Kirjoittaja Aihe: Puretech 130 - Moottorin imuventtiilien karstoittuminen ja sen puhdistaminen  (Luettu 8471 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eugen7

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
- 308 puretech 130, automaatti
- Active
- Ajettu 50 900 km

Oma 308 oli tosiaan huolossa imuventtiilien puhdistuksessa tuolloin 11.9.2018 ja tänään ( 30.9.2018 ) tuli näyttöön sama vika ilmoitus Engine Fault
tilattu huolto Länsiauto Vantaa:lle 2.10.2018 saas nähdä mitä tällä kertaa sanovat vian syyksi ja saako vääntää kättä kustannuksien maksajasta koska auton takuu päättyi 29.9.2018
ilmoittelen mitä löytyi ja miten muuten meni huolto.
Mulle ei kyllä auton osto tilanteessa myyjä kertonut että autossa eräs ominaisuus nimittäin täytyy puhdistaa imuventtiilit silloin tällöin

Sama täällä, allure, automaatti, ajettu 55tkm.
Puhdistettu 24.9. ja kesti kolme päivää/250km kun tuli sama vikailmoitus.
Huoltoaika netin kautta vasta 9.10. Onneksi on takuuta jäljellä noin puolivuotta.

Jw308

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
- 308 puretech 130, automaatti
- Active
- Ajettu 50 900 km

Oma 308 oli tosiaan huolossa imuventtiilien puhdistuksessa tuolloin 11.9.2018 ja tänään ( 30.9.2018 ) tuli näyttöön sama vika ilmoitus Engine Fault
tilattu huolto Länsiauto Vantaa:lle 2.10.2018 saas nähdä mitä tällä kertaa sanovat vian syyksi ja saako vääntää kättä kustannuksien maksajasta koska auton takuu päättyi 29.9.2018
ilmoittelen mitä löytyi ja miten muuten meni huolto.

No niin eilen 9.10-18 sain auton huollosta ja meni koko korjaus tehtaan takuuseen, onneksi. Löytyi cmm- vikakoodit: P1032, P1033 Ramble ja P3060, P3061 nakutus. Työmäärääykseen käsin kirjoitettu että tehdään TSB: mukaiset korjaukset (mitä sitten tarkoittaakaan) ja kuulema venttiili koppa vaihdettu koska vanha huohotti väärin ??? sekä ahtoilman jäähdyttimen pesu ( itse yritän puhdistaa jäähdyttimen joka kevät renkaiden vaihdon yhteydessä vesi pesulla) ja vielä kerran myös imuventtiilit puhdistettu. Auto oli huolossa Länsiauto Vantaalla joka mielestäni kyllä hoiti homman hyvin.
Toivottavasti nyt saa keskittyä vain ajamiseen ja auto toimii tästä eteenpäin kuten sen pitääkin.

CJ

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Mulla 308 SW -16 Allure Edition varustetasolla, kuten sigusta huomaa.
Ajettuna nyt 34500 km. Oli 26.9. Länsi-Auto Vantaalla takuukorjauksessa. Tuolloin vaihdettiin välijäähdytin ja tuo venttiilikoppa. Puhdistettiin imukanavat ja vaihdettiin tietty taas öljyt sekä tulpat.

Viime sunnuntaina taas Engine fault -ilmoitus, josta maanantaina soittelin Länsi-Autoon.
Sain perjantaille ajan, joten sitten katsotaan mistä syystä tämä on tullut tai mitä on jäänyt tekemättä...
308 SW PureTech Allure Edition Automaatti -16
Ex-PSA:
Citroën C3 VTi68 Confort -14
Citroën Xsara Picasso 2.0 A Exclusive -03

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 107
  • Kuolema kuittaa univelat...
308 Puretech 130 automaatti, venttiilit puhdistettu 62 tkm ja nyt 77 tkm. Venttiilikoppaa ei ole vaihdettu vielä, uutta ei kuulemma saa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 994
Voi olla taas typerä kysymys minulta mutta millä, ja kenen, polttoaineella ajat (ehkä jo aikaisemmin kirjoitit mutten huomannut?)?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 107
  • Kuolema kuittaa univelat...
Yleensä halvimmalla, pääasiassa st1 95E, mutta satunnaisesti menee nesteen tai teboilin 95E, olisikohan kerran ollut abcn 95Etä. Silloin kun auto alkoi piipitellä satunnaisesti ilman mitään järkevää syytä, yleensä moottorijarrutuksessa ja lopulta vikavalo syttyi oli tankissa nesteen 98E joku 1/3 kokonaismäärästä. Vikavalo sammui itsestään ja autolla ajettiin sen jälkeen viikko, käytännössä kunnes eka korjaamoaika löytyi. Kertaakaan ei ilmennyt enää piipittelyä eikä vikavaloa.huollossa tehty TSB kaksi kertaa, 62 ja 77 tkm.

Nostin tarkoituksella asiaa esiin maahantuojan suuntaan, palataan siihen kun asia on edennyt, pointti on pelkästään se että myytäessä auton huoltoväliksi on ilmoitettu 25 tkm, sitä voi helposti arvata mikä närästää kun auto on ollut huollossa/korjaamolla 50, 62, 75 ja 77 tkm kohdalla. Merkkiliikkeistä tietoa saa kyllä kun kysyy, mutta eipä tähän ole olemassakaan mitään korjausta toistaiseksi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JiiSHoo

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
308 SW -2015, 1.2 Puretech 130hv Allure, 50tkm, takuu loppui 07/2018, tankkiin laitettu ysivitosta.

Ensimmäinen viestini ikinä tälle foorumille, joten jos menee jotain pieleen, niin pahoittelen.
Kannan korteni kekoon tämän aiheen tiimoilta.

Pari viikkoa sitten Engine fault -> Repair needed -> Service valo palamaan.
Veholla pikahuollossa luettiin vikakoodit, löytyi 1032, 1033, P3060 ja P3061, eli ainakin nakutuksen tunnistuksesta tuli herjaa. Täsmälleen samat koodit siis mistä Jw308 jo kirjoittikin.

Auto Veholle huoltoon, lepäsi siellä kutakuinkin tasan viikon ja tuli kuntoon.
Vaihdettiin ainakin tulpat, puhallettiin imukanavat ja -venttiilit puhtaaksi, vaihdettiin venttiilikoppa ja välijäähdytin, joka oli tukkeutunut aivan täysin kurasta ja muusta liasta. Viimeisin softa koneessa oli jo, koska se oli kesäkuussa sinne laitettu normaalin huollon yhteydessä.
Kuulemma yli 2000€ remontti, josta tehdas maksoi 100%, eli sikäli jäi kyllä hyvä mieli tehtaan vastuunkannosta, myös Vehon toiminta erittäin OK, kuten on ollut aina kun olen siellä vieraillut.
Annettiin ymmärtää, että jos sama vika uudelleen pamahtaa päälle, niin ei muuta kuin sinne huoltoon ja jos kysymyksessä taas sama homma, niin pitäisi edelleen mennä tehtaan piikkiin. Kuinkahan kauan tuokin sitten on voimassa?

Tuo välijäähdyttimen sijoituspaikka on mielestäni täysin käsittämätön. Kun ajaa 10km märkää ja kuraista soratietä, niin jo sillä matkalla eturengas roiskii pyöräkotelossa olevasta riteliköstä jäähdyttimeen melkoisen kerroksen kuraa. Sitä saisi olla alvariinsa pesemässä. Normaalissa autopesussahan se ei edes puhdistu, kun on ikään kuin ”kulman takana” eikä esim. keulalla.

Harkinnassa vahvasti takaisin dieseliin siirtyminen, koska ei kyllä missään vaiheessa houkuta alkaa itse tuollaisia operaatioita maksamaan.

Lopuksi kiitokset kaikille tämän foorumin ”vakiopanelisteille”, paljon hyviä vinkkejä ja kokemuksia on täältä tullut kuuden Pösö-vuoden aikana selailtua.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 212
Kuinkahan kauan tuokin sitten on voimassa?

Mun kokemuksella joissakin viossa Peugeotissa on "ikuinen takuu", niin kauan kun on kyse ensimmäisestä omistajasta.