Kirjoittaja Aihe: Puretech 130 - Moottorin imuventtiilien karstoittuminen ja sen puhdistaminen  (Luettu 12150 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Bigbear

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Auto: 308 SW 1.2 puretech 130 hv automaatti

Auto on nyt 4 vuotta vanha ja kilometrejä on noin 150tkm mittarissa.
Moottorin merkkivalo palaa ja huollossa ilmoittivat, että imukanavat ja venttiilit ovat karstoittuneet ja vaatii puhdistusta. Työn hinta noin 1000€.

Aikani netti selaillessa tuli vastaan CRC:n tuote
http://www.crcindustries.com/how-to-use-crc-gdi-ivd-intake-valve-turbo-cleaner/

Jopa maahantuoja piti sen kokeilua kannattavana ja ainakaan moottoria sillä ei pitäisi rikkoa.

Katselin moottoritilaa ja yritin pähkäillä mistä ainetta saisi ruiskutettua helpoiten moottoriin. Löysin yhden "huohotusletkun?" joka tulee imukanavaan ennen turboa. Voisikohan ainetta ruiskuttaa sinne kun sen ei pitäisi vahingoittaa ahdinta?

Onko arvon Peugeot foorumilaisilla kokemuksia vastaavasta ongelmasta ja sen korjaamisesta?

cola

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 258
Monet Pösön merkkikorjaamot käyttää Forten aineita joten se ainakin on hyväksyttyä! Tuo on jo ihan hyvin jos on päässyt 150000 km ilman karstan puhdistusta! Ootko käyttänyt 95 vai 98 bensaa ja minkä valmistajan! Entäs öljymerkki ja onko vaihdettu vain normaalihuolloissa?

Bigbear

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
95 tankattu vois sanoa että aina. Abc tai st1 on ollut täyttöpaikkana varmaan 90%. Öljyt vaihdettu vain huoltojen yhteydessä.

Voikohan ennen ahdinta olevaan putkeen suihkuttaa ainetta ?

Bigbear

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Näkyyköhän liitteenä olevat kuvat. Jos joku voisi neuvoa mihin ainetta kannattaa suihkuttaa

Bigbear

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Suihkuttelin aineen huohotusputken kohdilta. Katsotaan miten käy
 

cola

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 258
Miten muuten tuo moottori pelittää noilla kilometreillä? Syökö öljyä? Kuuluuko mitään kolinoita tms.

Bigbear

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Käsittelyn jälkeen ajettu vähän yli 100km. Vika edelleen olemassa. Obd skannerilla ei vikaa näe. Toinen koodi tuli joka kertoi liian rikkaasta seoksesta mutta se hävisi itsekseen.

Auto ei juuri kuluta öljyä ja toimii tuota vikaa lukuunottamatta moitteetta.

Foorumin säännöt taitaa estää kertomasta muista kuin otsikon aiheista tässä ketjussa. Mutta 120tkm kohdalla jakopään hihna mureni ja siitä seurasi iso remontti johon kyllä maahantuoja ja tehdas tulivat vastaan. Silti tonni siihenkin paloi.. Ja ilmastoinnin korjaukseen toinen ja pari muuta pienempää juttua. Viat vähän harmittaa kun auto on niin mukava ajaa.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 454
    • CitiX Oy
Koneen sillä vain rikkoo jos sinne imukanaviin jotain ylimääräistä ruiskuttaa, tai muuta apua siitä ei ainakaan ole...

Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

cola

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 258
Kyllä mä nyt tiedän missä suutin sijaitsee mutta kyllä mä kokeilisin.

Bigbear

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Peugeotin oma huoltotoimenpide on myös kemiallinen puhdistus aineilla imukanaviin. Toki työtä 5h edestä niin kenties purkavat enemmän ja suihkuttavat suoraan venttiilien juureen. Tuo karstoittuminen on siis yleisesti kaikkien suorasuihkutus bensamoottorien ongelma. Esim VAG on tapellut saman ongelman kanssa jo vuosia TSI  moottoreiden osalta. BMW ohjeistaa "Hiekkapuhaltamaan" karstan pois jollain pähkinä rakeella (walnut)

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 454
    • CitiX Oy
Ei, peugeot ei käytä kemikaaleja puretech moottorin puhdistuksessa. Venttiilit/imukanavat puhalletaan rakeella.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Bigbear

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Ok. Mulle kertoivat että käyttävät kemikaaleja. Kenties ensin rakeilla ja sit kemikaaleja  hiilihappojää voisi olla hyvä puhallus materiaali kun se haihtuu pois ilman jäämiä

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 454
    • CitiX Oy
Kampanjassa tehdas päivittää moottorinohjelmiston, mikä vaikuttaa merkittävästi karstoittumiseen.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Bigbear

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Ok. Eli parannusta luvassa moottoreihin jotka eivät ole vielä karstoittuneet. Ehkä suikutan vielä toisen pullon crc:n ainetta ja tälläkertaa turbon jälkeen. Jos ei auta niin sitten pitänee viedä auto huoltoon. Vajaa tehoisella ei jaksa kauaa ajaa.

Alfissimo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 332
  • TurboFiat ja V6-Alfoja. Ehkä taas joskus pösö.
Onkos näistä jo takuut käsitelty? Mitään rakettitekniikkaahan siellä ei lie ole, etteikö imusarjaa saisi otettua irti putsausta varten ja pienemmällä pajalla pitäisi hintakin pysyä kohtuullisena, ellei ole itsellä halua ja resursseja askarrella.

Edit: jos olisi omana moisella vaivalla oleva, niin tekisin itse, vaikka pitäisi jotain työkaluja tehdä tai ostaakin, niin ei ne hukkaan menisi.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2018, 23:50:23, kirjoittanut Alfissimo »
Älä tee tänään sitä, minkä voit jättää vielä huomennakin tekemättä.