Kirjoittaja Aihe: 607 - Kytkinpoljin täristää  (Luettu 4185 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 490
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #60 : 18.09.2018, 22:04:30 »
Tilasin kaikki tuolta. Ei tullut lainkaan lähetyskuluja. Ilmeisesti joku raja, jonka jälkeen ilmaista. Otin alkuperäisstefat vetoakseleille, kun ei montaa euroa muita kalliimpia olleet. Kytkinpaketti on Valeon. Kampiakselin stefa Reinz. Samalla tuli ostettua suodattimia molempiin autoihin ja veneeseenkin sekä 607:aan tulpat. Koko homma 190 €. Saa nähdä koska tulee. Joillain osilla oli kahden päivän toimitusaika, mikä kai tarkoittaa, että lähettävät Virosta perjantaina. Mister-Autossa toimitusajaksi olisi tullut 27.9.

Holkkia ei tuolla ollut, joten pitää ostaa se marmoritiskiltä tai Nimarkista, jos tuon aioin vaihtaa. Marmoritiskille sen saa päivässä, joten ehkä vaihdan vain, jos siltä näyttää. Tuskin tuota kuitenkaan saa saman päivän aikana valmiiksi ulkona yksin tehtynä.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 490
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #61 : 30.09.2018, 15:26:10 »
Aloitin rempan vasta tänään. Aika pian tuli kaksi ongelmaa. Vaihteistoöljyn tyhjennystulppa ei aukea suosiolla. Aikanaan 405:een n. 9 mm neliöraudasta viilaamani työkalu kiertyy mutkalle ennen kuin tulppa aukeaa. Miksi ihmeessä se on noin kireällä? Ilmeisesti pitää keksiä tuohon työkalu parempilaatuisesta teräksestä. Saakos noita suoraan jostain?

Sitten alapallonivelet eivät tunnu lähtevän irti ilman irrotustyökalua. Aika monesta autosta olen ennen nuo saanut irti ilman ko. työkalua. Kaipa pitää tuollainen ostaa.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 490
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #62 : 30.09.2018, 17:27:44 »
Öljyproppu aukesi kuitenkin sillä vanhalla työkalulla kun väänsi isolla jakoavaimella aivan juuresta. Silti tuo kiertyi ehkä 45 astetta ennen kuin proppu alkoi pyöriä. Työkalu on nyt aika mielenkiintoisen näköinen.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 659
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #63 : 30.09.2018, 18:55:02 »
Tässä on ihan kätevä työkalu tulevaisuuden varalle: https://www.lasertools.co.uk/product/6065
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

AJH63

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
  • Sisällä pössöö?
607 V6 3.0 Aut.-04;Chrysler Saratoga V6 Aut. -93;Ford Escort 1.3 CVH -83;Fiat 132 1.8 TC -74;Datsun 1600 -71.

pööösjåå

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #65 : 01.10.2018, 13:33:51 »
Muutama kuva tosta hommasta olis kivaa. ::)
607  2.2  -05

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 490
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #66 : 01.10.2018, 16:59:18 »
Liitteenä kuva kytkimestä. Tietysti se holkki oli poikki. Suunnilleen ainoa osa, jota en tilannut. Painelaakeri vaikutti ehjältä, mutta on mennyt lähes läpi paineasetelmasta. Vaihteistoa irrottaessa tipahti metallikiekura, joka taitaa olla painelaakerin reunasta. Painelaakeri on pyöreäolkainen, kuten uusikin. Miksiköhän se on mennyt läpi paineasetelmasta.

Tuota holkkia irrottaessa ei tullut muuta mukana kuin kuvassa näkyvä putki ja metallilaippa, jossa se on kiinni. Stefa jäi sen alle. Varaosakuvissa kuitenkin näyttää, että joku stefan näköinenkin kuuluisi ko. osaan (siis 210553). Onkohan ne muovit hävinneet putken katkettua?

Alapallonivelet olivat tiukassa. Ostin Bilteman "raidetangon pään ulosvedin" 19-1254. Sen haarukka oli turhan ahdas ja ei mennyt pohjaan saakka. Haarukka katkesi ennen kuin pallonivel irtosi. Haarukan tyngällä sain kuitenkin pallonivelet irti lekalla auttaen.

Toisessa vetoakselissa ei ole täällä mainittua tiivistettä (9) https://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%87%B4307_607%E7%BB%B4%E4%BF%AE%E6%89%8B%E5%86%8C/607/info/sf/b2fg0ak6.htm

Varaosamyyjä ei tuollaista mistään löytänyt enkä minäkään Serviceboxista. Kuuluuko sellainen olla ja mikä on sen funktio? Eikös stefa kuitenkin pidä öljyt sisällä lootassa?

Laatikosta tuli juuri ja juuri yli 2 l öljyä. Vaikutti ihan siistiltä, ei miltään mönjältä, vaikka lienee alkuperäinen eli 167 tkm ajettu. Varmasti on ajettu 80 tkm. Riittäisiköhän 2 l öljyn lisäyskin?

Vauhtipyörä näytti siistiltä. Ilmeisesti sitä irrottaessa (jos jaksan vaihtaa stefan) pitää olla tarkkana, että tulee samaan asentoon? Vai onko siinä joku ohjuri, joka pakottaa samaan asentoon?

Stefoissa ei ollut ainakaan selkeästi näkyviä vuotoja. Jostain kyllä vuotaa, kun pakoputken "sisällä" oleva metallinen vesiputki on ihan öljyinen ja samoin vaihdelaatikon ja koneen sauman alapuolelta menevät putket (ilmastoinnin?). Mitään selkeää vuotokohtaa ei kuitenkaan osu silmiin ja konetilan pohjalevy ei ollut kovinkaan öljyinen. Jonnekin kyllä häipyy moottoriöljyä ja välillä tulee hajua, joka voisi olla öljyn tippumisesta pakoputkelle.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 490
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #67 : 01.10.2018, 17:16:17 »
Vähän ikävän ahdasta tuossa vaihteiston ja koneen välissä. Juuri ja juuri saa paineasetelman pois ja sama juttu painelaakerin ja sen holkin kanssa. Mahtaako ehjä holkki edes mahtua paikoilleen? Holkin ruuvit olivat Torx 40 ja todella tiukassa. Pelkäsin jo, ettei toinen aukea, sillä tuntui jo, että alkaa murjomaan ruuvin päätä. Noissa oli sinistä lukitetta ja olivat jäykkiä loppuun asti.

Paineasetelman ruuveja avatessa joutui pyörittämään vauhtipyörää, jotta avain mahtui paikoilleen.

Lisää tilaa ehkä saisi, jos irrottaisi vaihdelaatikun tuen autosta siitä ECUn alta. Sen yksi pultti oli kuitenkin niin vaikeassa paikassa, että irrotin vaihteistosta vastakappaleen. Johtonippu suojineen olisi pitänyt saada pois tieltä, jotta sen pultin saisi auki.

Voin käydä ottamassa vielä kuvia myöhemmin tänään. Aikaa on mennyt tähän mennessä varmaankin 6-8 tuntia auton luona ja paljon enemmän netissä ja 405/605 korjausopasta lueskellessa.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 490
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #68 : 01.10.2018, 19:43:02 »
Vaikea saada mitään järkeviä kuvia otettua. Tässä kuitenkin muutama. Onhan tuo tasauspyörästön toinen pää aika öljyinen. Kummassakaan vetoakselissa ei ollut O-rengastiivistettä, kuten tuo ohje vaati. Luulin, että toisessa oli, mutta paperilla pyyhittäessä huomasi, ettei ole.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #69 : 01.10.2018, 20:53:13 »
Tuo ohjehan on automaattivaihteiseen. 4HP20 laatikossa vetoakselit menee booriholkkiin, jonka ympärillä stefa on. Vetoakselit voi nyppiä huoletta pois ilman että öljyt valuu. Tuo o-rengas yrittää estää veden pääsyn holkkiin ettei booritus ei pääse ruostumaan piloille.

