Kirjoittaja Aihe: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)  (Luettu 1600 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dilinjae

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Auto: 2010 5008 1,6 THP 156 (93 000 km).

Hei, ensimmäinen viesti foorumille. Olen koittanut vastaavaa ongelmaa etsiä mutta ei ole löytynyt. Kyseisen auton kanssa on murheita riittänyt ja nyt ajattelin kysyä viisaammilta jos jollain olisi tuntumaa käsillä olevaan ongelmaan.

Auto kiihtyy mielestäni nykivästi erityisesti 5 vaihteella noin 60km/h nopeudesta ja 6 vaihteella noin 80km/h nopeudesta. Reippaammissa kiihdytyksissä ja korkeammilla kierroksilla nykiminen on joko huomaamattomampaa tai sitä ei tapahdu.

Talvella kovemmilla pakkasilla meno oli nykivää jopa tasakaasulla silloin kun kone ei ollut ehtinyt vielä lämmetä. Nykiminen loppui kun moottori lämpeni normaaliin lämpötilaan.

Eräänä kauniina päivänä vein auton oman omistukseni aikana ensimmäiseen vuosihuoltoon, jolloin minulle soitettiin huollosta että koneessa on moottorivaurio ja "Moottori pitää vaihtaa". No moottoria ei vaihdettu, mutta liikkeen kautta kyseiseen autoon tehtiin moottoriremontti 79 tkm. kohdalla, jolloin vaihdettu jakoketju, männänrenkaat, tiivistesarja, kampiakselin ja kiertokangen laakerit, kampiakselin stefat ja venttiilien ohjurikumit. Kansi on tasoitettu ja lohkoa koneistettu ja ties mitä. Samalla vaihdettiin kytkinpaketti. Tarina ei kerro sen tarkemmin millainen moottorivaurio oli kyseessä ja mikä sen oli aiheuttanut. Moottori söi ennen remonttia öljyä n 1l / 1000 km.

Nyt öljyjä ei ole tarvinnut lisätä ja auto tuntuu muuten hyvältä mutta tuo nykiminen harmittaa.
Itse epäilen jonkinlaista anturivikaa tmv, onko jollain tätä tukevia kokemuksia tai muita ehdotuksia?

Mietin vaan että onko tähän mahdollisesti joku helppo korjaus tehtävissä ja onko merkkihuolto nyt järkevä paikka tämän korjaamiseen? Vai pitäisikö kenties vaan elää asian kanssa ja odotella että auto jättää tielle tai jotain vastaavaa  :D

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 824
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #1 : 27.06.2018, 17:46:06 »
Kyllähän tuo kovin kuulostaa venyneeltä jakoketjulta. Kannattaa kokeilla tällä foorumilla hakusanana esimerkiksi thp.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

dilinjae

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #2 : 28.06.2018, 07:44:03 »
Kaikki on tietysti mahdollista kun THP:stä kuitenkin kyse, mutta tarkottaisi sitä että ketju ei ole kestänyt edes 15000 kilometriä joka kuulostaa kyllä aika hurjalta.

Tosiaan siis ketju vaihdettu kun autolla oli ajettu 79 tkm ja nyt kilsoja 93 tkm. Aikaisemmin kun ketju oli venynyt piti se järkyttävää räminää talvella käynnistettäessä. Viime talvena oli ihan hiljainen, mutta tuota pätkimistä esiintyi silti kovilla pakkasilla.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 351
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #3 : 28.06.2018, 08:34:33 »
Onko jos kantta ja lohkoa höylätty jo muutenkin nokat myöhäisellä vai onko näissä säädettävät pyörät?

dilinjae

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #4 : 06.07.2018, 19:45:26 »
Edelliseen viestiin en osaa kyllä vastata, mutta päivitän tilannetta vähän.

Alan uskoa kuitenkin taas ketjuteoriaan. Nyt olen kuunnellut tarkemmalla korvalla ääniä käynnistellessä paikallaan, ja tutun kuuloista rallatusta kuuluu tietyllä kierrosalueella.

