Kirjoittaja Aihe: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa  (Luettu 4825 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 872
Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« : 02.08.2018, 00:36:08 »
607:n 2.2 -05 painelaakeri hajosi kappaleiksi  ja hajotessaan rikkoi kampiakselin asentotunnistimen. Autolla ajettu 100 tkm ja oireena ollut auton hankinnasta lähtien kytkimen tärinä liikkeellelähdössä. Ensimmäinen kerta, kun auto jättää minut tielle 30 vuoden Peugeot-ajojen aikana.
En ole vielä irrottanut laatikkoa ja sain tänään tilaamani LUK:in kytkinpaketin ja ihmettelin suuresti painelaakerin vaatimatonta olemusta. 
Laakeri: https://spareto.com/products/500-0924-11-releaser Sivulta näkyy myös missä kaikissa autoissa laakeria käytetään.
Tutkin asiaa tarkemmin ja tulin siihen tulokseen, että ko.laakeri on varmuudella yksi surkeimmista mitä autoihin on koskaan laitettu. Katselin Sparetosta eri autojen painelaakereita, enkä löytänyt yhtään yhtä kevyttä  (90 g). Jopa tipparellussani on huomattavasti parempi laakeri ja painoltaankin 30 % suurempi. Esim. Corollan laakeri on lähes kokonaan metallinen, paino yli kaksinkertainen. Monissa autoissa hydraulinen käyttö on yhdistetty laakeriin ja näyttävät todella kestäviltä, hintakin 10-kertainen (esim. Ford ja VW). Kuplavolkkarinkin laakeri painaa 2,5 kertaa 607:n laakeria enemmän.
Lähes yhtä huonon laakerin löysin Fiat 500:sta, sekin oli painavampi.
Ennen näitä laakereita (ennen 1998) pikkupösöjenkin laakereissa oli metalliset siivet, joihin kytkinhaarukka tukeutui ja koko taustalevy oli metallia. Nyt haarukka tukeutuu suoraan laakerin taustaan ja koko kiinnitys on niin onneton, että laakerin muoviosa vanhetessaan saattaa alkaa pyörimään kiinnityksessään, jolloin tuho on nopeasti valmis. Siipimallilla pyörimistä ei voi tapahtua.
Se on tätä nykyautojen suunnittelua, että yli 160 hv:n autoon laitetaan heikompia osia kuin 34 hv:n tipparelluun, joka vielä puolet kevyempi.



urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #1 : 02.08.2018, 00:48:06 »
Jokun toisen auto merkin laakerin vaihtaa.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 872
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #2 : 02.08.2018, 13:06:16 »
Eipä siihen käy mikään muu laakeri, kytkinhaarukan kapeus estää siipimallisten laakereiden käytön. Jos joku on ostamassa kyseisellä laakerilla varustettua autoa, niin jos koeajossa kytkimen toiminnassa on vähääkään sanomista, niin kannattaa varautua toimintatonnin käyttöön lähitulevaisuudessa.
Tämän laakerin suunnitteluohjeena on ollut suunnitella mahdollisimman halvalla laakeri, joka kestää juuri takuuajan, ei yhtään enempää. Jos se olisi tehty kokonaan muovista, niin ei olisi kestänyt takuuaikaa.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 266
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #3 : 02.08.2018, 15:39:09 »
Mulla 607 2.2 vm 07 alkuperäinen kytkin kesti 237tkm jolloin hajosi paineasetelma, tuo painelaakeri oli silloin vielä ehjä.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #4 : 02.08.2018, 18:06:14 »
Eipä siihen käy mikään muu laakeri, kytkinhaarukan kapeus estää siipimallisten laakereiden käytön. Jos joku on ostamassa kyseisellä laakerilla varustettua autoa, niin jos koeajossa kytkimen toiminnassa on vähääkään sanomista, niin kannattaa varautua toimintatonnin käyttöön lähitulevaisuudessa.
Tämän laakerin suunnitteluohjeena on ollut suunnitella mahdollisimman halvalla laakeri, joka kestää juuri takuuajan, ei yhtään enempää. Jos se olisi tehty kokonaan muovista, niin ei olisi kestänyt takuuaikaa.
kai siihen nyt tekijämies laittaa käymään siihen haarukkaan tai tekee koko haarukan.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 872
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #5 : 02.08.2018, 22:22:28 »
Tekijämiehet on vähissä silloin kun tarvitaan.
Kilometrithän ei kytkimen kestossa kerro mitään, painallusten määrä on paljon enemmän merkitsevä. Oli minullakin BX:ssä aikoinaan 700 tkm ajettu alkuperäinen kytkin.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 266
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #6 : 02.08.2018, 23:05:27 »
Eikä merkkaa painelaakeriin onko tehoa 160 vai 34 heppaa, sehän vain painaa jousia.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #7 : 02.08.2018, 23:29:51 »
Taitaa nykyään nämä painelaakerit hiihtää kokoajan. Olen joistain autosta muuttanut käsin säädettäväksi.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 872
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #8 : 03.08.2018, 00:33:43 »
Luultavasti siinä 160 hv:ssa on hiukka jäykemmät jouset kuin 34 hv:ssa ettei kytkin ala luistamaan ja sitä myöten painelaakeriin tuleva kuormitus on suurempi. Tipparellun asetelman jousia painelee ihan sormivoiminkin.
Voihan sitä asentaa vaikka tuon hydraulisen painelaakerin kuten kilpa-autoihin laitetaan, mutta minun ajossa tuo huono laakerikin kestää varmasti 200 tkm niin ei ole mitään tarvetta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 266
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #9 : 03.08.2018, 08:27:27 »
Jouset on jäykemmät ja levy isompi, sillä saadaan teho tiehen. Kytkinpaketti, stefat ja öljy maksoi vaihdettuna 930e, merkkiliikkeessä.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #10 : 17.12.2018, 22:41:01 »
Eipä siihen käy mikään muu laakeri, kytkinhaarukan kapeus estää siipimallisten laakereiden käytön. Jos joku on ostamassa kyseisellä laakerilla varustettua autoa, niin jos koeajossa kytkimen toiminnassa on vähääkään sanomista, niin kannattaa varautua toimintatonnin käyttöön lähitulevaisuudessa.
Tämän laakerin suunnitteluohjeena on ollut suunnitella mahdollisimman halvalla laakeri, joka kestää juuri takuuajan, ei yhtään enempää. Jos se olisi tehty kokonaan muovista, niin ei olisi kestänyt takuuaikaa.
tuossa 406 bensiinin vaihdoin kytkimen niin painelaakeri oli ehjä mutta asetelma kulunut ja levy. Fiatin painelaakeri olisi käynyt helposti mutta kun entinen kesti kuitenkin sen mitä muutkin osat niin laitoin Lukin uuden kytkin paketin. Eipä oo iso homma vaihtaa vaikka 150t välein vaihtaisi jos auto muuten on hyvä ja vähävikainen.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 537
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #11 : 19.12.2018, 10:29:59 »
Ei ole iso homma??? Kauanko sinulta meni? Onhan tuo varsin työläs homma tehdä itse ja kallis teettää. Kyllä kytkimen pitäisi kestää pitkälle yli 200 tkm eli useimmile koko auton ikä. Ainakin minulta sujuu jakohihan vaihto 1/4 ajassa tuohon kytkinremppaan nähden. Jopa 405 taka-akselin vaihto taisi mennä nopeammin.

