Kirjoittaja Aihe: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa  (Luettu 1430 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 854
Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« : 02.08.2018, 00:36:08 »
607:n 2.2 -05 painelaakeri hajosi kappaleiksi  ja hajotessaan rikkoi kampiakselin asentotunnistimen. Autolla ajettu 100 tkm ja oireena ollut auton hankinnasta lähtien kytkimen tärinä liikkeellelähdössä. Ensimmäinen kerta, kun auto jättää minut tielle 30 vuoden Peugeot-ajojen aikana.
En ole vielä irrottanut laatikkoa ja sain tänään tilaamani LUK:in kytkinpaketin ja ihmettelin suuresti painelaakerin vaatimatonta olemusta. 
Laakeri: https://spareto.com/products/500-0924-11-releaser Sivulta näkyy myös missä kaikissa autoissa laakeria käytetään.
Tutkin asiaa tarkemmin ja tulin siihen tulokseen, että ko.laakeri on varmuudella yksi surkeimmista mitä autoihin on koskaan laitettu. Katselin Sparetosta eri autojen painelaakereita, enkä löytänyt yhtään yhtä kevyttä  (90 g). Jopa tipparellussani on huomattavasti parempi laakeri ja painoltaankin 30 % suurempi. Esim. Corollan laakeri on lähes kokonaan metallinen, paino yli kaksinkertainen. Monissa autoissa hydraulinen käyttö on yhdistetty laakeriin ja näyttävät todella kestäviltä, hintakin 10-kertainen (esim. Ford ja VW). Kuplavolkkarinkin laakeri painaa 2,5 kertaa 607:n laakeria enemmän.
Lähes yhtä huonon laakerin löysin Fiat 500:sta, sekin oli painavampi.
Ennen näitä laakereita (ennen 1998) pikkupösöjenkin laakereissa oli metalliset siivet, joihin kytkinhaarukka tukeutui ja koko taustalevy oli metallia. Nyt haarukka tukeutuu suoraan laakerin taustaan ja koko kiinnitys on niin onneton, että laakerin muoviosa vanhetessaan saattaa alkaa pyörimään kiinnityksessään, jolloin tuho on nopeasti valmis. Siipimallilla pyörimistä ei voi tapahtua.
Se on tätä nykyautojen suunnittelua, että yli 160 hv:n autoon laitetaan heikompia osia kuin 34 hv:n tipparelluun, joka vielä puolet kevyempi.



urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #1 : 02.08.2018, 00:48:06 »
Jokun toisen auto merkin laakerin vaihtaa.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 854
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #2 : 02.08.2018, 13:06:16 »
Eipä siihen käy mikään muu laakeri, kytkinhaarukan kapeus estää siipimallisten laakereiden käytön. Jos joku on ostamassa kyseisellä laakerilla varustettua autoa, niin jos koeajossa kytkimen toiminnassa on vähääkään sanomista, niin kannattaa varautua toimintatonnin käyttöön lähitulevaisuudessa.
Tämän laakerin suunnitteluohjeena on ollut suunnitella mahdollisimman halvalla laakeri, joka kestää juuri takuuajan, ei yhtään enempää. Jos se olisi tehty kokonaan muovista, niin ei olisi kestänyt takuuaikaa.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 244
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #3 : 02.08.2018, 15:39:09 »
Mulla 607 2.2 vm 07 alkuperäinen kytkin kesti 237tkm jolloin hajosi paineasetelma, tuo painelaakeri oli silloin vielä ehjä.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #4 : 02.08.2018, 18:06:14 »
Eipä siihen käy mikään muu laakeri, kytkinhaarukan kapeus estää siipimallisten laakereiden käytön. Jos joku on ostamassa kyseisellä laakerilla varustettua autoa, niin jos koeajossa kytkimen toiminnassa on vähääkään sanomista, niin kannattaa varautua toimintatonnin käyttöön lähitulevaisuudessa.
Tämän laakerin suunnitteluohjeena on ollut suunnitella mahdollisimman halvalla laakeri, joka kestää juuri takuuajan, ei yhtään enempää. Jos se olisi tehty kokonaan muovista, niin ei olisi kestänyt takuuaikaa.
kai siihen nyt tekijämies laittaa käymään siihen haarukkaan tai tekee koko haarukan.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 854
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #5 : 02.08.2018, 22:22:28 »
Tekijämiehet on vähissä silloin kun tarvitaan.
Kilometrithän ei kytkimen kestossa kerro mitään, painallusten määrä on paljon enemmän merkitsevä. Oli minullakin BX:ssä aikoinaan 700 tkm ajettu alkuperäinen kytkin.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 244
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #6 : 02.08.2018, 23:05:27 »
Eikä merkkaa painelaakeriin onko tehoa 160 vai 34 heppaa, sehän vain painaa jousia.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #7 : 02.08.2018, 23:29:51 »
Taitaa nykyään nämä painelaakerit hiihtää kokoajan. Olen joistain autosta muuttanut käsin säädettäväksi.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 854
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #8 : 03.08.2018, 00:33:43 »
Luultavasti siinä 160 hv:ssa on hiukka jäykemmät jouset kuin 34 hv:ssa ettei kytkin ala luistamaan ja sitä myöten painelaakeriin tuleva kuormitus on suurempi. Tipparellun asetelman jousia painelee ihan sormivoiminkin.
Voihan sitä asentaa vaikka tuon hydraulisen painelaakerin kuten kilpa-autoihin laitetaan, mutta minun ajossa tuo huono laakerikin kestää varmasti 200 tkm niin ei ole mitään tarvetta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 244
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: Kytkimen painelaakeri lukuisissa malleissa
« Vastaus #9 : 03.08.2018, 08:27:27 »
Jouset on jäykemmät ja levy isompi, sillä saadaan teho tiehen. Kytkinpaketti, stefat ja öljy maksoi vaihdettuna 930e, merkkiliikkeessä.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07