Kirjoittaja Aihe: 607 - Kytkinpoljin täristää  (Luettu 4189 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 490
607 - Kytkinpoljin täristää
« : 15.09.2018, 20:07:45 »
Auto: 2005 607 2,2 (EW12J4, 167 000 km).

Eilen alkoin kytkinpoljin täristämään. Aivan pohjaa painettuna ei täristä, mutta alkaa täristämään heti hiukankin kytkintä nostettaessa jo ennen kytkimen ottamista. Täristäminen loppuu, kun kytkin on täysin ylhäällä. Täristämiseen ei vaikuta onko vaihde päällä vai ei. Kytkin toimii edelleen normaalisti, mutta täristyksen takia käyttö normaalia hankalampaa.

Onko selvä juttu, että vika on painelaakerissa tai siellä päin eli vaatii koneen irroituksen vaihdelaatikosta? Foorumihaun perusteella muillekin on tullut kytkinongelmia jo näillä kilometreillä, mikä on käsittämätöntä 2000-luvun autolle. Eipä ole tarvinnut kytkinremppoja tehdä aiemmin kuin 70-luvun autoihin. Tuossa ei ole edes koukkua, joten syynä ei ole perävaunun veto.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 268
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #1 : 15.09.2018, 21:05:02 »
Minulla alkoi noin ja sitten hajosi paineasetelma sekä laakeri. En tiedä kumpi tuhosi kumman.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 490
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #2 : 15.09.2018, 21:52:46 »
Millä kilometreillä? On kyllä aivan käsittämätöntä, että laakeri tai asetelma hajoaa reilusti alle 200 tkm 2000-luvun autosta, varsin 607:n tapaisesta.

Taitaa olla aika iso työ vaihtaa? Pitääkö vetarit irrottaa molemmin puolin vai riittäiskö kuskin puoli? Onko tarpeen laskea öljyt ulos?

Alkaa kyllä jo kyllästyttää tuo 607. Ollut perheessä 8,5 vuotta ja korjattavaa on ollut moninkertaisesti 605:een verrattuna, vaikka se on ollut jo 15,5 vuotta ja ajettu selvästi enemmän. Toki tuo 605 onkin ollut loistavan vähävikainen. Tuo 607 tuntuu olevan paluu 405:n tasolle vikaisuudessa, tosin ei siinäkään näin usein ollut remppaa, mutta pari isompaa juttua, kuten taka-akselin vaihto. Onkos uudemmat pösöt yhtä huonoja eli onko syytä vaihtaa merkkiä?
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 490
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #3 : 15.09.2018, 21:58:09 »
Uskaltaako tuolla ajaa eli jättääkö pian tielle tai hajottaako muutakin kuin painelaakerin- ja asetelman, jotka joutuu kuitenkin vaihtamaan? Kytkimen toimimattomuus ei vielä haittaisi, kunhan veto säilyy. Silloin kuintenkin pääsee vielä ajaen kotiin ja pajalle.

Toki on tarkoitus pian korjata, mutta autollekin olisi käyttöä.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 268
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #4 : 16.09.2018, 09:13:38 »
Mulla täristeli yli 2 vuotta ennenkuin hajosi. Etukelkka alas ja sieltä laatikko irti, isohko työ kotitallissa tehtäväksi. Merkkiliike teki kaiken 930 eurolla, kilsoja noin 230t.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 490
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #5 : 16.09.2018, 10:07:36 »
Mulla täristeli yli 2 vuotta ennenkuin hajosi.

Oho, noin kauan kesti. Mahtoikohan tärsitys olla alkuunkaan samanlaista vatkausta kuin mulla? Vähän niinkuin 80-luvun ABS-jarrut.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

AJH63

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
  • Sisällä pössöö?
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #6 : 16.09.2018, 11:46:44 »
80-luku? Kyllä omassa jarrupoljin aina liukkaalla täristää.
607 V6 3.0 Aut.-04;Chrysler Saratoga V6 Aut. -93;Ford Escort 1.3 CVH -83;Fiat 132 1.8 TC -74;Datsun 1600 -71.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 268
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #7 : 16.09.2018, 12:10:20 »
Oho, noin kauan kesti. Mahtoikohan tärsitys olla alkuunkaan samanlaista vatkausta kuin mulla? Vähän niinkuin 80-luvun ABS-jarrut.
vatkausta kesti yhden päivän, sitten kilahti
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 854
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #8 : 16.09.2018, 13:14:35 »
80-luku? Kyllä omassa jarrupoljin aina liukkaalla täristää.

