Kirjoittaja Aihe: 807 - Lämmityslaitteen toimintahäiriö  (Luettu 720 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

bigbro

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
807 - Lämmityslaitteen toimintahäiriö
« : 20.06.2018, 21:30:53 »
Auto: 2003 807 2,2 (EW12J4).

Lämmityslaitteen puhallin lakkasi yhtäkkiä toimimasta. Tutkin asiaa ja koska puhaltimen säädin tuntui käyttäytyvän epänormaalisti, eli välillä näyttö jäi ikäänkuin jumiin ja välillä siitä hävisi kaikki näkyvistä, hommasin toisen säätimen tilalle. Kun laitoin sen kiinni, kaikki toimi normaalisti hetken aikaa. Seuraavalla käyttökerralla ei pääpuhallin taas toiminut, etujalkatilassa olevat pienet puhaltimet ja takaosan puhallin toimivat. Otin säätimen irti ja laitoin uudestaan paikalleen ja taas kaikki toimi. Sen jälkeen välillä pääpuhallin toimii, välillä ei. Veikkaan kosketushäiriötä jossain, mutta missä?

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 251
Vs: 807 - Lämmityslaitteen toimintahäiriö
« Vastaus #1 : 22.06.2018, 09:08:43 »
Samaa vikaa oli vastaavassa autossa eli C8:ssä. Uusin puhaltimen, etuvastuksen, BSM:n ja säätöpaneelin. Eikä toiminut... Lopulta tinasin erilliset lisäjohdot puhallinmoottorin napoihin ja virta suoraan akulta. Tällä tietenkin sai puhaltimen toimimaan ja ihmeellistä kyllä, mutta sen jälkeen toimi myös säätimestä😃. Johtojen pitää olla paksut ja välissä on oltava sulake, sillä puhallin ottaa paljon virtaa täydellä teholla ja johdot lämpenevät.
« Viimeksi muokattu: 22.06.2018, 09:12:00, kirjoittanut Japa »
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

bigbro

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 807 - Lämmityslaitteen toimintahäiriö
« Vastaus #2 : 27.06.2018, 07:50:28 »
Lopulta tinasin erilliset lisäjohdot puhallinmoottorin napoihin ja virta suoraan akulta. Tällä tietenkin sai puhaltimen toimimaan ja ihmeellistä kyllä, mutta sen jälkeen toimi myös säätimestä😃. Johtojen pitää olla paksut ja välissä on oltava sulake, sillä puhallin ottaa paljon virtaa täydellä teholla ja johdot lämpenevät.
Mittasin oman auton virtaliittimestä jännitettä, mutta ei sinne mitään tullut. Vedin sitten testiksi akulta plus piuhan puhaltimen liittimen plussaan ja puhallin lähti pöhisemään ja säädinkin toimii. Muuten tuon voisi noin tehdäkin, mutta kun autosta sammuttaa virrat, niin keskikonsolissa olevan lämpötila-anturin pieni puhallin jää päälle, vaikka kaikki muut puhaltimet sammuvat.

Yritin seurailla liittimestä lähtevää plussaa, mutta se häviää johonkin auton syövereihin. Putsailin sekä akkukotelon sulakerasiassa, että konehuoneen sulakerasiassa mutterin alla olevat liitännät mutta ei tällä ainakaan ollut vaikutusta, edelleenkin jossain on katkos koska puhaltimen liittimestä mitattuna näyttää nollaa.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 251
Vs: 807 - Lämmityslaitteen toimintahäiriö
« Vastaus #3 : 30.06.2018, 09:32:39 »
Puhaltimen rele on akun luona olevassa sulake taulussa eli BSM:ssä. Tässä autotyypissä on mahdollista, että tuulilasista valuvat vedet pääsevät BSM:lle, jos poistoputki ei ole kunnolla kiinni.

Kun kirjoitat, että liittimellä ei tule virtaa niin tarkoittaneet sitä pienempää ohjausvirtaa??
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

malleju

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: 807 - Lämmityslaitteen toimintahäiriö
« Vastaus #4 : 30.08.2018, 09:42:56 »
Auto: 2003 807 2,2 (EW12J4).

Minulla taas on saman tyyppinen ongelma, mutta toisin päin. Kaikki toimii liiankin hyvin. Automaatti-ilmastoinnin anturin puhallin pyörii koko ajan. Tuhosi juuri viikonlopun aikana akun kun en kolmeen- neljään päivään ajanut autolla.

Ongelma alkoi siis yhtäkkiä tässä jokupäivä viimeviikolla. Tiistaina ja keskviviikkona sitä tutkin mutta vikaa ei löydy. Autocomilla tutkin asiaa tiistaina ja varmistui ainakin että anturi toimii koska kiinniolleessaan näytti oikein noin 19 astetta ja kun sen otti irti nousi arvo noin 60500 astetta ttj...

Akun vieressä olevia pikkusulakkeita tutkin kun en muuta enää keksinyt. Muistaakseni apparin penkinlämmittimen 10A sulakkeen kun otti irti sammui tuo tuuletin että joku pieni häiriö on jossakin.

Onkos siinä konehuoneen matolaatikossa jotain älyä (joka pitää koodata) vai onko vaan relelaatikko? Onkohan sitä mahdollista avata jotenkin? Pihassa on varaosa autona C8 mistä jo tuon matolaatikon purin irti mutta piirilevyä ei tahdo siitä muovien sisältä saada näkyviin. Onkohan noissa joku piilokiinnitys vai onko valettu kasaan?
Lähinnä mietin että mistä tätä vikaa lähtisi tutkimaan seuraavaksi.