Kirjoittaja Aihe: 308 - AdBlue-lisäaineen lisääminen  (Luettu 1316 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

BlueHdi

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
308 - AdBlue-lisäaineen lisääminen
« : 02.07.2018, 18:48:13 »
Auto: 2015 308 SW 1,6 BlueHDi 120 (35 000 km).

Syttyi varoitusvalo ja ilmoitus 2400 km ajomatkasta. Auto ollut 1tkm sitten huollossa ja vieläpä merkkiliikkeessä! Ohjekirjan mukaan,pitäisi huollon täyttää. Liekö unohtunut,vai onko vakava vuoto? Jää nähtäväksi. Tänään kuitenkin ostin Motonetista, Nesteen 10L plänikän. Tankkasin mukana tulleella haitariletkulla,ja olipa helppo ja siisti homma. Mittarissa nyt 35 tkm, ja kysymys. Kuinka usein tuon joutuu kankkaamaan?

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 258
Vs: 308 - AdBlue-lisäaineen lisääminen
« Vastaus #1 : 03.07.2018, 09:11:59 »
Eivät ole huollossa täyttäneet vaikka pitäisi. jostain syystä usein "unohtuu".

Minulla on huutanut sen 10 l pönikän n. 10000 km välein.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 436
    • CitiX Oy
Vs: 308 - AdBlue-lisäaineen lisääminen
« Vastaus #2 : 05.07.2018, 21:24:18 »
Joo voi olla huollossa tullut sekaannus, uusissa autossa kun sitä ei huollossa tehdä enää...
Ad-blueta kuluu tosiaan noissa tuon ikäisissä karkeasti 1l/1000km. Säiliö n.17L. Talvisin monet päässe 25tkm huoltovälin kyllä ilman lisäystä (kylmällä moottorilla adblueta ei kulu)
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 258
Vs: 308 - AdBlue-lisäaineen lisääminen
« Vastaus #3 : 06.07.2018, 08:45:14 »
Ovat kyllä keksineet PSA:lla valkoviinipäissään täysin idioottimaisen paikan sille täyttöaukolle. Sen pitäisi olla bensakorkin vieressä.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 004
Vs: 308 - AdBlue-lisäaineen lisääminen
« Vastaus #4 : 06.07.2018, 12:43:44 »
Ne oli kaikilla aluksi tyhmässä paikassa, nykyään myös PSA:lla siellä missä haluat.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 258
Vs: 308 - AdBlue-lisäaineen lisääminen
« Vastaus #5 : 07.07.2018, 07:51:16 »
Hä? Siis saako sen paikan jotenkin valita vai tarkoitatko että nykyisin on siellä tankin täyttöluukussa? Mistä alkaen?

ves_ku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: 308 - AdBlue-lisäaineen lisääminen
« Vastaus #6 : 07.07.2018, 20:10:50 »
Varmaankin tarkoittaa, että malleissa joihin adblue on tullut ns lennosta on korkki laitettu puoli väkisin sinne mihin sen helposti saanut. Nykyisin kun tuo litku on oletus niin täyttöpaikkakin on järkevöitynyt.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 108
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - AdBlue-lisäaineen lisääminen
« Vastaus #7 : 08.07.2018, 08:47:53 »
En tiedä miten toi voi olla noin vaikeaa, kun esimerkiksi 308n kohdalla täyttöaukon sijainti selviää polttoaineen täyttöluukun muodosta. Pyöreässä se on jossain takakontissa, kulmikkaassa samassa missä polttoaineen täyttökin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 258
Vs: 308 - AdBlue-lisäaineen lisääminen
« Vastaus #8 : 09.07.2018, 15:41:28 »
Mitä veikkaat että kuinka moni tietää tämän "nyrkkisäännön"?

saraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: 308 - AdBlue-lisäaineen lisääminen
« Vastaus #9 : 09.07.2018, 17:58:53 »
Ohjekirjastahan tuo täyttöpaikka piti katsoa. Kommentointihan taisi olla siinä, että peräluukussa oleva täyttöreikä on surkeassa paikassa. Styroksilaatikko piti ottaa pois, jotta Adbluen sai lisättyä siististi. Samalla piti märällä rätillä hinkata kuivuneet kuset pois muovisesta pohjasta. Eli huollossa eivät vissiin poista styroxlaatikkoa, vaan lurauttavat huonolla suihkulla reikään päin. Siltä se näytti, oli siivottoman näköinen. Enkä tiennyt pyöreän tai kulmikkaan bensatankinluukun eroa. Kännyllä on huono kirjoittaa.
exät: 350 four, 750 four, gw1100, gw1200, vw bussi, saab 99, 405 break.
nyxät: 404 -63, 407sw -05, 206cc -01, gw 1500 -95, 207cc -07

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 108
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - AdBlue-lisäaineen lisääminen
« Vastaus #10 : 10.07.2018, 07:08:37 »
Lähinnä ajattelin että luulisi merkkihuollon tietävät eron, eka autohan oli käynyt sellaisessa...  ...vai onko nämä täyttämättä jäämiset jotain tusinahuoltojen puuhia?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 848
  • 307
Vs: 308 - AdBlue-lisäaineen lisääminen
« Vastaus #11 : 10.07.2018, 08:54:52 »
Ohjekirjastahan tuo täyttöpaikka piti katsoa. Kommentointihan taisi olla siinä, että peräluukussa oleva täyttöreikä on surkeassa paikassa. Styroksilaatikko piti ottaa pois, jotta Adbluen sai lisättyä siististi. Samalla piti märällä rätillä hinkata kuivuneet kuset pois muovisesta pohjasta. Eli huollossa eivät vissiin poista styroxlaatikkoa, vaan lurauttavat huonolla suihkulla reikään päin. Siltä se näytti, oli siivottoman näköinen. Enkä tiennyt pyöreän tai kulmikkaan bensatankinluukun eroa. Kännyllä on huono kirjoittaa.
Tämä juosten kustu -tyylillä hoidettu AdBlue täyttö, ei kai sentään merkkiliikkeen tekosia? Repsikka hommissa kuormuriin tankkasin AdBlueta, kanisterissa ei ollut korvausilma ruuvia ja hieman tumpeloin ja lorahti sitten asvaltille, niin olihan se aika tököttiä putsailla.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: 308 - AdBlue-lisäaineen lisääminen
« Vastaus #12 : 10.07.2018, 21:56:02 »
C5 Sitikkaan kerran lorotellut sinne vararengaskotelon pohjalla olevaan korkkiin. Eipä se tosiaan mukava ole purkaa korkkia esille varsinkaan jos kontissa sattuu olemaan muutakin kuormaa. En kuitenkaan kokenut ylivoimaiseksi hommaksi. Litkun kaatamista helpotti kummasti kun yhdisti kaksi Nesteen kympin kannun mukana tullutta kaatoletkua. Menevät sisäkkäin kun käyttää voimaa ja tulee tiivis. Kaatelu onnistuukin sitten jo ihan auton ulkopuolelta.

Pirkkalan Linnakallion Nesteeltä saa muuten kuluttajaletkusta Ureaa. Maksaa tosin mekein tuplat mitä kanisterissa, mutta on ainakin tankinluukusta täytettävään helppo.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2018, 22:00:30, kirjoittanut ves_ku »