Kirjoittaja Aihe: Puretech 130 - Moottorin imuventtiilien karstoittuminen ja sen puhdistaminen  (Luettu 11880 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-MH-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
Puretechissa on kyllä vääntävä kone etenkin automaatilla, saa hymyn suupieleen. Tuo karstaongelma tympäsee kyllä itseäni tuoreessa autossa. Joten siltä pohjalta en omasta puolestani voi suositella, luotettavuus on kuitenkin tärkeintä.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 843
Kuvista näkyy mitkä testit eivät mene läpi
Osaakohan joku tulkita kyseisiä testejä

Millä softalla nuo on otettu? Lukeeko Delphi tätä vehjettä?

Bigbear

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Olen käyttänyt vaikka ja mitä softia tuo oli OBD Auto Doctorilla

Bigbear

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Nyt auto on Länsiautossa työn alla. Kuulemma niin karstoittunut että asentaja joutuu tekemään puhdistuksen kahteen kertaan. Onneksi hintaan se ei vaikuta. Olisi ollut kiva jos olisivat ottaneet kuvan ennen ja jälkeen.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 338
Eivät sitten osanneet ottaa opiksi THP:n karstoittumisesta. Toiset merkit osaa tehdä suorasuihku koneen niin ettei venttiilit karstotu. EGR ja huohotuksen suunnittelusta tuo johtuu, eli pidetään imuventtiiliä auki niin että osa palamiskaasuista pääsee imusarjaan ja huohotuksen kautta öljyä kuumaan imuventtiiliin, niin siihenhän se sitten palaa kiinni.

No uudet päästöluokitukset alkaa olee niin tiukat että vaaditaan imusarjasuihkutus ja suoraruiskutus yhdessä.

Bluesmies

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Kaveri kehoitti tankkaaamaan välillä (joka 4.kerta) 98:a, olisiko siitä apua karstoittumiseen?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 138
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Miksi olisi, eihän se polttoaine mitään karstoita (ainakaan merkittävissä määrin)? Ongelma on se, ettei polttoaine "huuhtele" enää imuventtiilin lautasia...

jonezi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
-Minä en ole muuta tankannutkaan kun 98:a ja pyrin ajamaan aina kaupunkiajot, joskus muutkin matkat Sport- moodilla  että tuo moottori kiertäisi yli tuon 2000rpm  jossa D heittää isommalle. Kai se että moottorille annetaan välillä "happea" vaikuttaa karstoittumiseen.

Bluesmies

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
- Noin minäkin ajattelin, vaikka en kyllä mikään moottoriasiantuntija olekaan. Enempi kokenut koneen käyttäjä.
- Eilen vaihdoin puretechini hdi:hin, kun kyllästyin viikon jälkeen odottelemaan autoani pajalta karstan ym. poistosta.
- Ainakaan aiemmissa Hdi koneissa ei minulla ole ongelmia ollut.

Anders

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Itsellä 2016 / vähän päälle 70tkm.

Nyki kiihdytyksissä -> tuli pahempi nykäsy ja valot tauluun -> hinauksella pajalle. Sytytyspuola vaihdettu.

Noin viikkoa myöhemmin taas kovempi nykäisy, ja servicevalo päälle. Tämän jälkeen tehtiin kampanjapäivitys (oli varattu jo aika), ja varattiin aika karstanpuhdistukseen. Ironista, että huoltotiskillä oli edelläoleva kaveri saman vian takia.

Kysyin sitten yleisyydestä; lyhyesti referoituna tilanne on haastava, kovat jonot, ja jo 20-30tkm autoja tulee karstasina pajalle. Tehty kampanjapäivitys kuulemma vain lisännyt ongelmia. Tässä ketjussa mainituista jatketuista takuista ei ollut mitään tietoa.

Nämä tiedot nimeltämaintsemattomasta merkkiliikkeestä yksittäisen henkilön lausumana ja "tuntumana", ei siis perustu oikeisiin asiakastilastoihin tai merkin/tehtaan kantaan.

Kysymys kuuluukin; takuun umpeuduttua kuinka mittava homma tuo puhdistus on? Jos sen joutuu tekemään arviolta 2 vuoden välein omalla kustannuksella, kuulostaa aika hurjalta. Ja pystyyköhän tuota ongelmaa mitenkään jälkikäteen saamaan "kuriin" jollain päivityksellä / osien vaihdolla , vai onko se enemmänkin ominaisuus? Itse kun en niin moottoreista ymmärä. Ja voiko tämä olla moottorille suuri rasite, ja mahdollinen syy myöhemmille, isommille vaurioille?

