Kirjoittaja Aihe: XU yksipisteruiskut ja elektroninen sytytys  (Luettu 1270 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

toyryla

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 45
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
XU yksipisteruiskut ja elektroninen sytytys
« : 06.07.2018, 08:21:34 »
Mietinnässä on XU5 2C:n muuntaminen yksipisteruiskuksi ja edelleen felx-fuel-kelpoiseksi lisäämällä alkoholianturi ja vaihtamalla kaupallinen avoin ohjausjärjestelmä, esim. Microsquirt tai Ecumaster EMU. Siihen liittyen kaksi kysymystä:

1. Mikä Peugeoteissa käytetty yksipisteruiskutusyksikkö on osoittautunut luotettavimmaksi? Käytössähän on ymmärtääkseni pari eri Magneti-Marellia ja Solex Fenixiä. Etanolin vaatiman suuremman ruiskutusmäärän takia olen miettinyt XU9M (DDZ) -moottorissa käytettyä Solex Fenixiä. Polttoaineen painetta pitää mahdollisesti myös korottaa, jotta ruiskutusmäärän saa riittämään myös etanolilla.

2. Onko jossain XU:ssa käytetty elektronisessa sytytyksessä virranjakajan paikalla olevaa sytytyksen asentotunnistinta? Vai pitääkö turvautua aftermarket-ratkaisuihin? Tarkoitus ei ole ottaa moottoria ylös, joten vauhtipyörän vaihto ja asentoanturin lisääminen sinne ei ole toivottavaa.

Mitään kokonaistaloudellista kannattavuutta ja hyötyä tällaisella hommalla ei tietysti ole, vaan tavoitteena olisi teknisen hauskuuden ohella ruiskun käyttömukavuus ja rakentamisvaiheen jälkeen edullisemmat ajokilometrit. Ja pitäähän etanoli myös moottorin puhtaampana.
Peugeot Partner Wagon 1,9 DW8 vm. 2001 (rek. 2000) ilmastointi, pariovet, pohjapanssari
Peugeot 504 Pickup 2,3 XD2 vm. 1990 (plus kaksi varaosa-avolavaa)
Peugeot 309 GR 1,6 XU52C vm. 1989
Renault R4 Export 0,85 vm. 1974
Chevrolet Blazer 5,7 vm. 1992

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 051
Vs: XU yksipisteruiskut ja elektroninen sytytys
« Vastaus #1 : 06.07.2018, 09:07:05 »
Muistelen 16 vuoden takaa, että 2 litraisessa XU:ssa ei ollut virranjakajaa vaan siinä oli kaksoispuola eli hukkakipinäsytytys. Sitä en muista tai tiedä mistä tahdistus tuli.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: XU yksipisteruiskut ja elektroninen sytytys
« Vastaus #2 : 06.07.2018, 11:57:17 »
Todennäköisesti vauhtipyörältä. En oikein keksi, missä 8-venttiilisessä XU:ssa olisi asennontunnistus jakajassa tai sen tilalla.

Oletko tarkistanut ettei jo paikallaan olevassa vauhtipyörässä ole hammastusta asentoanturille? Näkee siitä asentoanturin reiästä katselemalla jos vaihteistossa sellainen on.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01