Kirjoittaja Aihe: 607 - Etuiskunvaimentimet  (Luettu 991 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Siplan

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
607 - Etuiskunvaimentimet
« : 14.08.2018, 14:44:26 »
Auto: 2000 607 3,0 V6 (manuaalivaihteisto, RPO 8544, VF39DXFXB92004017.

Mistä uudet etuiskarit? Alkuperäisiä ei enää saa tehtaalta. Katsastuksessa tuli hylky etuiskarin takia..ei enää vaimennusta ja vuotaa. Sitten alkoi metsästys mistä saadaan uudet osat ja kuka osaa laittaa.

Nimittäin alkuperäisiä "tehdasosia" ei ole enää saatavilla tilauksestakaan. Ja Service Boxin ja "marmoritiskin" varaosapalvelun/huollon mielestä autossa ei ole säädettävää/sähköistä etuiskunvaimentimia. OEM numeroiksi annetaan 5202 AE ja 5202 AF. Mutta mutta.. nämä tarvikeosat eivät käy alkuperäisten tilalle (sekä TRW:n että KYB:n iskarit näillä numeroilla kokeiltu). Tässä mallissa on dokumentaation kanssa ristiriidassa sähköinen säätö iskareiden yläosassa. Kuinkas tämä on mahdollista? Ja mistä tähän löytyy iskunvaimentimet? Etupään "räjäyttäminen" erehdys ja kokeilu menetelmällä alkaa tulla kalliiksi?  Onko ko. malli ollut jonkunlainen esikokeiluerä tehtaalta? Voisiko faceliftin säätöetuiskareita kokeilla?

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: 607 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #1 : 14.08.2018, 16:16:44 »
Marmoritiskillä ei ilmeisesti ole osattu tulkita tietoja oikein, koska varaosanumerolla serviceboxista löytyy auton tiedoista "AKTIIVIJOUSITUS, MUUTTUVA JOUSITUS", sekä varaosakuvista kaikki aktiivijousitukseen liittyvä elektroniikka. Sähkösäätöisiä iskunvaimentimia tähän tuskin on koskaan löytynyt keneltäkään tarvikevalmistajalta, ja ovat vain lätkäisseet yhteensopivuuden 5202 AE / AF -iskunvaimentimille. KYB ja TRW kyllä sopivat paikalleen, mutta sähkösäätöisiksi niitä ei luonnollisesti saa. Samalla pitää vaihtaa taakse myös 'perinteiset' vaimentimet, ja PPS 2000:lla konfiguroida sähkösäätöinen alusta pois käytöstä.

Jossain päin Keski-Eurooppaa, olisikohan ollut Puola, oli paja joka  korjaa/uudelleen rakentaa näitä sähkösäätöisissä käytettäviä iskunvaimentimia. Purkuosia löytyy harvakseltaan Keski-Euroopasta.

Facelift -mallissa on kehittyneempi säätöelektroniikka ja enemmän anturointia. Etuiskunvaimentimien aktuaattorit ovat myös eri varaosanumerolla, vaikka ulkoisesti muistuttavat toisiaan. Nopealla tarkistuksella kuvista aktuaattoreissa on samat liittimet/pinnit. Lisäksi FL -mallissa aktuaattorit on kiinnitetty erillisellä kannattimella.

Periaatteessa jos vanhat aktuaattorit sopivat suoraan FL -mallin iskunvaimentimiin, ja niissä säätökara kiertyy saman verran kuin vanhoissa, voisivat toimia. Melko kallis kokeilu, koska maksavat noin 200 euroa/kpl Saksastakin tilattuna (http://www.original-teile.de/lang/uk/index.html).

edit: Ei tietoa, onko olka-akselin mitoitus pysynyt samana kun sen rakennetta on muutettu FL -malliin.
« Viimeksi muokattu: 14.08.2018, 16:49:46, kirjoittanut PL »
Peugeot 607 3.0 manual '01