Pajari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Mitenkähän tuo karstoittuminen peilautuu automaatti/käsivalintaisen vaihteiston kesken. Onko esim. autom.vaihteinen herkempi karstoittumaan "liian" ison vaihteen väkisin päälle tuputtamisen takia.
Itse ainakin ajelen manuaalilaatikolla var. autolla välittämättä siitä vaihteen tuputusvalosta mitenkään. Sehän kehoittaa vaihtamaan isommalle jo erittäin pienillä kierroksilla. (seur. vaihteella jää reilusti alle 2000 rpm.)
Olen yrittänyt pitää moottorin kierrokset yli 2000 rpm:n. Vai onko tuolla ajotavallani sitten todellisuudessa  mitään vaikutusta?
Joka tapauksessa ensi viikolla on moottoriohjelmiston päivitys. Muutaman kerran on tullut niitä pätkimisiä kiihdytystilanteessa. Poistuuko ne tai ei, se jää nähtäväksi.
Mitenkähän muuten tuolla lämpimässä keski-euroopassa, noita moottoreitahan on siellä myyty varmaan miljoonia, onko sieltä kuulunut suurempia älämölöjä karstoittumisesta? Luulisi jotain kuuluvan jos joku perustavaa laatua oleva suunnitteluvika on.
Moottori on mitä mainioin, jos vaan kasassa kestää.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 856
Ihan samalla frekvenssillä hajoaa muualla euroopassa nuo autot. Kyllähän auton moottorin voi olettaa kestävän vähintään 200-300 tkm, joten valmistajan piikkiin pitäisi mennä kaikki korjaukset siihen mennessä tai sitten ostettaessa pitäisi ilmoittaa, että karstoja pitää poistella muutaman kymppitonnin välein. Vosi olla, ettei ostajia silloin liiemmin löytyisi.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 111
  • Kuolema kuittaa univelat...
Kahdella putetechilla on tullut kilsoja yli 130 tkm. Noin edellä mainitulla logiikalla olisi pajalla pitänyt käydä karsta ongelmien takia 6-13 kertaa, vaan kun ei ole. Jo tuolla aikaisemmin oli puhetta ettei aikaisemmin sytytystulpat hajoilleet niin usein, että karstoittuminen riippuu paljon ajosta, meillä se on pääasiassa matka-ajoa.

Niin, vika on vika, ei se korjaannu bensalaatua vaihtamalla, ohjelmakaan ei varmasti korjaa kaikkea. Edelleen hajonneilla puolilla ei ole mitään tekemistä karstan ja hajonneiden tulppien kanssa. Eikä se karsta sieltä imusarjasta mikinkään lähde vaikka pulkkaa polkisi kuin tulpatonta mopoa.

Mutta se kuka on vastuussa, se on myyjä, ei maahantuoja, noin siis kuluttajan suojan mukaan. Takuu loppuu edelleen 3-v/100 tkm, virhevastuu ei. Ensiomistaja voi vaatia maahantuojalta noin periaatteessa loputtomasti, toinen ei mitään. Tietyt vikakoodit pitää löytyä autosta jotta tehdas korvaa puhdistuksen...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 453
    • CitiX Oy
Tehdas sitä on välillä vihjaillut että olisi parempi käyttää alle 5% alkoholia sisältävää bensaa, mutta itse en sitä oikein karstoittumiseen usko olevan vaikutusta. Alkoholinhan pitäisi nimenomaan palaa aika puhtaasti, ilman nokea.

Tuo päivitys on vielä niin uusi että ei voi kukaan väittää että se olisi lisännyt ongelmia.

Pientä syy seuraus suhdetta hajonneen tulpat ja karstan suhteen on ollut havaittavissa, mutta ei kuitenkaan aivan selkeästi.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

josiban

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Meidän autoon tehty karstanpoistot ja päivitykset huhtikuun lopussa. Sen jälkeen tullut hieman yli 10tkm. Tuon jälkeen ajeltu 98 bensalla. Toistaiseksi ei ole ongelmia esiintynyt, tosin lyhyt matkahan tässä ajeltu.