Kirjoittaja Aihe: 3008 - "Distance Alert/Active Safety Brake" -merkkivalo  (Luettu 799 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

empee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 93
2017 3008 1,2 Puretech 130 Allure (automaatti).

"Distance Alert / Active Safety Brake" -merkkivalo palaa omia aikojaan silloin tällöin. Mm. kun pysähtyy hetkeksi ja jatkaa sitten ajoa valo palaa 10 – 15 sekuntia ja sammuu sitten.

Ohjeessa kerrotaan, että kyseessä on ajoavustinjärjestelmä, joka sisältää kolme toimintoa:
- Törmäysvaroitin
- Älykäs hätäjarruavustin
- Automaattinen hätäjarrutus

Merkkivalo palaa yhtäjaksoisesti, mutta mitään viestiä ei tule. Auton edessä ei ole mitään, eikä järjestelmää ole otettu pois käytöstä.

Huolto koetti korjata ongelmaa tutkan kohdistamisella, mutta se ei auttanut.

Onko kukaan havainnoinut vastaavaa?
3008 II PureTech 130 Allure autom. 2017
Exät: Peugeot 308 II 1,2 Puretech 130 autom. 2014, 308SW Sport THP 156 autom. 2010 + 3xPösö, 8xCitikka, 1xNissan, 2xFord, 1xMazda, 3xFiat, 1xSimca, 4xRenault, 1xGoggomobil, 1xMesserschmitt, 1xDyna Panhard

Teemuxs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 63
Vs: 3008 - "Distance Alert/Active Safety Brake" -merkkivalo
« Vastaus #1 : 03.08.2018, 19:49:35 »
Kyseessä on ihan normaalia toiminta. Aktivoituu, kun renkaiden kääntökulma on liian suuri, turvavyö on kytkemättä tai tuulilasin monitoimivideokamera on likainen. Siihen taisi olla muutama muukin muuttuja jotka tätä aiheutti.

Nimimerkillä on tätä toimintaa on itsekkin tullut ihmeteltyä, kunnes empiiristen tutkimusten tuloksena ainakin ylläolevat asiat vaikuttivat kyseisen valon syttymiseen. Sekä asiasta luki ainakin jossain vaiheessa käyttöohjekirjassakin, vaikken nyt pikaisella vilkaisulla Infotechistä löytyvästä kirjasesta mainintaa löytänyt.

Edit:

Toimintaedellytykset ovat seuraavat:

Automaattijarrutus törmäysriskissä toimii, jos seuraavat edellytykset täyttyvät :

    +virtalukon jälkeen on päällä ja moottori käy
    Törmäysvaaran varoitustoiminto on aktivoitu (Vikoja ei havaita)
    Törmäysvaaratilanteen automaattinen jarrutustoiminto on aktivoitu (Vikoja ei havaita)
    Turvallisuustoiminnot, sivuttaisvakauden valvonta ja TRAC-järjestelmä ovat aktivoituneet (Vikoja ei havaita)
    Kun turvavyöt on kiinnitetty
    Auto kulkee eteenpäin
    Auton ajonopeus ylittää 5 km/h
    Kaasupoljinta ei paineta yli 80 % (Moottorin ohjausyksikön arvio ajonopeuden rajoituksen ja säädön mukaan)
    Ei havaita kuljettajan jarrupolkimella tekemää jarrutusta, joka olisi kiihtyvyydeltään 3.5 m/s² tai enemmän
    Ei törmäysvaaratilanteen aiheuttamaa automaattista jarrutusta viimeisten 10 sekunnin aikana
    Etäisyystutkan tutkalaite tai monitoimivideokamera havaitsee esteen
    Etäisyystutka ei saa olla rajoitetun näkyvyyden tilassa
    Auton, jossa on automaattijarrutus törmäysriskissä, on pysyttävä taivutussäteeltään yli 70 metrin reitillä


« Viimeksi muokattu: 03.08.2018, 19:57:04, kirjoittanut Teemuxs »
Nykyisin Peugeot 208 GTi by PSP -17

Ex PSA: Peugeot 207 GT -07

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 507
    • CitiX Oy
Vs: 3008 - "Distance Alert/Active Safety Brake" -merkkivalo
« Vastaus #2 : 07.08.2018, 22:14:50 »
Samat havainnot
ja saman suuntaiseen päätelmään olen päätynyt kuin teemuxs tuossa myös.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97