AJH63

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 144
  • Sisällä pössöö?
Vs: 607 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #2 : 14.08.2018, 22:09:46 »
Omaani ainakin antaisi varaosanumerot 5202JJ ja 5202JH; hinta 238 €, Service Box antaisi ainakin tilata. 
607 V6 3.0 Aut.-04;Chrysler Saratoga V6 Aut. -93;Ford Escort 1.3 CVH -83;Fiat 132 1.8 TC -74;Datsun 1600 -71.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 098
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #3 : 14.08.2018, 22:20:06 »
KYB ja TRW kyllä sopivat paikalleen, mutta sähkösäätöisiksi niitä ei luonnollisesti saa. Samalla pitää vaihtaa taakse myös 'perinteiset' vaimentimet, ja PPS 2000:lla konfiguroida sähkösäätöinen alusta pois käytöstä.

Iskarin varsi on hieman paksumpi sähkösäätöisissä iskareissa, joten jos modifioi perinteiseksi iskariksi, niin myös yläpään kiinnitystukikumi on vaihdettava.
Tällöin eteen voi laittaa ns. "huijausvastukset" ja takaiskarit voivat jäädä ennalleen AMVARiksi.



- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: 607 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #4 : 15.08.2018, 09:38:59 »
Omaani ainakin antaisi varaosanumerot 5202JJ ja 5202JH; hinta 238 €, Service Box antaisi ainakin tilata.

Nämä voisivat olla se paras vaihtoehto, koska ohjauselektroniikka on sama kaikissa pre-FL -malleissa. Nämä iskunvaimentimet ovat siis alkaen valmistenumerosta 9289 pre-FL -malleissa. Olka-akseli on muuttunut valmistenumerossa 9094, joten voisi olettaa että se on mittojen puolesta identtinen koska iskunvaimennin vaihtui vasta myöhemmin. Myös kääntölaakerit ja iskunvaimentimen yläkumit ovat samat.

Myös takaiskunvaimentimet ovat vaihtuneet 9289 -valmistenumerossa, mutta sekä vanhoille (5206 T3/Z0) että uusille (5206 T4/Z1) suositellaan samoja korvaavia osia (96 259 131 80(1)/- 96 333 377 80(1)).
« Viimeksi muokattu: 15.08.2018, 09:47:54, kirjoittanut PL »
Peugeot 607 3.0 manual '01

Siplan

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 607 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #5 : 15.08.2018, 11:36:27 »
Kiitos informatiivisista vastauksista tässä ketjussa. Tämän päivän päivitetty tilanne on se, että pääkaupunkiseudun korjauspaja yrittää modata normaaleja TWR:n tarvikeiskareita ( 5202 AE ja 5202 AF) etupäähän. Kiinnikkeissä on kuulemma sovitettavaa (?) Iltapäivällä saa kuulla miten onnistui. Oliko jossain ketjussa tarkasti kerrottu miten/mihin nämä "huijausvastukset" tulisi asentaa, jotta elektroniikka luulee toimivansa säädettävien iskareiden kanssa? Vai riittääkö/riittäisikö PPS 2000:lla konfiguraatiosta sähkösäätöisen alustan "poisto" ?

Siplan

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 607 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #6 : 15.08.2018, 11:46:38 »
Nämä voisivat olla se paras vaihtoehto, koska ohjauselektroniikka on sama kaikissa pre-FL -malleissa. Nämä iskunvaimentimet ovat siis alkaen valmistenumerosta 9289 pre-FL -malleissa. Olka-akseli on muuttunut valmistenumerossa 9094, joten voisi olettaa että se on mittojen puolesta identtinen koska iskunvaimennin vaihtui vasta myöhemmin.

Onko tässäkin epävarmuustekijä, jos olka-akseli muuttui 9094 -> niin omani on ihan ensimmäisiä 8544 (ja siten 5202JJ + 5202JH ei mene suoraan?)

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: 607 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #7 : 15.08.2018, 12:56:38 »
Olka-akselissa tuskin on tapahtunut mitoitusmuutoksia, koska navat ovat samat kaikissa moottoriversioissa. Normaalin iskunvaimennuksen osalta kaikissa moottoriversioissa iskunvaimentimien osanumerot ovat vaihtuneet DAM 9961, ja tehovaimennusversiossa on samat iskunvaimetimet kaikissa pre-FL -malleissa.

