Kirjoittaja Aihe: 208 - Vesipumpun toiminta (VTi) (apulaitehihna)  (Luettu 1059 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tikka

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Auto: 2012 208 1,4 VTi (55 000 km).

Nyt on jonkin aikaa kuulunut ääni vesipumpun käydessä.

Miten tuo vesipumppu yleisesti ottaen toimii näissä ranskalaisissa, sillä mitään suoraa vetoa hihnalla siihen ei ole, vaan saa käyttövoimansa jonkinlaisen kitkapyörän kautta. Osaisiko joku kertoa vesipumpun toimintaperiaatteen?

Onko näissä vesipumpun toiminta vain silloin, kuin tarvitsee eli vesipumppu pyörii kylmänä käynnistettäessä noin 8 sekuntia ja sitten sammuu. Uudelleen lähtee käyntiin sitten kun moottori on kuuma.

TEMP_ARKISTOON

cola

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: 208 - Vesipumpun toiminta (VTi) (apulaitehihna)
« Vastaus #1 : 23.06.2018, 10:30:38 »
Vesipumpun kitkapyörän kumipinnan huono kunto(lohkeilu, terässäikeet näkyvillä) voi aiheutta ääntä. Tuo vaihtelee malleittain onko vesipumpussa tai välipyörän varressa sähkökytkin tai ei.

Tikka

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 208 - Vesipumpun toiminta (VTi) (apulaitehihna)
« Vastaus #2 : 23.06.2018, 10:57:22 »
Kumirullat näyttäisi ehjiltä. Autolla ajettu vasta 55tkm. Taitaa toimia sähköllä vesipumpun kytkentä, käy niin kellontarkasti käynnistettäessä hetken ja sitten käynnistyy kun kuumenee. Mistä tuo kitkapyörä varsineen saa käyttövoimansa ja sitten pyörittää vesipumppua?

cola

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: 208 - Vesipumpun toiminta (VTi) (apulaitehihna)
« Vastaus #3 : 23.06.2018, 12:03:49 »
Välipyöränvarren sisällä on jousi joka vetää välipyörää ylöspäin kampipyörää ja vesipumpun kitkapyörää vasten ja siten välittää voiman kampipyörältä vesipumpun kitkapyörään. Varren yläpäässä on lipare jota vetämällä välipyörä vapautuu mahdollistaen esim. moniurahihnan vaihdon.

Tikka

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 208 - Vesipumpun toiminta (VTi) (apulaitehihna)
« Vastaus #4 : 23.06.2018, 12:17:33 »
Kiitos tiedosta. Nyt ymmärtää tätäkin toimintalogiikkaa hieman paremmin. Oma kokemukseni on lähinnä saksalaisista autoista. Täytyy joku pvä avata ja vaihtaa vesipumppu.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 868
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 208 - Vesipumpun toiminta (VTi) (apulaitehihna)
« Vastaus #5 : 23.06.2018, 14:39:11 »
Välipyöränvarren sisällä on jousi joka vetää välipyörää ylöspäin kampipyörää ja vesipumpun kitkapyörää vasten ja siten välittää voiman kampipyörältä vesipumpun kitkapyörään. Varren yläpäässä on lipare jota vetämällä välipyörä vapautuu mahdollistaen esim. moniurahihnan vaihdon.

Kuva selvittäisi lisät.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 399
    • CitiX Oy
Vs: 208 - Vesipumpun toiminta (VTi) (apulaitehihna)
« Vastaus #6 : 23.06.2018, 14:49:32 »
Lieneeköhän saksalaisten suunnittelema tuo keksintö? Ei ranskalaiset tuota ainakaan ole missään muussa moottorissa käyttäneet...
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 043
Vs: 208 - Vesipumpun toiminta (VTi) (apulaitehihna)
« Vastaus #7 : 23.06.2018, 16:50:24 »
Mihin se vaikuttaa? Peugeot kuitenkin kysymyksessä.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 399
    • CitiX Oy
Vs: 208 - Vesipumpun toiminta (VTi) (apulaitehihna)
« Vastaus #8 : 24.06.2018, 18:23:34 »
Aloittajalle sillä tuntui olevan merkitystä. Mietin että olisiko muissa saksalaisissa moottoreissa käytetty samanlaista rakennetta...
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Tikka

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 208 - Vesipumpun toiminta (VTi) (apulaitehihna)
« Vastaus #9 : 05.07.2018, 18:34:26 »
Äänen syy selvisi.
Välipyörän varressa oleva kitkapyörä alkaa helistä, kun moniurahihnan kumipinnasta irtoaa palanen (puuttui lopulta n. 15milliä). Hihna tekee kampipyörällä pienen syvennykseen, joka sitten kilauttaa kitkapyörää ja sen vartta. Ilkeä ääni käydessä ja aluksi itse paikansin sen vesipumppuun.
Tälläisen äänen välipyörän varsi siis mahdollistaa, mitä muissa autoissa ei ole tullut vastaan.
Kiitos vastauksista ja mielenkiinnosta.