Kirjoittaja Aihe: Puretech 130 - Moottorin imuventtiilien karstoittuminen ja sen puhdistaminen  (Luettu 15516 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 281
  • Kuolema kuittaa univelat...
308 Puretech 130 automaatti, venttiilit puhdistettu 62 tkm ja nyt 77 tkm. Venttiilikoppaa ei ole vaihdettu vielä, uutta ei kuulemma saa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 114
Voi olla taas typerä kysymys minulta mutta millä, ja kenen, polttoaineella ajat (ehkä jo aikaisemmin kirjoitit mutten huomannut?)?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 281
  • Kuolema kuittaa univelat...
Yleensä halvimmalla, pääasiassa st1 95E, mutta satunnaisesti menee nesteen tai teboilin 95E, olisikohan kerran ollut abcn 95Etä. Silloin kun auto alkoi piipitellä satunnaisesti ilman mitään järkevää syytä, yleensä moottorijarrutuksessa ja lopulta vikavalo syttyi oli tankissa nesteen 98E joku 1/3 kokonaismäärästä. Vikavalo sammui itsestään ja autolla ajettiin sen jälkeen viikko, käytännössä kunnes eka korjaamoaika löytyi. Kertaakaan ei ilmennyt enää piipittelyä eikä vikavaloa.huollossa tehty TSB kaksi kertaa, 62 ja 77 tkm.

Nostin tarkoituksella asiaa esiin maahantuojan suuntaan, palataan siihen kun asia on edennyt, pointti on pelkästään se että myytäessä auton huoltoväliksi on ilmoitettu 25 tkm, sitä voi helposti arvata mikä närästää kun auto on ollut huollossa/korjaamolla 50, 62, 75 ja 77 tkm kohdalla. Merkkiliikkeistä tietoa saa kyllä kun kysyy, mutta eipä tähän ole olemassakaan mitään korjausta toistaiseksi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JiiSHoo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Auto: 2015 308 SW 1,2 Puretech 130 Allure (50 000 km).

Takuu loppui 07/2018, tankkiin laitettu ysivitosta.

Ensimmäinen viestini ikinä tälle foorumille, joten jos menee jotain pieleen, niin pahoittelen. Kannan korteni kekoon tämän aiheen tiimoilta.

Pari viikkoa sitten Engine fault -> Repair needed -> Service valo palamaan.
Veholla pikahuollossa luettiin vikakoodit, löytyi 1032, 1033, P3060 ja P3061, eli ainakin nakutuksen tunnistuksesta tuli herjaa. Täsmälleen samat koodit siis mistä Jw308 jo kirjoittikin.

Auto Veholle huoltoon, lepäsi siellä kutakuinkin tasan viikon ja tuli kuntoon. Vaihdettiin ainakin tulpat, puhallettiin imukanavat ja -venttiilit puhtaaksi, vaihdettiin venttiilikoppa ja välijäähdytin, joka oli tukkeutunut aivan täysin kurasta ja muusta liasta. Viimeisin softa koneessa oli jo, koska se oli kesäkuussa sinne laitettu normaalin huollon yhteydessä. Kuulemma yli 2000€ remontti, josta tehdas maksoi 100%, eli sikäli jäi kyllä hyvä mieli tehtaan vastuunkannosta, myös Vehon toiminta erittäin OK, kuten on ollut aina kun olen siellä vieraillut. Annettiin ymmärtää, että jos sama vika uudelleen pamahtaa päälle, niin ei muuta kuin sinne huoltoon ja jos kysymyksessä taas sama homma, niin pitäisi edelleen mennä tehtaan piikkiin. Kuinkahan kauan tuokin sitten on voimassa?

Tuo välijäähdyttimen sijoituspaikka on mielestäni täysin käsittämätön. Kun ajaa 10km märkää ja kuraista soratietä, niin jo sillä matkalla eturengas roiskii pyöräkotelossa olevasta riteliköstä jäähdyttimeen melkoisen kerroksen kuraa. Sitä saisi olla alvariinsa pesemässä. Normaalissa autopesussahan se ei edes puhdistu, kun on ikään kuin ”kulman takana” eikä esim. keulalla.

Harkinnassa vahvasti takaisin dieseliin siirtyminen, koska ei kyllä missään vaiheessa houkuta alkaa itse tuollaisia operaatioita maksamaan.

Lopuksi kiitokset kaikille tämän foorumin ”vakiopanelisteille”, paljon hyviä vinkkejä ja kokemuksia on täältä tullut kuuden Pösö-vuoden aikana selailtua.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 534
Kuinkahan kauan tuokin sitten on voimassa?

Mun kokemuksella joissakin viossa Peugeotissa on "ikuinen takuu", niin kauan kun on kyse ensimmäisestä omistajasta.


-MH-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
308 SW Puretech 1.2 Automaatti. Tulpat vaihdettu rikkoutumisen vuoksi helmikuussa 2018 28 tkm, kesäkuussa 2018 34 tkm + imukanavien puhdistus, marraskuussa 2018 43 tkm tulpat vaihdettu jälleen määräaikaishuollon yhteydessä asiakkaan lukuun. Ensi viikolla marraskuussa 2018 tehdään jälleen vähintään imukanavien puhdistus ja vaihtavatko siinä yhteydessä taas tulpat, saa nähdä. Tällä hetkellä tulpat vaihdettu vuoden 2018 aikana jo 3 kertaa. Ja jos ensi viikolla innostuvat vaihtamaan, niin on jo 4 kerta eli viidennet tulpat vuoden 2018 aikana alkuperäiset mukaanlukien.

Kun imukanavat putsattiin viime kesäkuussa 2018, aloin käyttämään 98 bensaa. Nyt 5 kk jälkeen imukanavat täytyy taas putsata määräaikaishuollossa ilmenneiden vikakoodien vuoksi.