Merkkiliikkeen kautta voisi olla mahdollista pistää tukipyyntö tehtaalle, ovatko uudemmat 5202 JJ/JH vaihtokelpoiset suoraan.
Peugeot 607 3.0 manual '01

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 098
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #8 : 15.08.2018, 21:56:17 »
Oliko jossain ketjussa tarkasti kerrottu miten/mihin nämä "huijausvastukset" tulisi asentaa, jotta elektroniikka luulee toimivansa säädettävien iskareiden kanssa? Vai riittääkö/riittäisikö PPS 2000:lla konfiguraatiosta sähkösäätöisen alustan "poisto" ?

Ei, mutta tässäpä. PP2000 konffaus voi poistaa ohjaustehostimen säädön ja mahdollisen xenonien korkeussäädön datan. Jos taka-iskarit halutaan jättää säätäviksi, niin kuvan mukaan etuiskareille huijausvastukset tai jättää vaan ne AMVAR-toimimoottorit pistokkeiden päähän heilumaan moottoritilaan (ääntävät hieman naksuen). Taka-iskareissa AMVAR- toimimoottorit ovat integroitu iskareiden kuoren sisään ja vastukset ovat ainoa vaihtoehto huijata boxia. Vastusten tehon oltava yli 10 W ja sijoitus jäähtyvään paikkaan, sillä AMVARin pulssikierto tuottaa tehoa. Oheisena piirustus.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Siplan

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 607 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #9 : 20.08.2018, 11:45:18 »
Kiitos vastuskaaviokuvasta.

Lopputulos tässä tapauksessa oli se, että ei-säädettävät tarvikeiskarit (TRW JGM 300T1 ja OEM 5202AE+ 5202AF) menivät eteen alle. Takapään iskarit jäivät alkuperäisiksi eli säädettäviksi. Koska korjauspajalla ei ollut tuossa vaiheessa tietoa vastuksien kytkennästä he mitä ilmeisemmin  tekivät näin :
tai jättää vaan ne AMVAR-toimimoottorit pistokkeiden päähän heilumaan moottoritilaan (ääntävät hieman naksuen).

Auto meni katsastuksesta läpi ja mitään virheilmoituksia ei ole ainakaan vielä tullut. Auto ollut minulla jo 12 vuotta ja jos takaiskareiden vaihto tulee sen elinkaaren aikana vielä ajankohtaiseksi niin nyt tiedän miten niiden kanssa voi toimia, jos säädöstä luovutaan. Loistava foorumi.


PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: 607 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #10 : 20.08.2018, 12:25:35 »
Hyvä että tuli kuntoon. Muuttuiko alustan tuntuma oleellisesti, tuliko pintakovuutta?

Iskarin varsi on hieman paksumpi sähkösäätöisissä iskareissa, joten jos modifioi perinteiseksi iskariksi, niin myös yläpään kiinnitystukikumi on vaihdettava.

Tämä ei siis ilmeisesti pitänyt paikkaansa, koska Siplan sai iskarit vaihdettua ilman kiinnityskumien vaihtamista? Service boxin perusteella kaikissa pre-FL -malleissa on samat yläpään kiinnityskumit. Myös FL -malleissa on oma uusittu osa, joka on kaikissa kokoonpanoissa sama.
Peugeot 607 3.0 manual '01

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 098
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #11 : 20.08.2018, 17:22:29 »
Hyvä juttu. 607 poikkeaa tuolta osin 407:sta, että männänvarsi onkin saman paksuinen. Hyvä, että on järkevästi standardi. Taakse voi iskarin (mahdollisesti samanlainen pistoke, kuin etuiskarin johto mennessään johtosarjaan) pistokkeeseen yrittää asentaa tuollaiset säätömoottorit, kannattaa tutkia. Jos ei halua "huijausvastusten" kanssa ryhtyä askartelemaan.

Kuulisin myös PL:län kera, paraniko entisestään ajettavuus ja mukavuus ;).
Sporttinapilla voi nyt ottaa laivamaisen efektin pois taka-akselistosta ja etu-akselisto ei kovene epämukavuusalueelle.

- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -