Kirjoittaja Aihe: 407 - Ongelmat turbon ohjauksessa (HDi)  (Luettu 476 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 368
407 - Ongelmat turbon ohjauksessa (HDi)
« : 28.09.2018, 11:17:57 »
Auto: 2007 407 SW 2,0 HDi 136 FAP (AM6-automaattivaihteisto, RHR, 272 000 km).

Autossa on seuraavanlaisia oireita, jotka liittyvät turboahtimeen ja polttoaineen syöttöön.

Kylmänä voimakkaammin kiihdyttäessä auto alkaa nykimään ja moottorin vikavalo syttyy. Tämän jälkeen moottori menee limp-tilaan, ja tehot ovat täysin poissa.

Vikakoodit:

P0238 - "boost pressure sensor shorted to positive" Eli turbo ilmeisesti ahtaa likaa. Kierroksella 2900rpm painetta 10mbar ja pyyntinä 9mbar.
P1198 - "fuel pressure regulator" - Polttoaineen paine liian matala. Ohjelma näytti paineeksi 212bars kierroksella 3900rpm.

Tämän jälkeen puhdistin imusarjan ja imukanavat, jotka olivat lähestulkoon tukossa karstasta. Seuraavaksi polttoainesuodatin ja ilmansuodatin uusiksi, koodin nollaus ja koeajo. Nyt ei syttynyt moottorin vikavaloa enään, eikä auto nykinyt, ainoa oire oli tehon puute.

Muistissa vikakoodi:

P0299 - Turbon paine liian alhainen. Kierroksella 2800rpm painetta 4mbar ja pyyntinä 9mbar
P2562 - "Turbo position repeat signal position of the valve too open relative to the setting"

Tutkailin tietokoneella tuon asentoanturin asentoa, auto sammuksissa ja virta päällä, näyttää asennoksi 10% mikä on oikein, muutenkin anturi seuraa tuon turbon venttiilin liikettä oikein.

Alipaineletkuja on tutkaltu on mielestäni todettu pitäviksi. Nyt pitäisi keksiä kuinka tarkastaa tämä turbon venttiili, mikä on jakopääkotelon takana. Entäpä 2 punertavaa venttiiliä ilmastointikompuran edessä?

TEMP_ARKISTOON

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 368
Vs: 407 - Ongelmat turbon ohjauksessa (HDi)
« Vastaus #1 : 25.10.2018, 12:35:40 »
Alipainejärjestelmä tutkittu toiseen kertaa huolellisesti, varsinkin y-haara tarkastettu. Ei vuotoja missään. Ahtimen liikerata ok eikä takertele.

Turbon ohjauksen magneettiventtiili, tämä joka sijaitsee jakopään ja tulipellin välissä. Osa pöydälle ja liittimiin suoraan 12 volttia, ei naksahda. Osa purkuun, venttiilin kara ruosteessa, seuraavaksi puhdistus ja kasaan. Auto toimii normaalisti ja ahtoja löytyy.