Kirjoittaja Aihe: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)  (Luettu 447 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dilinjae

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Auto: 2010 5008 1,6 THP 156 (93 000 km).

Hei, ensimmäinen viesti foorumille. Olen koittanut vastaavaa ongelmaa etsiä mutta ei ole löytynyt. Kyseisen auton kanssa on murheita riittänyt ja nyt ajattelin kysyä viisaammilta jos jollain olisi tuntumaa käsillä olevaan ongelmaan.

Auto kiihtyy mielestäni nykivästi erityisesti 5 vaihteella noin 60km/h nopeudesta ja 6 vaihteella noin 80km/h nopeudesta. Reippaammissa kiihdytyksissä ja korkeammilla kierroksilla nykiminen on joko huomaamattomampaa tai sitä ei tapahdu.

Talvella kovemmilla pakkasilla meno oli nykivää jopa tasakaasulla silloin kun kone ei ollut ehtinyt vielä lämmetä. Nykiminen loppui kun moottori lämpeni normaaliin lämpötilaan.

Eräänä kauniina päivänä vein auton oman omistukseni aikana ensimmäiseen vuosihuoltoon, jolloin minulle soitettiin huollosta että koneessa on moottorivaurio ja "Moottori pitää vaihtaa". No moottoria ei vaihdettu, mutta liikkeen kautta kyseiseen autoon tehtiin moottoriremontti 79 tkm. kohdalla, jolloin vaihdettu jakoketju, männänrenkaat, tiivistesarja, kampiakselin ja kiertokangen laakerit, kampiakselin stefat ja venttiilien ohjurikumit. Kansi on tasoitettu ja lohkoa koneistettu ja ties mitä. Samalla vaihdettiin kytkinpaketti. Tarina ei kerro sen tarkemmin millainen moottorivaurio oli kyseessä ja mikä sen oli aiheuttanut. Moottori söi ennen remonttia öljyä n 1l / 1000 km.

Nyt öljyjä ei ole tarvinnut lisätä ja auto tuntuu muuten hyvältä mutta tuo nykiminen harmittaa.
Itse epäilen jonkinlaista anturivikaa tmv, onko jollain tätä tukevia kokemuksia tai muita ehdotuksia?

Mietin vaan että onko tähän mahdollisesti joku helppo korjaus tehtävissä ja onko merkkihuolto nyt järkevä paikka tämän korjaamiseen? Vai pitäisikö kenties vaan elää asian kanssa ja odotella että auto jättää tielle tai jotain vastaavaa  :D

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 776
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #1 : 27.06.2018, 17:46:06 »
Kyllähän tuo kovin kuulostaa venyneeltä jakoketjulta. Kannattaa kokeilla tällä foorumilla hakusanana esimerkiksi thp.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

dilinjae

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #2 : 28.06.2018, 07:44:03 »
Kaikki on tietysti mahdollista kun THP:stä kuitenkin kyse, mutta tarkottaisi sitä että ketju ei ole kestänyt edes 15000 kilometriä joka kuulostaa kyllä aika hurjalta.

Tosiaan siis ketju vaihdettu kun autolla oli ajettu 79 tkm ja nyt kilsoja 93 tkm. Aikaisemmin kun ketju oli venynyt piti se järkyttävää räminää talvella käynnistettäessä. Viime talvena oli ihan hiljainen, mutta tuota pätkimistä esiintyi silti kovilla pakkasilla.

urkki

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 288
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #3 : 28.06.2018, 08:34:33 »
Onko jos kantta ja lohkoa höylätty jo muutenkin nokat myöhäisellä vai onko näissä säädettävät pyörät?

dilinjae

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #4 : 06.07.2018, 19:45:26 »
Edelliseen viestiin en osaa kyllä vastata, mutta päivitän tilannetta vähän.

Alan uskoa kuitenkin taas ketjuteoriaan. Nyt olen kuunnellut tarkemmalla korvalla ääniä käynnistellessä paikallaan, ja tutun kuuloista rallatusta kuuluu tietyllä kierrosalueella.

Kai se on nöyrryttävä ja kyseltävä hintaa ketjun vaihdolle merkkihuollosta. Kalliiksi tulee, mutta niin tulisi auton vaihtokin.
Onko mitään mahdollisuutta että en joutuisi maksamaan koko remonttia itse? Autohan on jo vanha kun on vm. 2010, mutta kilometrejä on kuitenkin vähän.
Mitään vinkkejä tähän ylipäänsä? Vaihtoehdot ovat kai Veho tai Länsiauto. Länsiautolla kävin vaihdattamassa katkenneen pissapojan letkun ja silloin ainakin palvelu oli ihan hyvää.

cola

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 253
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #5 : 06.07.2018, 20:12:23 »
Omassa autossa oli juuri samanlaiset oireet ja osottautui puolaviaksi.Kannattaisi tämä vika ensin sulkea pois.

Teemuxs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #6 : 06.07.2018, 20:39:07 »
Edelliseen viestiin en osaa kyllä vastata, mutta päivitän tilannetta vähän.

Alan uskoa kuitenkin taas ketjuteoriaan. Nyt olen kuunnellut tarkemmalla korvalla ääniä käynnistellessä paikallaan, ja tutun kuuloista rallatusta kuuluu tietyllä kierrosalueella.

Kai se on nöyrryttävä ja kyseltävä hintaa ketjun vaihdolle merkkihuollosta. Kalliiksi tulee, mutta niin tulisi auton vaihtokin.
Onko mitään mahdollisuutta että en joutuisi maksamaan koko remonttia itse? Autohan on jo vanha kun on vm. 2010, mutta kilometrejä on kuitenkin vähän.
Mitään vinkkejä tähän ylipäänsä? Vaihtoehdot ovat kai Veho tai Länsiauto. Länsiautolla kävin vaihdattamassa katkenneen pissapojan letkun ja silloin ainakin palvelu oli ihan hyvää.

PK-seudulla vaihtoehtojahan on runsaasti: Autokeskus, Autoverkkokauppa, Länsiauto, Metroauto, Mäkelän kone ja Veho.
Nykyisin Peugeot 208 GTi by PSP -17

Ex PSA: Peugeot 207 GT -07

tk-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: 5008 - Nykiminen alakierroksilla kiihdytettäessä (THP)
« Vastaus #7 : 06.07.2018, 22:46:33 »
Ei venynyt ketju rallata kuin kylmänä hetken käynnistyksen jälkeen. Mahdollisia vikoja noilla kilometreillä on myös kartaiset imuventtiilit (jos niitä ei putsattu koneremontin yhteydessä) sekä turbon hukkaportti voi olla jo väljä (omassa autossa 120tkm kohdalla meni turbo vaihtoon). Mahdollinen vikakohde koneessa on myös korkeapainepumppu mikä yleensä menee vaihtoon kyllä vasta hieman myöhemmin, 150tkm jälkeen. Turbovikakin on vaikea saada esiin, vaatii käytännössä testerin kanssa ajelua ja toivotun ja todellisen ahtopaineen vertailua reaaliajassa.

Jos puolavikaa epäilee, niin itse ainakin vaihtaisin ainakin kertaalleen päikseen "viallisen" ja ehjän ja katsoisin siirtyykö vikakoodi puolan mukana. Viallisen puolan pitäisi toki antaa vikakoodia vialliseen sylinteriin.

THP:n kanssa kannattaa aina pyytää tekemään tiketti maahantuojalle, varsinkin jos edellisestä remontista on vain vähän kilometrejä. Ainakin omassa meni jakopää vielä takuuseen 35tkm moottorivaihdon jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2018, 22:50:20, kirjoittanut tk- »