Jos vertaat ekoja ABS:iä ja otat jonkun uuden laitteen alle niin sanotaanko että toiminnassa on hieman eroa. Ittellä täristi kyllä vasta 90-luvun romuilla.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 490
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #9 : 16.09.2018, 13:55:41 »
80-luku? Kyllä omassa jarrupoljin aina liukkaalla täristää.

Tuleehan noista pientä tärinää kun ABS toimii. Aivan eri luokkaa se oli 80-luvun ABS-jarruissa. Silloin todella huomasi ABS:n tulleen päälle. Varmasti moni säikähti ja lopetti jarruttamisen. No ehkei tuo kytkin ihan niin paha ole vielä.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

Jamo

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 186
  • 24 Heures, 1440 minutes, 86400 secondes...
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #10 : 16.09.2018, 18:06:51 »
Millä kilometreillä ostit auton? Kyllä sitä "osaava" edellinen omistaja saattaa olla tehnyt hyvän pohjatyön tuon kytkimen kulumiselle.
Peugeot 607 2.2i ebene
Peugeot 307 XSi 2.0
Peugeot 405 Mi16

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 490
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #11 : 16.09.2018, 18:49:32 »
Taisi olla 87 tkm ajettu kun ostin eli puolet on itse ajettu. Eihän tuo kai mikään kulumisvika ole. Silloin kytkin luistaisi.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 856
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #12 : 16.09.2018, 19:07:25 »
Onko selvä juttu, että vika on painelaakerissa tai siellä päin eli vaatii koneen irroituksen vaihdelaatikosta? Foorumihaun perusteella muillekin on tullut kytkinongelmia jo näillä kilometreillä, mikä on käsittämätöntä 2000-luvun autolle. Eipä ole tarvinnut kytkinremppoja tehdä aiemmin kuin 70-luvun autoihin. Tuossa ei ole edes koukkua, joten syynä ei ole perävaunun veto.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=82519.0
Nimenomaan 2000-luvun Peugeoteissa laatua on selkeästi huononnettu.
Itse vaihdoin kytkinpaketin kesällä, itse vaihdettuna 150 €. Laatikkoa ei tarvitse ottaa pois, riittää kun vetää sen pyöräkoteloon, tilaa on aivan riittävästi. Sinänsä helppo homma, mutta viehän se aikaa.
Levy ja paineasetelma olivat ihan kunnossa, mutta painelaakeri palasina. Alkuperäinen painelaakeri oli SKF, joka taitaa olla huonolaatuisin tässä tapauksessa. Tilalle tuli LUKin laakeri, joka taas on teräväolkainen ja syö paineasetelman puhki ajan myötä, tosin laakeri varmaan antautuu aiemmin.
Minulla kytkin toimi loppuun asti, mutta laakerista irronnut pellinpalanen kiilautui vauhtipyörän ja kampiakselin asentotunnistimen väliin ja hajotti asentotunnistimen ja samalla sammutti auton.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 490
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #13 : 16.09.2018, 19:43:10 »
Luinkin sinun jutun huonolaatuusesta laakerista yleisellä tekniikkapuolella. Oliko erityinen syy ostaa juuri LUK? Itse mietin Sachsia, mutta ei tuo ole kuin mielikuvan perusteella. Ja onhan tuo halpakin eli alle 120 € Mister Autossa ja tuosta vielä -15%.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 856
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #14 : 16.09.2018, 20:01:11 »
LUKin ostin, kun muistin että siinä olisi pyöreäolkainen laakeri. Muistin vaan väärin, pyöreäolkainen taitaa olla Valeon valmistama. Vaihteistoöljy on laskettava pois ja molemmat vetarit kannattaa irrottaa. Se hyvä puoli oli vähistä kilometreista ja iästä, että kaikki osat irtosi hyvin helposti, mikään ei ollut vielä jumissa. Samalla otin koiranluut edestä kokonaan pois, laitan vain katsastukseen kiinni.