Ei minultakaan painelaakeri ollut se varsinainen hajonnut osa (607 170 tkm), vaan paineasetelman kynsiin oli tullut melkein painelaakerin mentävä reikä, joka sai kytkinpolkimen vatkaamaan. Painelaakeri oli pyöreäolkainen, joten ei sekään ollut auttanut.

Tuo jousikuormitteinen hydraulisysteemi kaiken järjen mukaan pitää jatkuvasti painelaakerin kiinni paineasetelmassa ja myös hiukan painetta. Miten oli ennen? Oliko painelaakeri kokonaan ilman kuormaa lepotilassa? Esim. 605 tai 405, joissa minulla kytkimet eivät ole hajonneet (405 meni lunastukseen joskus 250 tkm jälkeen, 605:llä taitaa kohta olla 220 tkm).
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #12 : 19.12.2018, 11:19:54 »
Oisko 4h mennyt ruoka taukoineen kaikkineen,eihän siinä nyt loppujen lopuksi oo montaa pulttia ja akkupulttikone on aika nopea. Olin kyllä tuon akun irroituksen tehnyt edellisenä päivänä ja tällä kertaa ei hävinnyt keskus lukko. Huomasitko Joakim miten kevyt uusi kytkin on käyttää?

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 537
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #13 : 19.12.2018, 23:01:37 »
Ohhoh, olitpa nopea! Taidat tehdä näitä useinkin ja välineet muutenkin kunnossa. Tuttu korjaamoyrittäjä sanoi tuossa menevän väkisin koko työpäivä, vaikka heilläkin tietysti on rutiinia, tosin ei välttämättä paljoa PSA-autoista.

Minulla meni muutama päivä ja kaverilla viikko. Kumpikin ensikertalaisia ko. hommassa eikä ole autonostureita tms. Jonkin verran lisäaikaa meni, kun vaihdoin kaikki stefat. Saatko sen akkupulttikoneen mahtumaan moneenkin paikkaan tuossa? En usko, että mun remonttiaikaa olisi merkittävästi lyhentynyt akkupulttikoneella.

Onhan tuo kytkin kovin kevyt nyt, selvästi kevyempi kuin ennen eikä sekään raskas ollut. Onko se sitten parempi käyttää kuin 605:n paljon jäykempi? En osaa sanoa, mutta hiukan aina outoa hyppää autosta toiseen.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #14 : 19.12.2018, 23:25:25 »
Kyllä se akkukone mahtu moneen pulttiin,osa nivelen kanssa ja paineilma räikkä myös hyvä. Itse en ottanut vetareita navasta irti vaan alapallot ja nekin lähti hyvin. Joskus nuorempana otin aikaa fiestassa niin 45 min meni kun oli vaihteisto osina pöydällä. Nosturi on kyllä itsellä käytössä ja myös vaihteisto nosturi.