Näyttää siltä että tuo stefa on irronnut holkista ja vaan jäänyt kytkinakselille. Tuskin on tiukassa enää?
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 856
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #70 : 01.10.2018, 21:22:32 »
Näin on, stefa on kytkinakselilla, lähtee varmasti helposti irti.
Se kiinnityspelti vaihteiston kannattimen päällä lähtee kyllä, kun voimalla laittaa hylsyn ja jatkovarren paikoilleen. Todella typerästi suunniteltu kohta, jos pelti olisi pultin kohdalta taivutettu sisäpuolelle eikä ulkopuolelle, niin se olisi helposti irrotettavissa. Sain tuon laatikon reilusti ulommas ja tilaa oli hyvin. Ilmastointiputkia kannattaa myös siirtää pois tieltä. Minulla tuo kytkinakselin holkki oli lähes virheetön, pientä kiillottumista ainoastaan. Itsellä ei ole myöskään yhtään öljyvuotoa eikä ruostettakaan löydy mistään.
Varaosaliikkeestä saa varmaan kytkinholkin seuraavalle päivälle.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 490
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #71 : 01.10.2018, 22:38:03 »
Joo huomiseksi iltapäiväksi tulee osa. Aika kovaa saa kyllä murjoa, että saa hylsyn tuohon tuen pulttiin. En raaskinut. Ehkä on pakko.

Kuvissa laatikko ei ole niin kaukana kuin sen saa tuota irrottamatta.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 490
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #72 : 02.10.2018, 15:36:06 »
Otin sen tuen pois ja tukitangon apurungosta pyöräkoteloon. Tulihan tuosta lisätilaa. Vauhtipyöränkin käytin pois. Nyt on vaihdettu kaikki stefat (paitsi kytkinakseli) ja paineasetelma on paikoillaan. Stefat oli yllättävän helppo vaihtaa, tosin toinen vetoakselin stefa oli vähän erilainen kuin luulin. Se neljällä pultilla tuleva levy olikin samalla stefan pesä ja aika tiukassa kiinni pultit irrotettuna. Muut stefat lähti vääntämällä, mutta kampiakselin stefaan porasin 2,5 mm reiän ja laitoin siihen ruuvin, jolla vedin ulos.

Tuota kampiakselin stefan paikkaa putsatessa sieltä tipahti pikkurillin pään kokoinen pala tummanruskeaa pehmeää muovia, joka oli vähän riekalainen. Mistähän se on kotoisin?

Vauhtipyörän pulteille löysin 8 Nm + 20 Nm + 26 astetta. Tuolla tuli yli 60 Nm, tosin asteet vedin silmämääräisesti. Noihin laitoin sinistä ruuvilukitetta. Paineasetelmalle en löytänyt speksiä, mutta vedin 35 Nm, joka tuntui kyllä paljolta noille ruuveille (8 mm, Torx 40) ja yksi kanta vähän murjoitui.

Otin koneesta öljyt pois. Oliko tarpeen tuon stefan kannalta? No vaihtaa ne piti joka tapauksessa.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 490
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #73 : 02.10.2018, 16:34:40 »
35 Nm taisi olla liikaa. 605:lle sanotaan 15 Nm ja 405:lle 25 Nm, molemmat bensakoneelle.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 268
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #74 : 02.10.2018, 20:30:17 »
Kyllä siinä varmaan ylittyi pultin sallittu momentti kun kantakin hajosi. 25Nm olisi ollut parempi, sekin ylärajoilla kun nuo tuskin on normaalia 8.8 pultteja lujempia. Onko vielä helppo vaihtaa, jos vaikka venyivät liikaa?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07