Kirjoittaja Aihe: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)  (Luettu 608 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JoneJNS

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« : 05.07.2018, 20:44:05 »
Auto: xxxx Partner 1,9 (DW8).

Pökötti on ruennu kenkkuilemaan minulle nyt tosissaan. Aiemmin oli ongelmaa käynnistyvyyden kanssa talvella, mutta nyt se on alkanut tekemään sitä kesälläkin. Jos auto seisoo esim pari päivää tai yli tulee ongelma suurempana. Ongelma on siis, että aamulla hehkutan ja kun hehkuvalo sammii käännän avainta ja joudun starttaamaan 3-5sek kunnes hörähtää ja lähtee käyntiin parilla pytyllä ja sammuu. Sitten kun starttaa uudestaan käy hetken kahdella mut hetken päästä tulee loputkin peliin. Talvella tein muutamana aamuna (-5 - -10astetta pakkasta) testin, että starttaan ilman hehkutusta niin kauan, kunnes lähtee käyntiin ja kun se kotvasen starttauksen jälkeen lähti, toimi se samointein kaikilla pytyillä. Mistä alan kaivaa vikaa ennenkuin se tekee tosissaan lopun?

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 809
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #1 : 05.07.2018, 22:26:32 »
Venat kantaa.

toyryla

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 45
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #2 : 06.07.2018, 08:03:11 »
Venttiilien kantaminen on DW8:lle hyvin tyypillistä ja oireet ovat juuri kuvatunlaiset, mutta venttiilien säätö on sen verran työläs homma, että ensin kannattaa tarkastaa hehkutulpat.
Peugeot Partner Wagon 1,9 DW8 vm. 2001 (rek. 2000) ilmastointi, pariovet, pohjapanssari
Peugeot 504 Pickup 2,3 XD2 vm. 1990 (plus kaksi varaosa-avolavaa)
Peugeot 309 GR 1,6 XU52C vm. 1989
Renault R4 Export 0,85 vm. 1974
Chevrolet Blazer 5,7 vm. 1992

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 878
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #3 : 06.07.2018, 08:51:19 »
venttiilien säätö on sen verran työläs homma

Jos en väärin muista, niin taisivat olla ns. palasäätöiset = myöskin melko hinnakasta, jossa se itse työnkään osuus ei ole kovin pieni purkamisineen yms :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 051
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #4 : 06.07.2018, 08:57:37 »
Luulen jossakin kuvissa nähneeni paloja vaihdettavan ilman purkamista. Puristamalla venttiili auki saattaa, rakenteesta riippuen, tulla sen verran tilaa, että vaihdon voi suorittaa. En tiedä onko se tässä tapauksessa mahdollista.

toyryla

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 45
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #5 : 06.07.2018, 08:59:59 »
Kyllä muistat ihan oikein, palasäätöiset ovat, ja nokka-akseli pitää irrottaa, että saa paloja vaihdettua. Työn osuus on kustannuksissa hallitseva. Minun käyttämäni korjaamot eivät veloita säätöpaloista, koska niille jää vanhat palat taas johonkin toiseen säätöön käytettäväksi. Säätötarve ei aiheudu palojen kulumisesta, vaan siitä, että venttiilit syövät itseään syvemmälle kannen seeteihin. Minulla on nyt kaikki säätövara käytetty, ohuempia säätöpaloja ei enää ole. Seuraavaksi on siis puolen miljoonan kunniaksi irrotettava kansi ja vaihdatettava Hämeen Dieselissä uudet seetirenkaat.
Peugeot Partner Wagon 1,9 DW8 vm. 2001 (rek. 2000) ilmastointi, pariovet, pohjapanssari
Peugeot 504 Pickup 2,3 XD2 vm. 1990 (plus kaksi varaosa-avolavaa)
Peugeot 309 GR 1,6 XU52C vm. 1989
Renault R4 Export 0,85 vm. 1974
Chevrolet Blazer 5,7 vm. 1992

JoneJNS

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #6 : 06.07.2018, 09:02:21 »
Joo olen kuullu sen, että venat kantais, mutta mielestäni se oli vanhemman moottorin ongelma ja siks toisekseen kun se kuitenkin ns. kylmänä pitkän startin jälkeen lähtee käyntiin nätisti kaikilla sylintereillä.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 051
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #7 : 06.07.2018, 09:12:37 »
Puristusmittauksella tuosta voi varmistua.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 878
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #8 : 06.07.2018, 12:17:27 »
Joo olen kuullu sen, että venat kantais, mutta mielestäni se oli vanhemman moottorin ongelma ja siks toisekseen kun se kuitenkin ns. kylmänä pitkän startin jälkeen lähtee käyntiin nätisti kaikilla sylintereillä.

No vanhempi ja wanhempi, ei tuo DW8, eli 1.9d vapari nyt enää ihan kovin tuorettakaan tekniikkaa kyllä edusta. Itsellä tuollainen viihtyi talossa nimenomaan Partnerina bränikästä 06/99 liekö peräti kesään 2012 saakka tjsp. Tuona aikana se ei kerinnyt keräämään kuin n. 150tkm mittariinsa, eikä vielä venasäätöihin jouduttu vaikka ei se enää kyllä kovin kaukana ollut, sen verran oli välykset jo muuttuneet :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

tolari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #9 : 11.07.2018, 12:30:38 »
Kannattaa katsoa ettei polttoaine laske takas tankkiin. Mulla käsipumppu päästi ilmaa, kylmänä pitkä startti. Venttiilin säätöpaloja saa tarvikkeena, itse hommasiin nykyiseen(muistaakseni örum:lta). Mulla ei vanhemmassa (vm2000) tarvinnu säätää koskaan, nykyisessä (vm2006) saa säätää vajaan 100 tkm välein!
edelliset:205 1.9D -81, 405 1.6 -92, 306 1.9TD -97, 406 2.1TD -98, 406 2.0HDI -03, 807 2.0HDI -05,
nykyinen: Volkswagen transporter 2,5 TDI -06(matkailuauto) , citroen berlingo 1.9D -00

JoneJNS

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #10 : 11.07.2018, 13:42:29 »
Hei kiitos tuosta vinkistä. Tuo vois ollakkin mahdollinen syypää. Korjasitko jotenkin entisen vai hommasitko uuden?