Kai se on nöyrryttävä ja kyseltävä hintaa ketjun vaihdolle merkkihuollosta. Kalliiksi tulee, mutta niin tulisi auton vaihtokin.
Onko mitään mahdollisuutta että en joutuisi maksamaan koko remonttia itse? Autohan on jo vanha kun on vm. 2010, mutta kilometrejä on kuitenkin vähän.
Mitään vinkkejä tähän ylipäänsä? Vaihtoehdot ovat kai Veho tai Länsiauto. Länsiautolla kävin vaihdattamassa katkenneen pissapojan letkun ja silloin ainakin palvelu oli ihan hyvää.

cola

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 253
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #5 : 06.07.2018, 20:12:23 »
Omassa autossa oli juuri samanlaiset oireet ja osottautui puolaviaksi.Kannattaisi tämä vika ensin sulkea pois.

Teemuxs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 62
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #6 : 06.07.2018, 20:39:07 »
Edelliseen viestiin en osaa kyllä vastata, mutta päivitän tilannetta vähän.

Alan uskoa kuitenkin taas ketjuteoriaan. Nyt olen kuunnellut tarkemmalla korvalla ääniä käynnistellessä paikallaan, ja tutun kuuloista rallatusta kuuluu tietyllä kierrosalueella.

Kai se on nöyrryttävä ja kyseltävä hintaa ketjun vaihdolle merkkihuollosta. Kalliiksi tulee, mutta niin tulisi auton vaihtokin.
Onko mitään mahdollisuutta että en joutuisi maksamaan koko remonttia itse? Autohan on jo vanha kun on vm. 2010, mutta kilometrejä on kuitenkin vähän.
Mitään vinkkejä tähän ylipäänsä? Vaihtoehdot ovat kai Veho tai Länsiauto. Länsiautolla kävin vaihdattamassa katkenneen pissapojan letkun ja silloin ainakin palvelu oli ihan hyvää.

PK-seudulla vaihtoehtojahan on runsaasti: Autokeskus, Autoverkkokauppa, Länsiauto, Metroauto, Mäkelän kone ja Veho.
Nykyisin Peugeot 208 GTi by PSP -17

Ex PSA: Peugeot 207 GT -07

tk-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #7 : 06.07.2018, 22:46:33 »
Ei venynyt ketju rallata kuin kylmänä hetken käynnistyksen jälkeen. Mahdollisia vikoja noilla kilometreillä on myös kartaiset imuventtiilit (jos niitä ei putsattu koneremontin yhteydessä) sekä turbon hukkaportti voi olla jo väljä (omassa autossa 120tkm kohdalla meni turbo vaihtoon). Mahdollinen vikakohde koneessa on myös korkeapainepumppu mikä yleensä menee vaihtoon kyllä vasta hieman myöhemmin, 150tkm jälkeen. Turbovikakin on vaikea saada esiin, vaatii käytännössä testerin kanssa ajelua ja toivotun ja todellisen ahtopaineen vertailua reaaliajassa.

Jos puolavikaa epäilee, niin itse ainakin vaihtaisin ainakin kertaalleen päikseen "viallisen" ja ehjän ja katsoisin siirtyykö vikakoodi puolan mukana. Viallisen puolan pitäisi toki antaa vikakoodia vialliseen sylinteriin.

THP:n kanssa kannattaa aina pyytää tekemään tiketti maahantuojalle, varsinkin jos edellisestä remontista on vain vähän kilometrejä. Ainakin omassa meni jakopää vielä takuuseen 35tkm moottorivaihdon jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2018, 22:50:20, kirjoittanut tk- »

dilinjae

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #8 : 25.07.2018, 18:26:15 »
Noniin päivitystä tähän keissiin.

Auto odottelee tällä hetkellä merkkihuollossa mitä sille tehtäisiin. Vikaa oli diagnosoitu ja puhelusta jäi mieleen seuraavaa (Alkoi ottamaan päähän siihen malliin että osa informaatiosta saattoi mennä ohi).

Jakoketju ja hilppeet pitäisi uusia. Ajoitus on kuulemma vähän pielessä (tjsp). Sytytystulppia suosittavat myös vaihdettavaksi, ovat kuluneen näköisiä tms(?).
Tulpat vaihdettiin kyllä moottorirempassa 15 tkm sitten, oudolta kuulostaa. Hinta-arvio koko tälle lystille 2000 €  >:(

Moottoriremontissa on jakopäähän vaihdettu merkkihuollon mielestä "vääriä" osia, ilmeisesti siis jotain tarvikeosia.
Tehdas ei tule asiassa vastaan millään tavalla, koska on käytetty vääriä osia aikaisemmin.

Pyysin nyt kuitenkin tekemään tiketin valmistajalle, kuten tk- suositteli vaikka kullosti siltä että mitään toivoa ei ole.

Kovin kalliilta kuulostaa. Aiemmin lukemani perusteella olin varautunut henkisesti siihen että jakoketju saattaa mennä uusiksi ja hinta olisi 1000 € pintaan  :(

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 238
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #9 : 26.07.2018, 07:36:41 »
Etsi halvempi korjaamo ketjun vaihtoon. Ei sen tarvi olla merkkiliike, riittää kun joku vaan osaa tuon työn tehdä.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 108
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #10 : 26.07.2018, 08:12:47 »
Tota, siis missä toi koneremontti on tehty? Noin siis jos vääriä osia on käytetty? Ei merkkiliike? Kannattaa nyt aluksi pyytää kirjallisena se työlista ja sitte kilpailuttaa korjaamoita sen kanssa, ei tohon muuten saa koskaan mitään järkevää päätöstä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

dilinjae

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #11 : 26.07.2018, 08:25:03 »
Koneremontti tehtiin pikkupajalla, ei merkkiliikkeessä. Myyjäliike valitsi korjaamon, koska osa kustannuksista meni sen piikkiin. Soittelin tuonnekin pajalle ja mielestään olivat käyttäneet ihan valideja osia ja olivat kummissaan miten jakopäässä voi muka olla vikaa.
Hekin olisivat valmiita katsomaan autoa ale-hinnalla, mutta voiko luottaa että joku muu kuin merkkiliike osaisi tehdä korjauksen...?

tk-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #12 : 26.07.2018, 08:48:00 »
Maahantuojahan voi varmasti tuommoiseen vedota, mutta fakta on ettei alkuperäisosatkaan sen paremmin kestä. Itselläkin jälleen ketju rallattaa 35tkm edellisestä vaihdosta ja auto nykii hieman. Toistaiseksi ratkaisin ongelman tankkaamalla 98. Joskus rallattelevan ketjun kanssa pääsee vielä vähän eteenpäin kun vaihdattaa kiristimen, uusimmalla softalla kone vissiin sietää enemmän ketjun venymää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 108
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #13 : 26.07.2018, 09:14:41 »
Hanki nyt kirjallisena se mitä siinä koneessa on pielessä, mitkä osat on vääriä, mitä pitäisi uusia ymv. sen listan kanssa on vähän eri homma alkaa kysellä tarjouksia. Toisaalta sen lisatn kanssa voi mennä kysymään krempan tehneeltä korjaamolta onko osat todella olleet vääriä vai ei. Kyllä ton varmaan korjaa moni korjaamo, joku merkki pajakin voi tehdä ton edullisesti, mutta ei varmaan kehä III sisäpuolella.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 238
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #14 : 26.07.2018, 09:15:19 »

Hekin olisivat valmiita katsomaan autoa ale-hinnalla, mutta voiko luottaa että joku muu kuin merkkiliike osaisi tehdä korjauksen...?
voi luottaa, ei tuo työnä mikään ihmehomma ole eikä merkkiliikkeen asentajat ole taikureita. Eikä tuohon moottoriin varmaan väärät osat edes sovi.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07