähän reikään vaijeri pitäisi pujottaa. Hankala paikka kun mistään ei oikein näe:


Ei meinannut asennus oikein luonnistua, joten tilaa saadakseni irroitin kytkinpolkimen. Ja sehän taas fiksusti onnistuu vasta jarrupolkimen irroituksen jälkeen. Alhaalla näkyy holkki vaijeria varten.


Rasvasin vaijerin kiinnitysosan ja sihtailin sen paikoilleen. Sitten asensin polkimet ja viritin vaijerin vaihteiston puoleisen pään paikoilleen. Nipparit poikki ja vaijeri säätyi oikeaan mittaan.

Nyt toimii kytkin napsumatta ja pehmeästi.

Hintaa rempalle tuli 49 € ja aikaa paloi kaikkine harmeineen puoli päivää.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2018, 13:25:20, kirjoittanut jarmot »
Can Clip (Renault, Dacia)
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa