Kirjoittaja Aihe: Boxer - Tikittävä ääni moottorista (polttoainesuuttimet) (HDi)  (Luettu 1157 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

estate

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Auto: 2007 Boxer 2,2 HDi (VF3YAAMFB11076625, DAM 10942).

Mikähän iski Boxeriin 2,2 HDI -07 VF3YAAMFB11076625 DAM10942 kun rupesi kuulumaan tikittävä ääni moottorista? Ääni kuuluu selvimmin kun kiihdyttää vitos vaihteella moottorin kierrosluvuilla 2200-3000 rpm. Tuon jälkeen taustamelu on niin voimakas ettei enää erota kuuluuko tikitys. Ilman kuormaa tasakaasulla ajaessa tai hitaasti kaasua lisätessä ääntä ei kuulu ja loppuu heti kun vähän keventää kaasupoljinta. Tyhjäkäynnillä, 1-3 vaihteilla kiihdytettäessä tai paikoillaan kaasutellessa ääntä ei kuulu. Ääni on nopea tahtinen "tikitys" ja sävy muuttuu kierrosluvun noustessa, mutta tikityksen taajuus ei mielestäni muutu. Vikavalo ei pala, koodeja en ole vielä ehtinyt lukemaan. EGR on tulpattu, öljyä on (ja vaihdettu n. 5 tkm sitten), polttoainesuodatin viikon vanha, ilmansuodatin vaihdettu kesällä, ei savuta, jonkinmoista voiman puutetta on (saattaa olla jo ahdin lopussa), mittarin lukema n. 400 tkm.

estate

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Selvisi se äänen syy. Ykkösen ja kakkosen suuttimet pomppas töihin tullessa irti  >:( Ilmeisesti jonkinlainen tyyppivika näissä vanhemmissa. Pohjakalvain vissiin pitäisi olla (ja uudet kupariprikat), mutta muuten korjaus kaiketi onnistuu kotitallissa enempiä purkamatta?

estate

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Suuttimet kaikki pöydällä. Ykkösestä ja kakkosesta oli lisäksi suutinputket poikki sekä paluulinjan liitin ykkösestä rikki. Uusia osia tulossa kupariprikat, suutinputket, paluulinja, kiinnityspultit ja tiivisteet venttiilikoppaan. Pohjakalvain pitää vielä metsästää ja ykkösestä onkia kupariprikka ylös poteron pohjalta. Purin konepeiton ja lämmityslaitteen ilmanottokaukalon pois tieltä. Lisäksi suuttimien päällä oleva metallinen suoja ei lähtenyt suosiolla irti, jakopään puoleinen kiinnitys pultti katkesi ja vaihteiston puoleisesta päästä oli jo murtunut poikki. Ilmastoinnin letku meinaa olla tiellä, mutta en sitä viitsi irrottaa ettei tule liemet ulos.



Pösöistä/Citikoista ei suuttimien irtoamista/löystymistä koskevia juttuja kovin paljon löydy, Transiiteissa tunnetumpi vika (sama Foortin Pumahan näissä on keulalla)...

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 494
Jep, jos venttiilikoppa on märkä päältä niin kannattaa tarkistaa että suuttiimet on kiinni.
Kalvainsarja: https://www.motonet.fi/fi/tuote/804088/MTX-Automotive-Kalvainsarja-dieselsuutinpesille

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 311
Miten suutin on kiinni? Eikö yleensä ole haarukka jonka läpi menee pultti.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 311
No miten pultti voi mennä poikki? Jos siihen iskee venyttävä isku, silloin ymmärtäisi mutta kun suutin on paikallaan, ei venytystä tule.

estate

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Silmämääräisesti mikään ei ole rikki, kiinnityspultti ehjä samoin suuttimia painava haarukka ja jengat kannessa. Ilmeisesti löystyy kun kaksi suutinta on kiinni yhdellä pultilla ja haarukka ajanoloon hivenen taipuu tai pultti venyy. Omassa ei vuotanut ulospäin ennenkuin suutinputket katkesi ja korkeapainepumppu ruuttasi putken täydeltä konehuoneeseen. Mittatikkua nuuhkaistessa kyllä haisi jonkin verran pakokaasu eli oli vuotanut venttiilikopan sisälle. Näissähän on kaksi suutinta on kiinni yhdellä haarukalla, joka on taas kannessa kiinni yhdellä venyvällä M6 pultilla. Tosiaan Transiiteissa yleinen ja tunnettu ongelma, haarukan malli on muuttunut jossakin vaiheessa ja ongelma ilmeisesti harvinaistunut.

Tässä munkin omassa näytti kokolailla tuolta, paitsi että irti olivat kaksi jakopään puoleista suutinta ja olivat kokonaan irti.
https://www.youtube.com/watch?v=0WP0TBagyvE

https://workshop-manuals.com/ford/transit_2006.5_04.2006/mechanical_repairs/3_powertrain/303_engine/303-04b_fuel_charging_and_controls_2.2l_duratorq-tdci_%28puma%29_diesel/description_and_operation/diagnosis_and_testing/general_procedures/removal_and_installation/fuel_injectors/

Motonetin kalvainsarja on tulossa, samoin pieni momenttiavain kun omassa alkaa asteikko jostain 20 Nm kohdilta. Kaikki muu jo oikeastaan onkin...vmuut osat tuli Eestistä, mutta paluulinjaa ei löytynyt sieltäkään niin tilasin purkuosan kotimaasta.
Ja tilapäiskulkineeksi hommattu saman konsernin tuotos C5 Sitruunan muodossa  ;D

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 382
Onko ihan oikeasti m6 pultilla?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 311
M6 pultin poikkipinta-ala kierteen kohdalta on aika mitätön. Jos kierre on 1mm nousulla, se ottaa n. 2mm pois läpimitasta ja jäljelle jää 4mm. Sen poikkipinta-ala olisi piiärtoiseen, n. 13 neliömilliä. Jos materiaali on 10.9, murtolujuus olisi n. 100kg/neliömilli joten se kerrottuna 13 tekisi 1300kg. Kun vipu on keskeltä pultattu, puolittaisi se painon 650kg:oon eli suutin olisi tämän mukaan n.650kg voimalla mutta todellisuudessa voima voi olla jossain 500kg paikkeilla kun pulttia ei kiristetä äärirajoille. Tämä vain suuntaa antava arvio, voi heittää paljonkin.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 134
Eikös se ole alumiinikansi. Ei sekään siedä mitä tahansa.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 311
Alumiini pitää vain mitoittaa paksummaksi. Ennen suuttimet oli mutterilla kiinni, ei joustanut yhtään.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 134
Juu juu, mutta kun samalla pitää olla kevyt ja halpa ja sylinterit lähekkäin.

estate

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Remontti etenee... Kalvaimen ostin motonetistä, samoin tarkastuskameran jolla näki suuttimien kolojen pohjille. Kolojen pohjat oli ehjät, kalvamalla tuli hyvät. Kolmosessa ja nelosessa (eli niissä mitkä olivat vielä kiinni) oli karstaa runsaasti, suuttimet irtosivat helposti kun pihdeillä vähän pyöräytti rungosta. Irronneiden suuttimien kupariprikat olivat tyssääntyneet kohtuu tukevasti kiinni suuttimiin ja ykkösen prikasta puolet oli suutinkolossa. Suuttimista lähtivät pienellä ruuvarilla ja vasaralla  ;D Ykkösen kolosta nousi kun suuttimella pyöritteli jämää ja sitten koukulla onki jämän ylös. Kiinnityspultit ja suutinputket tuli uudet, kiinnityspultit tuntuvat tosiaan venyviltä, meinasi usko loppua kun veti asteisiin. Suuttimet voitelin ennen paikoilleen pudottamista. Vielä pitäisi paluulinja vaihtaa ja tökkiä sähköliittimet suuttimiin kiinni niin saisi kokeilla tulille...Paluulinjan liittimet näkyvät olevan ahtaassa raossa, joten luultavasti rystysistä lentää veri ja voimasanoja on ilmassa runsaasti. Suuttimien kiinnityspultit tulevat itseasiassa kiinni nokkien laakerikanteen/välikanteen, leveyttä pukilla on pultin kohdalla ehkä 15 mm. Pultin kierreosan paksuus on sen 6 mm, kierteetön yläosa osa on paksumpi. Jossakin vaihessa (2014 ?) pidikkeet vaihtuvat pellistä prässättyihin ja pohjaprikkakin hivenen erilainen.


estate

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Paluulinjat olikin helppo homma. Pösö käy taas ilman sivuääniä. Koeajolla kiihdytin kolmosella maksimikierrokset niin sytytti vikavalon. Koodiksi antoi pieni polttoaine vuoto. Kävin kaikki liitokset läpi ja poistin koodin. Ei syttynyt uudestaan. Öljyt pitää vielä vaihtaa kun haisee palanneelle...