Kirjoittaja Aihe: Puretech 130 - Moottorin imuventtiilien karstoittuminen ja sen puhdistaminen  (Luettu 11879 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 453
    • CitiX Oy
Onko tässä nyt se nakutus joka tulpat rikkoo, nakutus saadaan varmaan softalla estettyä. Karstan aiheuttamaan tulpan hajoamiseen en usko alkuunkaan, karstasta aiheutuvaan nakutukseen kyllä.

Näin se taitaa olla, tai itsekin sen näin näkisin. Joku tuossa sanoi ettei ole kuullut mitään, mutta ei sitä käytännössä korvalla kuulekaan.

Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Bigbear

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Tuota karstoittuminen aiheuttamaa moottorivikakoodia Ei taida saada ulos ainakaan torque softalla. Olis kiva tietää mikä tuon vian loppujen lopuksi ilmiantaa.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 653
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Samppa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Onkohan tätä samaa ongelmaa tuon moottorin vapariversiossa 1.2vti? Voisi olettaa että turbo aiheuttaa tuota karstoittumista enemmän, mutta varmaan vaparissakin EGR pukkaa pakokaasua töhnineen tuonne imusarjaan. Samoin nuo tulppaongelmat? Liekö nekin voimakkaammin turbon ongelmia.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 111
  • Kuolema kuittaa univelat...
On mutta eikös vaparissa ole epäsuoraruiskutus, joka taas pitää venttiilit puhtaana.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Samppa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Enpäs osaa sanoa.. olen olettanut että moottorit on muuten samat, mutta tässä vaparissa vain ei ole turboa ja imusarjakin sen myötä on hieman erilainen. Toki jos myös ruiskutus on epäsuora, niin sehän olisi hyvä vain tuon kartoittumisen kannalta ajateltuna. Mutta eiköhän lie tuolta osin moottorit kuitenkin samanlaisia. Miksi vapari olisi tehty epäsuoralla ruiskutuksella ja sen takia pitäisi olla erilaiset kannet yms.?

Edit: kävin kurkistamassa konetta. Kyllä se muuten se polttoaineen jakotukki on tuolla koneen takana mihkä imusarjakin menee. Aika samasta kohtaa pukkaa aina sylinterin kohdalta imusarjan haara ja polttoainelinja sisään. Saattaapi tuo jonnekin venttiilin etupuolelle ruutatakkin. Ei suuttimet ainakaan kannessa ole. Sen verran ahdas paikka että vaikea oli suutinta nähdä silmin. Suutinten sähköliittimet näkyy. Alla kuvassa taitaa näkyä yhtä suutintakin. Eli vaikuttaisi epäsuoralta ruiskutukselta tuohon aikalailla venttiilin juureen. Eiköhän tuo pidä ne hyvinkin puhtaana

Samalla tuli kurkattua öljykorkin kautta jakohihnaa. 4v ja 90tkm ajettu ja ihan hyvältä näytti päällepäin. Tulpatkin on ilmeesesti korkeintaan kerran vaihdettu. Eipä muista nyt vaihtoväliä..
« Viimeksi muokattu: 17.08.2018, 21:20:08, kirjoittanut Samppa »

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 396
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vaparissa epäsuora ruiskutus, joka pitää imuventtiilit puhtaina. Puretech -moottorin saisivat virittää dual point injection -systeemillä.
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

josiban

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Meillä on nuo molemmat moottorit ja VTI82 ei ole ollut karstaongelmia vaikka ajettu enemmän.

hessu208

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 156
Toinen VTI82 menossa ilman ongelmia. Turbottomuudessa puolensa kun ongelmista lukee, mutta toisaalta laiskahan tuo on.
205, 305, 405, 107, 208.

http://www.ylikerroin.com/

Bigbear

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Ainoa virhe minkä mun softat löytää on joku pakokaasu anturin testi ei mennyt läpi. Sylinterissä ei ole ainakaan mitään "mis fire" ongelmaa.

No kai se on vain vietävä auto pajalle. Jotenkin tuntuu vaan kusetetulta valmiiksi.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 016
Ei tuonkaltaista "nakutusta" (LSPI = Low Speed Pre-Ignition) osata edes tunnistaa autonvalmistajien toimesta.

Bigbear

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Jonkun koodin LänsiAuto oli löytänyt kun kertoivat että valmistajan hoito-ohje on se putsaus . Moottori sen ainakin tunnistaa kun on häiriö päällä. Se FAPLite ei toiminut Motonetin blackbox obd palikan kanssa tai ainakaan ei löydä ecua

tk-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
Kokeilitko piston-nimistä ohjelmaa? Se on ainakin itsellä thp:n kanssa toiminut parhaiten.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 453
    • CitiX Oy
Tuota karstoittuminen aiheuttamaa moottorivikakoodia Ei taida saada ulos ainakaan torque softalla. Olis kiva tietää mikä tuon vian loppujen lopuksi ilmiantaa.

Nakutusanturi varmaan sen nakutuksen(karstan) paljastaa ja liekö lambdakin sen huomaa jos seos pielessä.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Bigbear

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Kuvista näkyy mitkä testit eivät mene läpi
Osaakohan joku tulkita kyseisiä testejä