Kirjoittaja Aihe: 206 - Takajarrukenkien vaihto  (Luettu 410 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Potkotin

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
206 - Takajarrukenkien vaihto
« : 10.07.2018, 13:25:59 »
Auto: 2006 206 SW 1,4 (115 000 km).

Ranskan tuotteet itselle vähän vieraampia. Homman nimi oli alunperin takajarrukenkien vaihto. Rumpu oli pirun kovassa arvatenkin melkoisen kulumaolan takia. No, eihän tuohon ole huomattu laittaa mitään kikkaa jolla saisi kenkien säädön löysätyksi. Käsijarruvaijerin löysäämisestä ei näyttänyt olevan suuremmin apua. Pyörän pulttien reijistä en onnistunut päästä säätöpyöräänkään käsiksi.  Lievää suurempaa väkivaltaa käyttäen sain rumpua yläreunasta raolleen niin että sain kengät kammettua meisselillä rummusta ulos. Valitettavasti taisi pyöränlaakeri tuhoutua samalla? Ensin kuvittelin että siellä on vanhan ajan erilliset kartiorullalaakerit mutta varaosakataloogia tutkimalla alkoi näyttää sitä että onkin ns pakettilaakeri joka ei ole purettavissa? Onko näin? Nyt ne kuitenkin on rullat ja sivulevyt ym erillään.  Mites tästä eteenpäin? Pitääkö mun hommata uusi laakeri ja rumpu, koska foorumia selaamalla vaikuttaa siltä että laakeria rummussa pitävää lukkorengasta ei helpolla saa irti? Entäs laakerin asennus jos ja kun siihen joutuu? Onko siinäkin joku salainen kikka? Laakerin sisäkehä pitäisi saada akselilta irti? Lähteekö kampeamalla vai ulosvetäjällä?

Miten kummassa nämä on tarkoitettu purettavaksi jos joka "jarruhuollossa" menee kaikki  kilkkeet uusiksi?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 075
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 206 - Takajarrukenkien vaihto
« Vastaus #1 : 10.07.2018, 20:07:35 »
Ainakin ennen sai kengät löysättyä kun työnsi pultin reijästä jarrukengässä kiinni olevan käsijarrun kammen ohi rajoittimen.



« Viimeksi muokattu: 10.07.2018, 20:12:46, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Potkotin

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 206 - Takajarrukenkien vaihto
« Vastaus #2 : 11.07.2018, 11:04:15 »
Kiitos vinkistä, pitääpä toisella puolella koittaa vääntää.

Pajan mukaan laakerin voi kasata uudelleen. Putsaan ja laitan uudet rasvat ja nippuun, katotaan miten äijän käy.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 846
Vs: 206 - Takajarrukenkien vaihto
« Vastaus #3 : 11.07.2018, 12:25:08 »
Rakenne on aivan samanlainen kuin kaikissa nykyaikaisissa eurooppalaisissa autoissa on ollut jo vuosikaudet. Samat valmistajat eri autoihin tekevät jarruosat ja maakohtaisia eroja ei rakenteissa ole, ainoastaan valmistajakohtaisia. Lukkorenkaat lähtee ihan normaalisti irti ja asennuksessa ei ole mitään normikäytännöstä poikkeavaa. 206:n takajarrut ovat erinomaisen kestäviä, tytön 206:lla on ajettu yli 250 tkm ja takajarruja ei ole koskaan edes aukaistu. Samoin etujarrut Boschin valmistetta ovat erittäin hyviä, kaipaavat mitättömän vähän huoltoa ja näillekkään ei ole tarvinnut tehdä mitään.
Ja  koko systeemin pystyy amatööriasentaja pilaamaan täysin ostamalla halvimpia mahdollisia Motonetin kiinalaisosia.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2018, 12:28:14, kirjoittanut EFL605 »

Potkotin

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 206 - Takajarrukenkien vaihto
« Vastaus #4 : 12.07.2018, 11:01:05 »
Toinen puoli onnistuikin paremmin. Kampesin tosiaan käsijarrun vipua meisselillä. Toppari on tosin niin jämerä ettei vipu siitä ohi mene, mutta löysää tuli kuitenkin hivenen lisää. Rumpu irtosi meisselillä kampeamalla ja vasaralla koputtelemalla.

Jarru sinällään on ihan sama (bendix?) kun vaikka E Kadettissa jota tuli aikoinaan rassattua toistakymmentä vuotta. Kevyt huolto kerran vuoteen oli yksinkertainen kun rumpu on erillinen navasta. Opelissa oli takakilvessa vivun kohdalla reikä josta on tarkoitus vipua meisselillä kammeta. Lähes vastaava jarru löytyy myös VAG tuotteista, noissa taas taustalevyn reikä on säätöpyörän kohdalla josta säätöpyörää vipuamalla voi välitankoa lyhentää. Mikään ei estä tietenkään poraamasta uusia reikiä, taustalevy tosin aika paksu ja tilaa niukasti. Paikkakin löytyy paremmin vasta kun saa rummun pois.

Osat oli tehtaan sedän laittamat, liekkö käynyt Motonetissä.  Lukkorenkaassa ei ole reikiä lukkorengaspihdeille vaan renkaan päät on viistosti katkaistu. Irroittamiseen on näemmä olemassa erikoistyökalu, joten irroittamisessa luulisi olevan jonkinverran puuhaa meisselillä ja/tai jollain piikillä kampeamalla kun rengas pyörii siellä urassansa. Onneksi tällä kertaa ei tarvinnut tuohon ryhtyä.

Kulumaolkaa oli rummussa jo pari milliä jonka viistin kulmakoneella ja suorahiomakoneen kivilaikalla varovasti pois. 250 tkm ajetussa luulisi olevan jo aika porras jos ei ole koskaan avattu. Hihnat jos ajaa loppuun jonka jälkeen olisikin kenkäteräs olkaa vasten niin taitaisi olla viihdettä tiedossa. Tosin ei ole paljo jarruteltu jos noin pitkään riittää kitkapintaa ja levyä edessäkin.

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 351
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: 206 - Takajarrukenkien vaihto
« Vastaus #5 : 12.07.2018, 11:38:53 »
Rumpujarruissa ei kitkapinnat normaalisti hirveästi kulu. Muutenkin paras jarrutyyppi suomen olosuhteissa taka-akselilla.  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...