Kirjoittaja Aihe: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä  (Luettu 758 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Arkisto

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Auto: 2005 607 2,2 (EW12J4).

Ongelma ei nyt ehkä ole ilmaamiseen liittyvä kuitenkaan, joten avataan uusi ketju.

Oma hiljattain hankittu 2,2HPI-kulkine herjaa jarrunesteen tason olevan liian alhainen. Nestettä kuitenkin on varmasti riittävästi. Creaderin Pro 229-testerillä pääsin lukemaan vikakoodin, joka on:
C1383
Brake Fluid level information. Short circuit to positive or short circuit to earth or open circuit
Permanent


Internetin mukaan tuo virhekoodi voisi tulla jos jarrujärjestelmässä on ilmaa tai on ollut ilmaa, eikä ilmausta ole tehty testerin avulla. Useimmat testerit kuulemma pystyvät siihen. Edellinen omistaja oli vaihdattanut takajarrusatulan hiljattain, mutta nyt en ole varma oliko vikailmoitus tullut sen jälkeen vai sitä ennen. Tätä olen nyt edelleen selvitellyt, niin ei ole ainakaan kovin yleinen ongelma - maailmalta löysin vain yhden tapauksen jossa sama vikakoodi - tosin lajia intermittent - oli saatu pois ilmaamalla testerin kanssa. Testeri ilmeisesti auttaisi nimenomaan ABS-yksikön ilmaamisessa, mutta ainakaan tuolla omalla testerillä se ei onnistu.

BSI antaa käydessä samansuuntaisen virhetiedon ilman koodia: Brake fluid level fault (Signal not coherent, or level too low)

Vikakoodin U1213 (Fault in the vehicle speed information received by the CAN from the ABS or ESP, Permanent ECU. incorrect value received) sain kertaalleen, mutta se ei ole tullut uudelleen pyyhkimisen jälkeen.

Kokeilin yhdistää jarrunestesäiliön anturille vievän johdon kaksi napaa, ja sain vikakoodin C1383 lisäksi koodin C1389 Brake Fluid level too low. Short circuit to positive or short circuit to earth or open circuit Permanent Liittimen ollessa kokonaan irti tulee vain tuo C1383, eli sillä ei ole vaikutusta tilanteeseen.

Porasin kohon päälle säiliöön pienen reiän, josta pinseteillä vetämällä koho liikkuu, mutta silläkään ei ole vaikutusta vikakoodeihin.

Sitä kuvittelisi että säiliössä on vain koho, joka tarjoaa tietoa muodossa 1 tai 0, mutta tuo vikakoodin teksti sisältää kuitenkin tiedon, että koodi tulisi jos piiri on yhdessä(1) tai irti(0), tai siihen tulee virta. Aiempi omistaja esitti että vika olisi tuossa säiliön anturissa, mutta epäselväksi jäi oliko sitä jotenkin varmistettu. Anturihan on sisäänrakennettu säiliöön, eikä sitä nähtävästi voi vaihtaa.

Onko tietoa kenelläkään, millaista dataa anturilta pitäisi tulla, ja miten sen toiminnan mittaisi? Onko jokin vastus esimerkiksi mitä voisi kokeilla johtoon, jotta saisi selville onko vika anturissa. Onko kenelläkään ollut vastaavaa vikaa? Ehjä säiliö toki jos löytyisi niin ei tuota kauaa vaihtaisi, mutta arvelluttaa ryhtyä ennen kuin on vika selvillä.


Arkisto

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #1 : 23.08.2018, 20:17:00 »
Noniin. Osui löytymään likeiseltä purkamolta - ehyenä ainakin myyty - jarrupääsylinteri ja säiliö. Ne vaihdoin, ilmasin sylinterin ja testasin. Ei yhtään mitään vaikutusta, samat vikakoodit olivat ja tulivat heti uudelleen kun muistin tyhjensin.

Nyt olisi hyvän ideat tarpeen.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 671
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #2 : 23.08.2018, 21:23:29 »
Vähän kaukaa haettu, mutta pelaako käsijarrun merkkivalon katkaisin? 406:ssa hajottuaan siitä aiheutuu tuon kaltaista vaivaa.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Arkisto

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #3 : 23.08.2018, 21:37:13 »
Kaikki vinkit otetaan vastaan, ja tämän testasin - katkaisin toimii normaalisti.

En tiedä mahtaako olla mitään apua, mutta tuota vikakoodia C1383 etsiessä internetistä, löysin samalla koodilla vastaavan Citroen-koodin, jossa virhe liittyy myös jarrunesteen vähyyteen mutta tarkennoksena on: "sensor circuit resistance too low"

Arkisto

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #4 : 27.08.2018, 20:48:55 »
Vähän on viisastuttu.

Se EI ole BSM-yksikkö, tämä poissuljettiin vaihtamalla se ehjään. Ajovaloihinkaan sillä ei ollut vaikutusta - kaikki täysin ennallaan.

Anturi oli ja on ehjä, samoin sen johto ainakin BSM-yksikölle ja maihin. Voisi olla mahdollista vielä että BSM:lle vievä johto ottaisi maihin jostakin, mutta se voikin sitten olla hankala löytää.

ABS-yksikköä tässä voisi koettaa vaihtaa, mutta on aika vaikeassa paikassa jarrutehostimen alla - onkohan kukaan irrottanut? Onko mitään mahdollisuuksia saada pelkkää databoxia vaihdettua irrottamatta jarruputkia?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 198
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #5 : 27.08.2018, 21:46:33 »
Hankalahko vika tai sitten aivan liian simppeli havaita (hankauma johtosarjassa/näätä popsinut eristettä johtonipusta  ;)). Voisiko joku mitata jännitteen, joka tulee jarrunestesäiliön pistokkeelle? Pistoke vain irti säiliöstä ja maata vasten (iskaritolpan torx-ruuvi lähellä) mitaten johdosta (autossa virrat päällä), joka ei ole keltavihreä vaan se toinen kahdesta. ABS boxi on erilainen vuosimallissa 2005 verrattuna 2003, eli ennen faceliftiä. SB mukaan boxin varaosanumero on 4541 N0.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Arkisto

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #6 : 28.08.2018, 18:26:42 »
ABS-yksikkö on nyt myös vaihdettu. Ilmaamisen kanssa tuli sellainen takaisku, että yksi ilmausruuvi meni poikki ajatuksen voimalla.

Kokeilin kuitenkin että tuleeko vikailmoituksia, niin tulee, ja täysin sama, eli C1383, joka viittaa jarrunesteen vähyyteen. Lisäksi sain nämä:

C1336 Rear RH wheel speed sensor signal fault, coherence. Permanent
C1325 Rear LH wheel speed sensor signal fault. Short circuit to positive or short circuit to earth or open circuit. Permanent
U1213 Fault in vehicle speed information received by the CAN from the ABS or ESP ECU. Incorrect value received. Permanent
U1108 Absence of communication on the CAN with the engine management ECU. Not characterised. Intermittent

Nuo neljä kun pyyhin, niin eivät tulleet takaisin. C1383 sensijaan ei lähde mihinkään. Siihen jo päädyttiin että järjestelmässä oleva ilma ei tähän vaikuttaisi, joten vika on edelleen sama.

Onko nyt niin että asiaan vaikuttavia bokseja ei enää ole vaihdettavaksi? Voiko mikään yksittäinen vielä vaihtamaton komponentti vaikuttaa ABS/ESP virheisiin?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 198
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #7 : 28.08.2018, 21:07:06 »
Harmi, jopas vastustaa oikein urakalla. Uxxx-koodit ovat CAN-tiedonsiirtohäiriöitä ja yksikön ollessa virrattomana, pois väylästä, vikatarkistus kirjaa ne muistiin. Kun boxit keskustelevat, niin koodit kuittaantuvat pois. Johtosarjassa saattaa olla jotakin outoa tai ABS/EPS-boxiin tuleva liitin epäilyttää (suojakumin sisällä tai itse pinnissä), mutta varmaa vikakohtaa ei voi päätellä. PPS-testerin sijaan katsotaan koodit Diagboxilla, onko sama koodi C1383? Ajossa katsotaan ratin asennon tunnistin ja gyroskoopin tiedot (istuimen alla oleva kiihtyvyys/auton kulkusuunnan anturi. Yksi kohta kerrallaan eliminoitava vikatekijät pois. Kyllä se sieltä vielä löytyy  ;). Kaikki kivet käännetään.
Sähköpiirustuksien kera mitataan boxilta säiliölle kulkeutuvat sähköjohdot, ettei välissä ole jotakin outoa, koska mitattu 7 V sijaan jännitearvon pitäisi olla 12V. 
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -